Schokken bij remmen

Vragen omtrent onderhoud, onderdelen en herstelling kan je hier stellen.

Moderator: Beheerders

Schokken bij remmen

Berichtdoor x3rb3ru$ op ma dec 04, 2017 16:31

Beste Ford mensen,

Sinds enige tijd merk ik bij het afremmen op lage snelheid (<50km/u) en hoge snelheid (<130km/u) dat het afremmen lichtjes schokt, op autostrade zorgt dit voor een enorm getril in stuur als ik van 130km/u afrem. Tussenin valt het minder op en bij hard remmen ook minder last (behalve dan op autostrade als het stuur als een bezetene begint te schudden). Betreft een Fiesta ST van 2005.

Vorige winter had ik dit probleem ook, maar toen waren de remschijven vooraan licht gekromd, die zijn dan ook iets minder dan een jaar geleden vervangen. Probleem was toen opgelost. Heb in maart ook nog nieuwe zomerbanden laten leggen en laten uitlijnen, dus daar zou normaal ook geen probleem mee mogen zijn. Heb het probleem zowel met mijn zomer- als mijn winterbanden.

Heb ook de remblokken vooraan eens nagekeken maar die zagen er nog meer dan goed uit (zie foto's onderaan).

Nu vraag ik mij dus af, waar zou het nog aan kunnen liggen? Dat de remschijven terug krom zouden staan zou mij verbazen, ik gebruik de remmen amper en de vorige schijven hadden er al 125.000km op zitten voor deze vervangen werden. De remblokken zijn ondertussen ook wel een jaar of 3 oud maar lijken mij nog goed (EBC RedStuff), maar heb eventueel toch al vervangers liggen om te kunnen wisselen. Zou het alleen jammer vinden om deze dan weg te gooien terwijl die mij eigenlijk nog goed lijken.

Afbeelding
Afbeelding
x3rb3ru$
 
Berichten: 359
Geregistreerd: di feb 14, 2012 13:09

2005 Ford Fiesta

Word een Viking

Re: Schokken bij remmen

Berichtdoor stijL op ma dec 04, 2017 20:35

Off the top of my mind: één of meerdere balanceergewichtjes in één of meerdere wielen die zijn losgekomen/afgevallen? Maar dan moet je tijdens het rijden ook iets voelen...

Die RedStuff voor straatgebruik is ook niet ideaal. Ik gebruik de YellowStuff voor een goeie compromis. Misschien eens met blokjes van een kennis "het blokje rond" rijden en zo weet je onmiddellijk of deze het probleem zijn of niet...
2007 Ford Fiesta ST150 - daily driver die ondertussen ook een track-toy geworden is (voorlopig +/-190 pk)
1994 Ford Escort RS Cosworth - (bijna) volledig origineel

Instagram: @stijnlingier
Avatar gebruiker
stijL
 
Berichten: 144
Geregistreerd: di apr 11, 2017 15:02
Woonplaats: West-Vlaanderen

2007 Ford Fiesta

Re: Schokken bij remmen

Berichtdoor S1 RST op ma dec 04, 2017 21:05

Remschijven nakijken met meetklok, maar ik gok toch op kromme schijven, of ergens speling in ophanging, rubbers draagarmen, kogelgewrichten van stuurinrichting, of fuseekogels, dempers in goede staat, of een combinatie van voorgaande, maar eerst zou ik schijven eens 'uitklokken'
Life sucks...............Great dick
Avatar gebruiker
S1 RST
 
Berichten: 1349
Geregistreerd: za jul 02, 2005 1:08
Woonplaats: RanSt

Re: Schokken bij remmen

Berichtdoor GhostRS op di dec 05, 2017 11:00

Ik gok ook op speling in de ophanging.
Te zacht geworden rubber in de driehoeken was de oorzaak van hetzelfde probleem bij familie van mij haar C-max.
Die c-max had 130 dkm 9 jaar oud.
GhostRS
 
Berichten: 190
Geregistreerd: wo dec 11, 2013 19:31

Re: Schokken bij remmen

Berichtdoor x3rb3ru$ op di dec 05, 2017 11:39

stijL schreef:Off the top of my mind: één of meerdere balanceergewichtjes in één of meerdere wielen die zijn losgekomen/afgevallen? Maar dan moet je tijdens het rijden ook iets voelen...

Die RedStuff voor straatgebruik is ook niet ideaal. Ik gebruik de YellowStuff voor een goeie compromis. Misschien eens met blokjes van een kennis "het blokje rond" rijden en zo weet je onmiddellijk of deze het probleem zijn of niet...


Balanceergewichtjes gaat het zeker niet zijn aangezien ik zowel met zomer- als wintervelgen probleem heb (en zomervelgen zijn half jaar geleden nog volledig uitgelijnd). Dan zou ik inderdaad tijdens rijden zelf ook moeten voelen.

Ik rijd nu al een jaar of drie met RedStuff en kan hier niet over klagen, nooit problemen mee gehad, zowel voor als achter. Heb de nieuwe al even klaarliggen (stonden in promo) dus als ik andere blokken steek zijn het terug RedStuffs, maar aangezien ik het probleem nooit gehad heb lijkt mij dit niet van toepassing.

GhostRS schreef:Ik gok ook op speling in de ophanging.
Te zacht geworden rubber in de driehoeken was de oorzaak van hetzelfde probleem bij familie van mij haar C-max.
Die c-max had 130 dkm 9 jaar oud.


Kans lijkt me inderdaad wel reëel dat het met de ophangingsrubbers te maken heeft. Die zijn bij mijn weten ook nog niet vervangen geweest sinds ik de wagen heb (+-100.000km geleden). Hij moet binnenkort alleszins binnen voor groot onderhoud dus ga het dan maar eens allemaal laten nakijken.
x3rb3ru$
 
Berichten: 359
Geregistreerd: di feb 14, 2012 13:09

2005 Ford Fiesta

Re: Schokken bij remmen

Berichtdoor stijL op di dec 05, 2017 15:01

Hou ons zeker op de hoogte, ik ben benieuwd! :wink:
2007 Ford Fiesta ST150 - daily driver die ondertussen ook een track-toy geworden is (voorlopig +/-190 pk)
1994 Ford Escort RS Cosworth - (bijna) volledig origineel

Instagram: @stijnlingier
Avatar gebruiker
stijL
 
Berichten: 144
Geregistreerd: di apr 11, 2017 15:02
Woonplaats: West-Vlaanderen

2007 Ford Fiesta

Re: Schokken bij remmen

Berichtdoor x3rb3ru$ op di dec 05, 2017 15:41

stijL schreef:Hou ons zeker op de hoogte, ik ben benieuwd! :wink:


Ga ik zeker proberen, maar aangezien ik pas begin januari naar de keuring moet zal het waarschijnlijk pas rond die periode zijn.
x3rb3ru$
 
Berichten: 359
Geregistreerd: di feb 14, 2012 13:09

2005 Ford Fiesta

Re: Schokken bij remmen

Berichtdoor GhostRS op wo dec 06, 2017 14:33

Dan zou ik eerst keuring doen en daarna naar garage.
Garages durven soms al eens een beginnen vervangen terwijl het niet nodig is.
Als het de ophanging rubbers zijn zouden ze dat normaal op de keuring moeten zien.
Je kan er zelf ook naar vragen het extra te bekijken.
Je kan ook eens goed naar de wielen zien tijdens de rem test op de keuring.
Soms zie je dat het wiel de ophanging geheel meetrekt naar achter als de rubbers te zacht zijn.
GhostRS
 
Berichten: 190
Geregistreerd: wo dec 11, 2013 19:31

Re: Schokken bij remmen

Berichtdoor x3rb3ru$ op do dec 07, 2017 10:01

GhostRS schreef:Dan zou ik eerst keuring doen en daarna naar garage.
Garages durven soms al eens een beginnen vervangen terwijl het niet nodig is.
Als het de ophanging rubbers zijn zouden ze dat normaal op de keuring moeten zien.
Je kan er zelf ook naar vragen het extra te bekijken.
Je kan ook eens goed naar de wielen zien tijdens de rem test op de keuring.
Soms zie je dat het wiel de ophanging geheel meetrekt naar achter als de rubbers te zacht zijn.


Daarom dat het waarschijnlijk nog een dikke maand gaat duren, aangezien ik pas rond de 10e naar de keuring zal moeten om daarna de wagen dan binnen te doen voor groot onderhoud.
x3rb3ru$
 
Berichten: 359
Geregistreerd: di feb 14, 2012 13:09

2005 Ford Fiesta

Re: Schokken bij remmen

Berichtdoor x3rb3ru$ op do jan 18, 2018 14:37

Ondertussen is de wagen binnengeweest, bleken dus inderdaad opnieuw de remschijven te zijn. Op mijn vraag hoe dit al na minder dan een jaar opnieuw het geval kan zijn konden ze alleen zeggen, als je de bouten van de wielen met verschillende spanning aandraait trek je schijven op termijn krom... Vond ik een beetje een krasse uitspraak aangezien ik al meer dan eens van mijn bandenman tegen mijn voeten heb gekregen dat ik mijn wielbouten veeeeeeel te hard aandraai, waarop ik telkens moet antwoorden, dat heeft de garage zo gedaan...
Nu bleek ook dat 1 van de voorste remblokken los in de houder zat, de clips waren blijkbaar afgebroken. Ik heb dit nog niet laten vervangen aangezien ik zelf dus nog EBC blokken heb liggen (en garage niets wil steken dat niet van hen komt, mij niet gelaten), die ga ik zaterdag vervangen. Ook met afgebroken clips is het probleem weg, dus lag blijkbaar enkel en alleen aan schijven.

In ieder geval is het probleem ondertussen wel verholpen, maar waarom mijn remschijven binnen het jaar terug naar de kloten waren, terwijl de vorige er bijna 100k op hebben gelegen zonder enig probleem, blijft dus wel een beetje een raadsel, zeker aangezien ik meer op de motor rem dan op de remmen.

Nog even ter zijde, voor wagen binnenging in de garage eerst langs keuring, mooie groene kaart zonder opmerkingen gekregen in ieder geval.
x3rb3ru$
 
Berichten: 359
Geregistreerd: di feb 14, 2012 13:09

2005 Ford Fiesta

Re: Schokken bij remmen

Berichtdoor S1 RST op do jan 18, 2018 19:23

Waren het dan originele schijven, of cheapo aftermarket? Want hoewel een schijf voor velen 'maar' een blok ijzer is zit er toch veel verschil op. Wat niet wil zeggen dat alle aftermarket slecht is, ikzelf gebruik zelden originele schijven en heb niet echt problemen met kromme schijven, echter gebrruik ik merken die ook oem leveren, dus niet de goedkoopste.
Ook remgedrag, of met warme remmen aan het verkeerslicht op de rem blijven staan helpt ook niet. Aantrekken van wielen kan ook je schijven kromtrekken, een van de redenen waarom ik stes een momentsleutel gebruik om wielen vast te zetten
Life sucks...............Great dick
Avatar gebruiker
S1 RST
 
Berichten: 1349
Geregistreerd: za jul 02, 2005 1:08
Woonplaats: RanSt

Re: Schokken bij remmen

Berichtdoor stijL op do jan 18, 2018 19:28

Ik gebruik zowel remblokken als remschijven van EBC (YellowStuff en gegroefde schijven) en ik kan zeker niet klagen. Al meerdere trackdays gedaan en nog steeds topklasse.
Want OEM remschijven worden ontworpen het beste "te werken" met OEM blokjes. Misschien is een upgrade nodig nu je toch weer nieuwe moet aanschaffen?

Misschien niet zo goed, maar ik gebruik telkens een pneumatische slagmoersleutel om m'n bouten aan te spannen (+ kruissleutel om dubbel te checken)...
2007 Ford Fiesta ST150 - daily driver die ondertussen ook een track-toy geworden is (voorlopig +/-190 pk)
1994 Ford Escort RS Cosworth - (bijna) volledig origineel

Instagram: @stijnlingier
Avatar gebruiker
stijL
 
Berichten: 144
Geregistreerd: di apr 11, 2017 15:02
Woonplaats: West-Vlaanderen

2007 Ford Fiesta

Re: Schokken bij remmen

Berichtdoor x3rb3ru$ op vr jan 19, 2018 9:49

S1 RST schreef:Waren het dan originele schijven, of cheapo aftermarket? Want hoewel een schijf voor velen 'maar' een blok ijzer is zit er toch veel verschil op. Wat niet wil zeggen dat alle aftermarket slecht is, ikzelf gebruik zelden originele schijven en heb niet echt problemen met kromme schijven, echter gebrruik ik merken die ook oem leveren, dus niet de goedkoopste.
Ook remgedrag, of met warme remmen aan het verkeerslicht op de rem blijven staan helpt ook niet. Aantrekken van wielen kan ook je schijven kromtrekken, een van de redenen waarom ik stes een momentsleutel gebruik om wielen vast te zetten


Noyens plaatst bij mijn weten alleen originele Ford onderdelen, dus kwaliteit zou...tjah, OEM moeten zijn... en gezien mijn rijstijl al die jaren amper gewijzigd is snap ik het echt niet, want ik rem veel meer op de motor dan op de remmen. Had dus eigenlijk eerder verwacht dat de schijven nog niet ingereden waren dan reeds versleten...

En momentsleutel, als je het hebt kan je het gebruiken, maar bij velgen is mij gewoon geleerd nooit te vast te draaien. Bouten draaien zichzelf normaal toch vast bij rijden (hang de moer natuurlijk niet gewoon los op de bout) maar als je deze met een sleutel een goede duw geeft is dat meer dan voldoende.

Als ik het te snel terug voorheb ga ik in ieder geval voor after market schijven gaan. Ga natuurlijk geen cheapo aftermarkets nemen, remmen vind ik te belangrijk (hoewel mijn gasklephuis cheapo chinese namaak is en nu toch al een hele tijd het perfect doet, maar een gasklephuis doet je wagen natuurlijk niet stoppen...).
x3rb3ru$
 
Berichten: 359
Geregistreerd: di feb 14, 2012 13:09

2005 Ford Fiesta

Re: Schokken bij remmen

Berichtdoor GhostRS op vr jan 19, 2018 15:24

Best steeds momentsleutel gebruiken voor de wielmoeren.
Staan ze zeker niet te vast en kan je ze loskrijgen als je eens een keertje plat rijd ergens onderweg.
Wat het remmen betreft.
Soms eens goed stevig remmen helpt om de remblokken en schijven goed te houden.
Door teveel te zacht te remmen verglazen de remblokken en word de warmte van het remmen niet goed meer afgevoerd,
met kromtrekken van schijven tot gevolg.
GhostRS
 
Berichten: 190
Geregistreerd: wo dec 11, 2013 19:31

Re: Schokken bij remmen

Berichtdoor x3rb3ru$ op vr jan 19, 2018 16:08

GhostRS schreef:Best steeds momentsleutel gebruiken voor de wielmoeren.
Staan ze zeker niet te vast en kan je ze loskrijgen als je eens een keertje plat rijd ergens onderweg.
Wat het remmen betreft.
Soms eens goed stevig remmen helpt om de remblokken en schijven goed te houden.
Door teveel te zacht te remmen verglazen de remblokken en word de warmte van het remmen niet goed meer afgevoerd,
met kromtrekken van schijven tot gevolg.


Stevig remmen gebeurt wel eens af en toe hoor (vooral met dank aan andere chauffeurs) en het is nu ook weer niet dat wagen grootste deel van de tijd stilstaat (doe toch +-25k per jaar)... En momentsleutel, denk dat ik gewoon best elke keer de wagen in de garage is geweest zelf even de moeren dubbelcheck, want van een momentsleutel hebben ze daar alvast nog nooit gehoord, enkel luchtdrukkanon. Zo heb ik begin dit jaar ook bijna de bout van de carterpan stukgetrokken, was zo absurd hard aangedraaid, met kruipolie aan bezig geweest, met een hamer, ... uiteindelijk bijna opgegeven maar toch losgekregen maar bout hebben ze nu bij onderhoud ook mogen vervangen dus. Zou het liefst van al eens willen vermelden in de garage dat ze daarmee oppassen, maar kan al exact inbeelden wat voor een blik ik ga terugkrijgen...
x3rb3ru$
 
Berichten: 359
Geregistreerd: di feb 14, 2012 13:09

2005 Ford Fiesta

Re: Schokken bij remmen

Berichtdoor S1 RST op vr jan 19, 2018 18:56

Zelfs een carterstop trek ik met momentsleutel aan op 20-25Nm naargelang het type
Wat je hier aanhaalt is een van de redenen dat mijn auto gewoon nooit in een garage zal binnenkomen.
Life sucks...............Great dick
Avatar gebruiker
S1 RST
 
Berichten: 1349
Geregistreerd: za jul 02, 2005 1:08
Woonplaats: RanSt

Re: Schokken bij remmen

Berichtdoor Grease monkey op zo jan 21, 2018 11:09

zoals je zelf ook reeds zei...

remschijven zijn krom.

originele schijven zijn niet ontworpen voor de high-performance blokken, waardoor ze warmer worden en vervormen.
Begeleider uitzonderlijk vervoer
Avatar gebruiker
Grease monkey
Moderator meeting West-Vlaanderen
 
Berichten: 2070
Geregistreerd: zo maart 14, 2010 16:12
Woonplaats: Zwevezele

Re: Schokken bij remmen

Berichtdoor smalle op zo jan 21, 2018 16:21

Grease monkey schreef:zoals je zelf ook reeds zei...

remschijven zijn krom.

originele schijven zijn niet ontworpen voor de high-performance blokken, waardoor ze warmer worden en vervormen.


Zit er ook aan te denken om andere te steken (ebc groen/rood) aangezien ik melding kreeg dat binnen enkele duizenden km op gingen zijn.
Als ik dit lees zou je het afraden Reinaut?
smalle
 
Berichten: 1209
Geregistreerd: di dec 25, 2012 23:58
Woonplaats: beringen

Re: Schokken bij remmen

Berichtdoor smalle op zo jan 21, 2018 16:24

smalle schreef:
Grease monkey schreef:zoals je zelf ook reeds zei...

remschijven zijn krom.

originele schijven zijn niet ontworpen voor de high-performance blokken, waardoor ze warmer worden en vervormen.


Zit er ook aan te denken om andere te steken (ebc groen/rood) aangezien ik melding kreeg dat binnen enkele duizenden km op gingen zijn.
Als ik dit lees zou je het afraden Reinaut?


PS. zijn geventileerde schijven van een Focus 1.6 ecoboost.
smalle
 
Berichten: 1209
Geregistreerd: di dec 25, 2012 23:58
Woonplaats: beringen

Re: Schokken bij remmen

Berichtdoor x3rb3ru$ op ma jan 22, 2018 8:28

Grease monkey schreef:zoals je zelf ook reeds zei...

remschijven zijn krom.

originele schijven zijn niet ontworpen voor de high-performance blokken, waardoor ze warmer worden en vervormen.


Zoals ik dus ook al zei, rij er niet mee op het circuit en gebruik de remmen ook zo weinig mogelijk. Vorige schijven hebben meer dan 2 jaar remblokken verdragen vooraleer die krom waren gereden en die lagen er volgens mij al van in het fabriek op (+-100k).

Zit er ook aan te denken om andere te steken (ebc groen/rood) aangezien ik melding kreeg dat binnen enkele duizenden km op gingen zijn.
Als ik dit lees zou je het afraden Reinaut?


Mijn EBC RedStuff hebben bijna 50k gereden en waren eigenlijk nog maar op de helft, maar de clips van 1 van de blokken bleek afgebroken te zijn dus preventief vervangen.
x3rb3ru$
 
Berichten: 359
Geregistreerd: di feb 14, 2012 13:09

2005 Ford Fiesta


Keer terug naar Technisch > Onderhoud & Onderdelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten