elektronise ontsteking met DIS bobijn en ESC computer van Fiesta III 1,1 carbu 1

Discussie over de Ford Fiesta

Moderator: Beheerders

elektronise ontsteking met DIS bobijn en ESC computer van Fiesta III 1,1 carbu 1

Berichtdoor pijeir op zo maart 17, 2019 18:50

elektronise ontsteking met DIS bobijn en ESC computer van Fiesta III 1,1 carbu 1991
Ik probeer 'n beetje te begrijpen hoe de DIS bobine van mijn Fiesta III 1,1 1991 aan twee signalen raakt met maar één sensor op 't vliegwiel.
Op 't vliegwiel zijn 35 uitsparingen voor de toerentalsensor en een 36ste punt op 90° voor BDP.
Bij oudere klassieke sistemen wordt één signaal gegeven en door distributeurkap verdeeld naar de meerdere cilinders.
Is 't zo dat die 35/36 uitsparingen (10° x 36 = 360°) allemaal 'n signaal geven naar die ESC computer, zodat deze daarvan twee signalen kan doorsturen naar de DIS bobine (er zijn inderdaad twee draden) op 10° voor BDP, en bijregelt in funktie van de andere sensoren (temp, vacuum en BDP/toerental bij de Fiesta III 1,1, of nog meerdere sensoren bij de hogere versies)?

Ook in dit verband vraag ik me af of de bewering correct is dat ik NIETS moest doen om van euro95 loodvrij over te gaan naar euro98 loodvrij : moet de voorontsteking niet bijgeregeld worden via een brug op de UESC ?
(ik zou durven veronderstellen dat alleen de modernere computers dat doen maar de ESC nog niet?)
pijeir

Word een Viking

Keer terug naar Ford Fiesta