HOWTO: EGR Afdichten Focus 2 1.6TDCi

Plaats hier je handleiding van een uitgevoerde mod of reparatie

Moderator: Beheerders

Re: HOWTO: EGR Afdichten Focus 2 1.6TDCi

Berichtdoor zeemax op do maart 21, 2013 0:19

270.000km.
Zou zo maar kunnen zijn dat hij al eerder verwisseld is,ik heb hem net een paar maanden.Ik mis het onderhoudshistorie van de laatste 3jaar.
Vandaar de wissel.Kosten waterpomp,rollers,riem 450euro incl..
Even een bijpase dit verhaal confoprm de topic.
zeemax

Word een Viking

Berichtdoor brunelle op wo mei 15, 2013 8:21

Hallo Heb EGR klep afgedopt zoals beschreven edoch na ongeveer 25 Km gereden te hebben
ging het lampje ( het beruchte Motor blokje ) weer branden
Na uitlezing gaf hij weer de stroring P 1412 En P0404
Wie kan mij Helpen ????
brunelle
brunelle

Berichtdoor aha op wo mei 15, 2013 15:33

brunelle schreef:Hallo Heb EGR klep afgedopt zoals beschreven edoch na ongeveer 25 Km gereden te hebben
ging het lampje ( het beruchte Motor blokje ) weer branden
Na uitlezing gaf hij weer de stroring P 1412 En P0404
Wie kan mij Helpen ????
brunelle

Heb je een gat van 6m geboord?
aha

Berichtdoor brunelle op wo mei 15, 2013 20:26

Ik heb een gaatje va 5 MM geboord
brunelle
brunelle

Berichtdoor glenn's focus op ma jun 10, 2013 13:32

hallo

ik wil dit ook laten doen met mijn ford focus 2 1.6 tdci, maar ben bang dat mijn wagen te veel uitstoot gaat hebben op de keuring kan dit mogelijk zijn of is dit uitgesloten ? wat is de reden
glenn's focus

Berichtdoor cfbarca2 op za aug 10, 2013 12:39

hoe zit het met de egr klep van een 1.8 tdci vanaf 2006 zit deze op dezelfde plaats als de foto's

mvg
cfbarca2

Berichtdoor Fordfanaat op za maart 15, 2014 16:44

Ondertussen 2 weken geleden heb ik de ERG van mijn focus afgedicht
alles zonder problemen verlopen, ik kan zelfs toevoegen dat het verbruik met bijna een halve liter gedaald is! (rij veel autostrade)

bedankt voor de howto! ;)
Fordfanaat

2005 Ford Focus

Berichtdoor DuraTorq Feel op za maart 15, 2014 18:16

Ook mogelijk op een 2.0Tdci 163pk? Euro-5?
DuraTorq Feel

Berichtdoor skyflyer op za maart 15, 2014 19:54

DuraTorq Feel schreef:Ook mogelijk op een 2.0Tdci 163pk? Euro-5?

Waarschijnlijk is dat wel mogelijk, maar je zal je EGR-klep even moeten zoeken in het motorcompartiment.
Als je het zou doen, vergeet geen Howto te maken om te delen met de andere forumleden! :D
Afbeelding
skyflyer
Beheerder

2005 Ford Focus

Berichtdoor _DAVE_ op zo maart 23, 2014 7:09

Hoi

ik heb een Ford focus 2 1.8TDCI, heb net hetzelfde probleem met de EGR dat deze snel vervuild geraakt.
Wat ik zou willen vragen is nameijk, als ik nu die EGR zelf proper maak, een plaatje tussen monteer met een gat van 6mm. Moet de EGR dan ook software matig uit de computer worden verwijderd? Of blijft dit gewoon werken met het gaatje van 6mm zonder dat je een foutmelding krijgt op je boord computer, waarna de auto in noodloop gaat? Mij huidige EGR werkt nog wel volgens mij, maar maakt een sssst geluid als je optrekt. Ik weet niet goed wat ik er mee moet doen, een nieuwe er in, of proper maken? Iemand was advies? :) Als deze nu wordt proper gemaakt, is er dan nog altijd kans dat de klep hier of daar ergens kan haperen?

Kan iemand mij een link geven waar ik zo'n plaatje kan kopen? Het gaat over een Ford Focus mk2 1.8TDCI bouwjaar 2006.
_DAVE_

Berichtdoor D4VY op ma maart 24, 2014 7:53

Ik heb een plaatje gestoken op mijn Ford Focus Eco van 2009, volledig dicht dus zonder gaatje en nog steeds geen motorsturingsfout ontvangen.
Ik hoor wel degelijk de klep nog openen en sluiten dus volgens mij worden er waardes gemeten op klepopening en niet op doorstroming bij de 2009 modellen ?
Anders zou ik de fout al lang ontvangen moeten hebben... In ieder geval, op Ebay kunnen ze je wel verder helpen. Mijn plaatje heb ik besteld in de UK maar kwam oorspronkelijk van Polen. ;)
Ford Focus 2009 MODIFIED
Remapped by Chiptuning+ ...pk ...Nm | Pipercross Focus RS Breather | Blanked EGR | DPF Deleted
Rolling on OEM Ford rims currently | Lowered on adjusted AP Coilcovers
DAVYHUYGEN.BEBecreative.artistic.unique.yourself.EUROSUNDAYMEDIA
D4VY

Berichtdoor stefan.krick op do apr 14, 2016 8:20

Hallo vrienden,

mag ik gebruik maken van de plaat met bouwjaar 2010 (Ford Focus 1.6 TDCI, EURO 5)?
Hoe groot het gat moet ten minste? 6mm of meer?

Bedankt voor uw hulp!

Sorry voor mijn typo.

Stefan
stefan.krick

Berichtdoor yasin76 op za mei 28, 2016 12:14

Heel leuk bezig tot ik aan de 8mm bouten begon... deze zijn doorgedraaid. Geen grip op de sleutel dus heb ik ze niet kunnen losschroeven....kut!!!
yasin76

Berichtdoor bert82 op di jun 14, 2016 12:10

Fordfanaat schreef:Ondertussen 2 weken geleden heb ik de ERG van mijn focus afgedicht
alles zonder problemen verlopen, ik kan zelfs toevoegen dat het verbruik met bijna een halve liter gedaald is! (rij veel autostrade)

bedankt voor de howto! ;)

Een halve liter? Zoveel?
bert82

Berichtdoor Deebo op vr maart 24, 2017 18:56

Dit kan ook gewoon bij een 2008 fase 2 model?
1.6 eco diesel 109pk
Deebo

Berichtdoor dave van dessel op ma apr 09, 2018 22:11

JohanVG schreef:Beetje uitleg:
De EGR gaat normaal enkel open wanneer de motor in constante last gehouden wordt, dus bv aan een constante snelheid rijden.
Geef je gas bij dan sluit deze terug om enkel zuivere lucht aan de voeren en uw motor voldoende vermogen te geven.
Het enige voordeel van deze klep is, dat op moment van werking de NOx uitstoot verlaagd wordt door het hergebruik van de uilaatgassen.
Deze klep heeft dus effectief enkel een nut op milieu-aspect.

De nadelen:
Het herverbranden van de roetdeeltjes in de uitlaatgasssen zorgt ervoor dat deze een klevende pekachtige vorm aannemen.
Wanneer deze zich afzet in de klep (en dat gebeurd onvermijdelijk) zal de klep uiteindelijk vast komen te zitten.
Is dat in gesloten toestand heb je geluk en heeft de klep eigenlijk zichzelf afgesloten: je krijgt dus enkel zuivere lucht in motor.
Statistisch is de kans veel groter dat het omgekeerde gebeurd en de klep vast komt te zitten in open toestand.
Gevolg is dat je constant vervuilde lucht in je motor trekt met een serieus roeten als gevolg en vooral vermogenverlies!
Alle onderdelen die gebruik maken van de aanvoerlucht (bv turbo) ondervinden eveneens dezelfde nadelen van het pekkerige roet dat aanslaat.

Het afdichten van deze klep geeft dus geen vermogenwinst maar een vermogenbehoud en
is bepalend voor de gezondheid van je motor!
Dat deze uberhaupt nog gebruikt wordt is enkel te danken aan de groene gedachte dat zonder deze klep de uitstoot, bij constante belasting,
een beetje verlaagd wordt. Men vind het niet kunnen in deze tijd een stapje terug te zetten, hoe klein het ook is.
Dat diezelfde winst niet oplevert tegen alle nadelen (ook groene) doet er blijkbaar niet toe...
want daarvoor hebben onze groene jongens 'kleppen voor de ogen'... :wink:

Neen een egr zorgt zelfs bij acceleratie moedwillig voor meer roet en minder nox door je verbranding te verslechten
En zo vermogen weg te nemen, wat je niet voelt omdat die word gecompenseerd door verhoogde inspuiting
Ik vind het een mooie how to. maar doe jezelf een plezier en maak hem helemaal dicht en laat je chip tuner hem gewoon uit programmeren zodat hij niet meer in fout gaat
dave van dessel

Vorige

Keer terug naar Technisch > Modificatie guides