Wat zijn ET waardes en wat is het verschil (hier de uitleg)

Veren, schokdempers, remmen, velgen, banden, ...

Moderator: Beheerders

Wat zijn ET waardes en wat is het verschil (hier de uitleg)

Berichtdoor fcapri op ma sep 26, 2005 21:52

aangezien velen hier blijkbaar problemen mee hebben (gemerkt op andere forums) geef ik hier ff apart mijn uitleg dat ik ook bij een ander topic gezet heb als verklaring.

ik plaats dit apart zodat het ginder niet teveel off topic gaat

hier een foto voor ET waardes. ET staat voor de afstand tusse het midden van de velg en u hart. een negatieve ET waarde wil zeggen dat u hart diep in de velg zit, voorbij het midden. hierdoor komt de rand sterk naar buiten als je het wiel monteerd, een hoge ET waarde zorgt ervoor dat het hart naar de buitenkant zit van de velg, en dus gaat heel de velg in u kas zitten.

volgende foto verduidelijkt veel

Afbeelding

hier een foto hoe de velgen eruit zien als ge ze monteerd
ze staan allemaal op eenzelfde steen

Afbeelding

en een zelfgemaakte tekening die alles duidelijk maakt

Afbeelding

links een gewone capri velg (ET20), midden eerder een recentere velg(et40), en rechts zijn typische BBS diepe velgen(et-40)

het verschil tussen het midden van de velg (zwarte stippelijn) en het center (rode lijn) is nu net de ET waarde. deze bepaalt dus ook hoe breed het spoor is waarmee de auto rijd.
men kan eenvoudig van ET waarde wisselen, maar dan moet men goed opletten:

-Bij te KLEINE ET waarde (of negatief) gaat u velg naar buiten komen, en dus buiten de kast komen. ook indien deze er niet buiten komt, kan bij het doorveren u band versnipperd worden door de wielkastrand
-Bij te GROTE ET waarde gaat de velg meer naar binnen gaan en moet men vooral opletten dat deze NIET tegen de veerpoten gaat aanschuren. ook bij het draaien kan men in de wielkast beginnen tegenschuren.

Beide gevallen worden op de keuring opgemerkt en keuren ze wel degelijk voor af
Laatst bijgewerkt door fcapri op di sep 27, 2005 14:16, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
fcapri
 
Berichten: 650
Geregistreerd: wo jun 15, 2005 21:07
Woonplaats: Waregem

Word een Viking

Berichtdoor Dimitri op di sep 27, 2005 14:09

merci voor de deskundige uitleg :D
Focus RS 2010 No. 4772 / 11500
Afbeelding
Ducati 748 2002
Lml 125cc 4T 2012
Avatar gebruiker
Dimitri
Beheerder
 
Berichten: 11503
Geregistreerd: zo jun 12, 2005 13:12
Woonplaats: Genk

2010 Ford Focus RS

Berichtdoor fcapri op di sep 27, 2005 14:17

:D
kwestie van het geen 10 keer te moeten uitleggen in een topic, nu gewoon verwijzen naar deze topic
Avatar gebruiker
fcapri
 
Berichten: 650
Geregistreerd: wo jun 15, 2005 21:07
Woonplaats: Waregem

Berichtdoor Dimitri op di sep 27, 2005 14:29

slim, ik ga er een sticky van maken
Focus RS 2010 No. 4772 / 11500
Afbeelding
Ducati 748 2002
Lml 125cc 4T 2012
Avatar gebruiker
Dimitri
Beheerder
 
Berichten: 11503
Geregistreerd: zo jun 12, 2005 13:12
Woonplaats: Genk

2010 Ford Focus RS

Berichtdoor Nowi op zo feb 26, 2006 18:16

Even een vraagje.
Als je een velg neemt met de zelfde et waarde maar breder naar waar word deze dan verbreed naar binnen of buiten?
Dus 9breed ET15
Maar heb 8breed en wil ongeveer even ver naar buiten welke ET?
Zelfde of ETlager nemen?
Car tuners brussels
Nowi
 
Berichten: 346
Geregistreerd: zo jun 12, 2005 23:06
Woonplaats: Kampenhout

Berichtdoor fcapri op zo feb 26, 2006 20:12

Nowi schreef:Even een vraagje.
Als je een velg neemt met de zelfde et waarde maar breder naar waar word deze dan verbreed naar binnen of buiten?
Dus 9breed ET15
Maar heb 8breed en wil ongeveer even ver naar buiten welke ET?
Zelfde of ETlager nemen?


ET is de waarde tussen het midden van de velg, en de plaat waar de vijzen doorgaan

6J ET30 heeft dus ongeveer 4.5Cm vooraan en 10.5cm achteraan (6inch = 15cm ongeveer dus midden zit op 7.5cm, ET is 30=3cm)
8JET30 heeft gewoon binnenkan 1inch meer en buitenkant 1 inch meer

als je van 8 naar 9J gaat en je wilt evenver naar buiten, dan moet de velg 1inch naar de binnenkant verbreden, bij gelijke ET komt er 0.5j naar buiten en 0.5J naar binnen
wil je gelijk aan de buitenkant, dan moet de velg een extra 0.5j naar binnen, dus ongeveer 1.2cm dus de ET 15 + 12 komt op ET27
ik heb hiervoor al een programma geschreven om dit te vergelijken, maar dit is in testfase, zal het ff online smijten se. verwacht er niet teveel van, is nog in testfase

http://fcapri.homelinux.com/fcapri/band.exe
Avatar gebruiker
fcapri
 
Berichten: 650
Geregistreerd: wo jun 15, 2005 21:07
Woonplaats: Waregem

Berichtdoor Dimitri op zo feb 26, 2006 20:32

fcapri schreef:
Nowi schreef:Even een vraagje.
Als je een velg neemt met de zelfde et waarde maar breder naar waar word deze dan verbreed naar binnen of buiten?
Dus 9breed ET15
Maar heb 8breed en wil ongeveer even ver naar buiten welke ET?
Zelfde of ETlager nemen?


ET is de waarde tussen het midden van de velg, en de plaat waar de vijzen doorgaan

6J ET30 heeft dus ongeveer 4.5Cm vooraan en 10.5cm achteraan (6inch = 15cm ongeveer dus midden zit op 7.5cm, ET is 30=3cm)
8JET30 heeft gewoon binnenkan 1inch meer en buitenkant 1 inch meer

als je van 8 naar 9J gaat en je wilt evenver naar buiten, dan moet de velg 1inch naar de binnenkant verbreden, bij gelijke ET komt er 0.5j naar buiten en 0.5J naar binnen
wil je gelijk aan de buitenkant, dan moet de velg een extra 0.5j naar binnen, dus ongeveer 1.2cm dus de ET 15 + 12 komt op ET27
ik heb hiervoor al een programma geschreven om dit te vergelijken, maar dit is in testfase, zal het ff online smijten se. verwacht er niet teveel van, is nog in testfase

http://fcapri.homelinux.com/fcapri/band.exe
goed program geschreven in visual basic :D
Focus RS 2010 No. 4772 / 11500
Afbeelding
Ducati 748 2002
Lml 125cc 4T 2012
Avatar gebruiker
Dimitri
Beheerder
 
Berichten: 11503
Geregistreerd: zo jun 12, 2005 13:12
Woonplaats: Genk

2010 Ford Focus RS

Berichtdoor fcapri op zo feb 26, 2006 20:41

ja, t moet rap gaan, en overal werken, eindwerk was VB, program voor mijne server zijn gallerijen is ook vb, en dit nu ook.

moet gewoon eens een goede doorsnede van een auto vinden, waar ik die wielen dan kan overtekenen. nu lijken die lijnen nergens op, ook de afmetingen van wielkast zijn totaal verkeerd, maar die vershcillen van auto tot auto. mij ging het enkel om het verschil te zien tussen de velgen, alsook hoeveel de binnenkant/buitenkant afwijkt van de originele. ik heb vooraan op de capri nog 1cm tussen velg en veerpoot, dus kan ik nu ook enkele velgen testen. als die dieper gaan, zal het nie lukken op de capri
Avatar gebruiker
fcapri
 
Berichten: 650
Geregistreerd: wo jun 15, 2005 21:07
Woonplaats: Waregem

Berichtdoor Nowi op di feb 28, 2006 18:40

Merci voor de uitleg;-)
Car tuners brussels
Nowi
 
Berichten: 346
Geregistreerd: zo jun 12, 2005 23:06
Woonplaats: Kampenhout

Berichtdoor tony the tagger op ma feb 05, 2007 17:51

Wat is de standaard E T van de Fiesta mk4?
Ik heb nu velgen liggen ET 38, maar hij schuurt tegen mijn vering. Alleen las ik ergens dat de standaard ET 35 is, dus minder dan deze van de velg. Wat moet ik dan gaan doen? en klopt die 35 standaard wel?
tony the tagger
 


Berichtdoor clubber15 op ma apr 14, 2008 19:16

Wat is de standaard ET waarde van de MK 6,5 Fiesta S aub?

En kan ET 35 achteraan met 9 x 16 kwaad?
En vooraan ET 30 met 7,5 x 16?
Fiesta Carré All The Way!!!
Avatar gebruiker
clubber15
 
Berichten: 358
Geregistreerd: zo dec 24, 2006 12:31
Woonplaats: Aalst

Berichtdoor yellow op ma apr 14, 2008 21:01

fiesta heeft standaard ET52,5
maar daar moet je niet naar kijken.
Meeste velgen die je vanvoor en vanachter verschillend kan kopen zijn 9ET30 of ET15 en 7,5ET35 of ET25 (net het omgekeerde van wat jij zei)
NOOIT ET15 en ET25 nemen bij deze breedtes van velgen!!
yellow
 
Berichten: 504
Geregistreerd: wo dec 28, 2005 18:21
Woonplaats: Peer

Berichtdoor hans op vr mei 02, 2008 21:42

Band en Velg Bijbel (Engels) zie link

http://www.carbibles.com/tyre_bible.html

grtzzz :wink:
"Carpe Diem"
Avatar gebruiker
hans
Donateur
 
Berichten: 467
Geregistreerd: zo mei 27, 2007 17:03
Woonplaats: Brugge

Re: Wat zijn ET waardes en wat is het verschil (hier de uitleg)

Berichtdoor 0david0 op zo okt 04, 2009 13:32

Ik heb nu winterbanden voor een Focus II 1.8TDCI op het oog maar deze staan op staalvelgen met een ET waarde van 52,5. Een Focus heeft standaard 50. Gaat dit problemen geven? (sorry als mijn vraag hier niet thuis hoort maar wou hier geen nieuw topic voor opstarten :wink: )
Avatar gebruiker
0david0
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma dec 04, 2006 17:36
Woonplaats: Genk

Re: Wat zijn ET waardes en wat is het verschil (hier de uitleg)

Berichtdoor Davion op zo okt 04, 2009 17:17

2.5 millimeter gaat volgens mij geen kwaad kunnen ?
Graag bevestiging van iemand met iets meer ervaring :)
Avatar gebruiker
Davion
 
Berichten: 2081
Geregistreerd: di maart 13, 2007 19:26
Woonplaats: Diest

2017 Ford Mustang

Re: Wat zijn ET waardes en wat is het verschil (hier de uitleg)

Berichtdoor 0david0 op wo okt 07, 2009 17:17

Davion schreef:2.5 millimeter gaat volgens mij geen kwaad kunnen ?
Graag bevestiging van iemand met iets meer ervaring :)


Merci alvast. Ik heb er nu gevonden met ET50 die vanop een focus komen. Dus hopen dat ik de veiling win :)
Avatar gebruiker
0david0
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma dec 04, 2006 17:36
Woonplaats: Genk

Re: Wat zijn ET waardes en wat is het verschil (hier de uitleg)

Berichtdoor scoris op wo okt 07, 2009 22:38

hallo
ik heb focus 2 franco
ik denk dat mijn Y-velgen een ET hebben van 52.5??
ik zou nieuwe velgen willen kopen maar met een steek van 5x108 is da ni gemakkelijk
nu is mijn vraag in hoeverre ik mag afwijken van die ET waarde?
want heb al velgen gevonden met ET van 40 en 45 ma kweet ni of da da kan

merci voor de hulp

grtz
Avatar gebruiker
scoris
 
Berichten: 135
Geregistreerd: za mei 19, 2007 16:08


Keer terug naar Technisch > Chassis

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron