Koelventilator werkt niet -- temperatuur omhoog -

Discussie over de Ford Galaxy

Moderator: Beheerders

Koelventilator werkt niet -- temperatuur omhoog -

Berichtdoor sjefi op di nov 14, 2017 17:54

Beste Allen,

Ik heb 2 weken geleden een Ford Galaxy 2.0 benzine bj 2007 gekocht.

Nu bleek dat mijn airco het niet deed door een lekkage in 1 van de leidingen.
Deze is vervangen vervolgens doet mijn airco het heel kort en slaat uit bij stationair draaien.
maar wordt goed koud als ik op de snelweg rijdt.
Nu is mij recentelijk opgevallen dat de koelventilator het uberhaupt niet doet. (ook niet als de airco uit staat.)

enfin Tot heden dus na mijn aankoop , gewoon zo mee gereden, (had geen idee dat deze het niet deed) maar ik had ik echter geen last van een stijgende koelvloeistoftemperatuur in de auto.

eergisteren had ik elektrische storing in mijn auto waardoor deze niet startte. zekering issue.
We hebben wel beide accupolen los gehad voor een reset. vervolgens alles vastgezet en opgelost.

De auto start weer .
Nadat we deze aan de praat hebben gekregen hebben we de auto een poos stationair laten draaien. echter, zag ik gister tot mijn verbazing dat mijn temp tot aan max 120 graden was gestegen (de wagen heeft ongeveer een uur tot anderhalf stationair gedraaid in geparkeerd stand.)
ik weet niet hoe lang de naald dus op max heeft gestaan ?

vraag 1:
Kan het zijn dat door de storing de koelvloeitstofwijzer van slag is ? dat deze nu hoge waardes geeft ?  

vraag 2:
kan het kwaad dat de motor misschien tot een uur zo stationair heeft gedraaid ?   

vraag 3 :
ik heb in de zekeringkast in de motorruimte gezien dat er een zekering is voor de koelventilator.
ik weet niet precies hoe ik deze los krijg om te checken of deze nog in takt is.
weet iemand misschien hoe ik deze los krijg ?  

vraag 4: waar kan ik nog zoeken indien de zekering nog in takt is ?
Een gebroken draad leek mij ook voor de hand liggen.
is dit een kwaal bij deze autos ?
en zoja heeft iemand een schema voor mij , zodat ik kan checken waar de kabels lopen om ze uit te kunnen meten.

ik hoor graag, 

mvg
sjef
sjefi

Word een Viking

Re: Koelventilator werkt niet -- temperatuur omhoog -

Berichtdoor champion op di nov 14, 2017 20:00

Heb je aan de koelvloeistofleidingen bovenaan en onderaan gevoeld of deze warm waren?

Ik zou de mechanische thermostaat in verdenking stellen. ps ik zou persoonlijk ook de koelvloeistof eens wisselen denk aan de voorgeschreven norm die vermeld staat in je boekje.
champion

Berichtdoor sjefi op wo nov 15, 2017 18:21

Hi champion,

Helaas heb ik de slang niet gecheckt toen deze 120graden liet zien. Zou een goed meetmoment geweest zijn.

Toevallig gister wel gedaan.
Maar dan op een bedrijfstemp van 90graden c zoals die standaard altijd aangeeft. Dus goed kans dat de blok niet warm genoeg was en de thermos dus niet open gaat.

De bovenste slang die als het ware van het blok in de radiator komt nadat de thermos open zou gaan was koud.

De onderste slang die als het ware gekoeld vloeistif zou moeten afvoeren naar het blok was heet.

Dus op 90c kan ik dit blijkbaar niet checke of duidt dit er al op dat de thermis kapot is?

Zou denk ik eigenlijk moeten wachten totdat de blok overgaat op oververhitting.
Maar gezien de blok waarschijnlijk al ruim 45 min tot een uur zo heeft gedraaid...ben ik huiverig om dit zo te testen. Ben bang voor demoeite koppakking.

Vraag 1
Is de thermos temperatuur in 1ste instantie leidend voor de werking van de koelvent.
( dit gerelateerd aan mijn vraag hieronder)

Een tweede vraag is:
De ventilator zou toch eigenlijk niet zo direct met de thermos te maken moeten hebben?
Of niet in zodanige volgorde dat de ventilator afhankelijk moet zijn van oververhitting.
Want, de vent moet toch eigenlijk op lagere temps ook koelen. Zonder oververhitting af te wachten?

Bijkomend doet mijn airco het ook niet omdat de venti dus niet werkt?

Vraag3

Waar zou dit door kunnen komen?
Geen stroom op koelvent?

Hoor graag

Mvg

Sjef
sjefi

Berichtdoor champion op wo nov 15, 2017 19:16

er zou normaal een flow door de radiator moeten komen.

ik vrees dat je deze even moet loskoppelen en doorspoelen met water wel het restwater netjes opvangen en afvoeren als kga spoelt deze goed door

De koelfan zit verbonden met de radiator met een temperatuurssensor die deze fan aanlaatslaan na een bepaalde overschreden temperatuur.

de mechanische thermostaat zorgt er voor dat je radiator mee in het circuit zit om de boel te koelen als deze rond de 90-95°C wordt.

dus ofwel werkt deze niet ofwel zit er een prop in de radiator ofwel werkt de waterpomp niet meer goed. werkt de kachel binnenin nog?

de airco zit los van het ganze motorkoelgebeuren.
champion

Berichtdoor sjefi op wo nov 15, 2017 19:57

Hi champion

Bedankt voor je reactie.

Ik zal in ieder geval de vent losmaken en doorspoelen.

De ventilator in mijn auto heeft maar 1 wiel en dient voor koeling van de condensor voor de airco en tevens radiator.

De airco is een gesloten systeem inderdaad en staat los van de specifieke koelvloeistofkoeling.
Maar de airco staat wel in verbintenis met de vent. Als de vent niet draait ..gaat de airco in beveiling omdat de condensor niet wordt gerkoeld.
Dus de airco draait heel even maar slaat af omdat de koelventilator niet werkt.
(Dit is alleen bij stationair draaien en stilstand, want op snelweg krijg ik koude airco lucht.)

1)
Wat ik begrijp uit je reactie is dat er ook een sensor op de koelvent zit? Begrjjp ik dat goed?
Wellicht dat deze kapot is dan?
Zou betekenen dat als ik deze vervang mijn koelven het gaat doen en dus krijg ik ook constante airco?

2)
Wordt mijn koelvloeistof te warm in mijn blok omdat de vent niet aanslaat?
Ofwel de thermostaat is kapot? En laat deze geen vloeistof door naar de radiator ?
Als de thermos kapot is of de thermostaatsensor kapot is wordt mijn vent waarschijnlijk ook niet aangestuurd met betrekking tot overhitting van het blok.
Dus ga ik in een cirkeltje rond met mijn problemen?

3)
Hoe weet ik of mijn waterpomp in orde is?

4)
Ik krijg wel hete lucht binnen in de auto als ik de kachel op warm zet.
Dit is goed toch neem ik aan?

Ik hoor graag van je

Mvg sjef
sjefi

Berichtdoor champion op wo nov 15, 2017 20:34

1-2) op de radiator zit ergens een temperatuursprobe die op zijn beurt de fan laat aanslaan als de probe te heet wordt.
je koelvloeistof moet om te koelen ongehinderd door de radiator vloeien. deze kan gehinderd zijn door een verstroping in de radiator of een haperende mechanische thermostaat.

3- 4) dat er warmelucht circulatie is is een goed teken dan werkt de waterpomp nog.

best "even" de radiator loskoppelen en doorspoelen.
Als je bij het aflaten een zwarte drap zichtbaar is dan heeft er iemand zon anti-lekrotzooi erin gemikt.
En heb je naast een lek ook nog ergens kans op een verstopping .
In dat geval moet je zoeken naar kalksporen vooral de radiator is dan een kans hebber voor een lekje.

tergelijke tijd kan je best de mechanische thermostaat losmaken en inspecteren. Testen kan je met een nogal gevaarlijke test nl een pan met heet water.
Maar voor de prijs hiervan zou ik hiervoor deze risico's vermijden.

de tempsensor van de fan zou je principiel ook kunnen warm maken met een soldeerbout of een hete luchtblazer.Wel contact aanzetten op stand voor het starten.
Wil goed kijken dat je niets opstookt! Deze gaan echter zelden echt stuk.
champion

Berichtdoor sjefi op wo nov 15, 2017 20:43

Champion

Bedankt voor je tijd en reacties.

;-)

Ik zal de vent schoonmaken
De sensor checken.

Mvg

Sjef
sjefi

Berichtdoor King op do nov 16, 2017 15:14

Thermostaat is een compleet huis. Dus niet meer z'n kleine losse. Maar een plastichuis met daarin de thermostaat.(Is een geheel)
Vrij klote om bij te komen. Zit onder het inlaatspruitstuk aan de voorkant van de motor.
Heb die van mij laten vervangen omdat bij snelheden boven de 120km/ph de motor temp naar beneden ging. Meter ging dan vanuit het midden naar nog maar een kwart.
Het is op zich zelf wel te doen om de thermostaat te vervangen maar had geen zin om voorhuis op straat staan te sleutelen.

Ik zou er niet meer mee gaan rijden als ik jou was. De aluminiumblokken van tegenwoordig hebben een hekel aan oververhitting.
Ford S Max 2.0 Titanium
Goud metallic, bj 9-2007
kmst 87000 .
King

Berichtdoor sjefi op do nov 16, 2017 20:07

King

Bedankt voor je reactie,

De auto staat sinds dat ik de oververhitting constateerde stil.

Sinsdien niet mee gereden.

Vraag:
De auto heeft denk ik +- uur tot 1.5 stationair gedraaid...hierna heb ik geconstateerd dat de bedrijfstemp op 120 graden stond.
Kan dit kwaad?

Vraag 2:
Weet je of ik aan een schema kan komen van de kabelboom vd auto?

Mvg sjef
sjefi

Berichtdoor champion op do nov 16, 2017 20:59

Als je naar een garage rijd de kachel binnen helemaal open zetten en laagtoerig rijden.

Voor je schema's: haygnes ford galaxy jaartal en motorversie googlen dan is er kans dat je wel iets vindt. :wink:
champion

Keer terug naar Ford Galaxy