Hoe ESP testen ?

Discussie over de Ford S-MAX

Moderator: Beheerders

Berichtdoor Smaxx op vr jul 27, 2007 9:48

Als ik die filmkes zo zie, krijg ik eigenlijk spijt dat ik die optie niet heb genomen op mijn S-Max, je hebt het misschien nooit nodig, maar als het es zou gebeuren, kan het systeem het verschil maken tussen een ongeval en een schadevrije auto ...

Volgende wagen wordt er toch eentje met ESP, mijn gedacht :roll:
* 2009 Ford Fiesta 1.6 TDCi Titanium with Sport Pack tuned by Ziptuning
Smaxx

Word een Viking

Berichtdoor fastmario op vr jul 27, 2007 16:03

ik heb dat gratis erbij :lol:

:twisted: :twisted: :twisted:

maar moet wachten op sneeuw :cry:
metal rules
fastmario

Berichtdoor De Max op vr jul 27, 2007 17:40

fastmario schreef:ik heb dat gratis erbij :lol:

Ik zou het eerder een "verplichte" optie noemen. Want uwe en mijne S-max kosten exact de kostprijs van de ESP meer dan de S-maxen van in het begin zonder ESP.
De Max

Berichtdoor fastmario op vr jul 27, 2007 19:13

De Max schreef:
fastmario schreef:ik heb dat gratis erbij :lol:

Ik zou het eerder een "verplichte" optie noemen. Want uwe en mijne S-max kosten exact de kostprijs van de ESP meer dan de S-maxen van in het begin zonder ESP.

dat gangt af van persoonlijke korting ik heb de mijne wel aan de oude prijs gekregen maar wist dat ze gingen opslaan en heb niet meer betaald omdat hij esp had :twisted: :twisted: :twisted:

trouwens is zo al duur genoeg
metal rules
fastmario

Berichtdoor De Max op ma jul 30, 2007 19:47

@Fastmario : Dan hebt ge geluk want dat is toch een kadootje van dik 500 eur. :wink:

Ik moet een eerder bericht van mij tegenspreken, ik heb het ESP lampje zien opspringen bij hevige wielspin (nog maar es getest op een kiezelwegje). Dus toch ook tractioncontrol op de S-Max. Het lampje springt maar heel kortstondig aan, waarschijnlijk heb ik het de vorige keer niet gezien want als je net op de weg let heb je het dus niet gezien.
Het zou eigenlijk beter zijn dat het een second of 5 blijft knipperen zodat je toch kan zien dat je de wagen tot zijn limieten hebt gedreven na het iets te enthousiast nemen van een bocht bijvoorbeeld.
De Max

Berichtdoor d-fens op di jul 31, 2007 18:11

FordEurope.net @ Facebook
d-fens

Berichtdoor De Max op wo aug 01, 2007 14:39

Toch nog iets niet duidelijk :

Stel :
Je neemt een bocht en je achterste breekt uit, om dit te corrigeren zal de ESP een rempuls geven op een van de voorwielen. Als je tijdens die bocht niet ontkoppelt kan dat wiel toch niet afgeremd worden zonder dat de motor stilvalt ? Of ontkoppelt ESP dat wiel dan ook ?
2010 S-MAX 2.0TDCi 163 Titanium Powershift
2007 Fiesta 1.4TDCi Trend
De Max

Berichtdoor d-fens op wo aug 01, 2007 14:55

De Max schreef:Toch nog iets niet duidelijk: Stel : Je neemt een bocht en je achterste breekt uit, om dit te corrigeren zal de ESP een rempuls geven op een van de voorwielen. Als je tijdens die bocht niet ontkoppelt kan dat wiel toch niet afgeremd worden zonder dat de motor stilvalt ? Of ontkoppelt ESP dat wiel dan ook ?

Dat gebeurt niet bruusk hé, maar continu en in met voortdurende aanpassingen, net zoals ABS.
FordEurope.net @ Facebook
d-fens

Berichtdoor De Max op wo aug 01, 2007 16:34

Op een van die YouTube filmpjes kan je duidelijk een voorwiel eventjes zien blokkeren en dan weer verder draaien.

Heb nog even doorgedacht en misschien werkt het zo :
Het wiel kan blokkeren zonder te ontkoppelen want het differentieel zorgt ervoor dat de aandrijving gaat naar het wiel met de minste weerstand, het nog draaiende wiel aan de andere kant dus.
De Max

Berichtdoor Davion op wo aug 01, 2007 17:10

Ge waard dernet over de voorkant van de auto bezig, nu nog eigenlijk of niet ?
Want vooraan is er geen differentieël hé.
Davion

2017 Ford Mustang

Berichtdoor De Max op wo aug 01, 2007 19:44

Iedere aangedreven as heeft een differentieel, anders kan je geen bochten maken. :wink:
De Max

Berichtdoor TiKri96 op di aug 28, 2007 21:31

Sgt.Flippy schreef:Da eerste filmpje ziet er mij eigenlijk raar uit. Ga seffes de rest is bekijken. Ma op da eerste lijkt het alsof de linkse gewoon veel harder zit te rijden :? Ik weet het, das de bedoeling van het systeem, ma toch klopt er iets nie aan, ik heb gewoon het gevoel da die linkse anders rijd, dan de rechtse.

De tweede ziet er een pak beter uit en legt alles ook mooi uit.

In het vierde filmpje is het mooi hoe ze de componenten ook uitleggen. Is precies door dezelfde firma/persoon gemaakt als die tweede.

Het tweede en het vierde filmpje is zeker NIET gemaakt door dezelfde firma. Ikzelf werk bij de firma van het 4de filmpje, nl Continental Automotive Systems (vroeger Teves). Bosch (2de filmpje) is onze grootste concurrent!!!
Focus Clipper XTrend TDCi 100Pk Machine Silver 2004
TiKri96

Berichtdoor TitaniuM op za sep 01, 2007 17:23

Op m'n volgende wagen MOET er voor mij ESP aanwezig zijn anders zou ik 'm wel misschien laten staan.
.: Mondeo MK4 Ghia 4D :: 1.8TDCi :: Panther Black/Napoli Biscuit :: 20" MS :: DRL :.
TitaniuM

Berichtdoor S-Max op za sep 01, 2007 18:15

TitaniuM schreef:Op m'n volgende wagen MOET er voor mij ESP aanwezig zijn anders zou ik 'm wel misschien laten staan.

voor mij ook zelle, ik vind da da eigenlijk op elke auto moet staan standard... :shock:
what doesn't kill you, makes you stronger...
---------------------------------------------------
er zijn 3 soorten mensen --> zij die kunnen tellen en zij die niet kunnen tellen... Afbeelding
S-Max
Donateur

Re: Hoe ESP testen ?

Berichtdoor sti69 op wo jun 12, 2019 20:08

ESP detecteert wanneer je voertuig grip verliest en stabiliseert je wagen.
Als je het verschil eenvoudig wil testen, met of zonder , zie filmpje hieronder.
https://www.youtube.com/watch?v=cavNQ-dLbLM

Het helpt ook bij plotselinge manoeuvers, bijvoorbeeld er steekt iemand plotseling onverwacht de straat over en je enige optie
is om er in een reflex omheen te slalomen. Of je volgt een voorligger met een aanhangwagen en die verliest plotseling zijn lading of iets dergelijk
en in een reflex wil je daarvoor uitwijken.

Om op koers te blijven zullen je remmen inderdaad afgeremd worden om terug meer grip te krijgen op de situatie.
https://www.youtube.com/watch?v=z8Py0QRAlrE

Accelereren is dan geen optie (behoudens uitzonderlijke gevallen)

Wat ik wel voorheb met de Ford Fiesta business 2018/2019 83pk editie is dat ik op nat wegdek op een rotonde en na drie kwart van de rotonde de rotonde verlaat , maar daarvoor het stuur moet omslaan naar de andere richting , de auto niet onder controle heb en de wagen soms matig tot ernstig slingert. Ook als ik eerder gedurfd gas geef op een grotere rotonde, heb ik moeite om de wagen in het gareel te houden, zelfs zonder af te slaan. Dat zou mijns inziens niet mogen gebeuren. Ook bij het nemen van een afslag die in een cirkelbaan naar beneden loopt heb ik moeite om de wagen in het gareel te houden.

Op één plek slingert hij altijd uit. Idem dito situatie als voorheen , drie kwart rond rotonde, dan stuur omslaan naar de andere kant om de rotonde te verlaten , de afslag is bergop en doet dienst als invoegstrook voor de autostrade. Ongelukkig is het dat net op die plek het wegdek vervormd is. Een kleine dwarse verhoging van het wegdek (10cm lang overdwars en zeker niet hoger dan 2 à 3 cm hoog ingevolge oplapwerkzaamheden aan het wegdek) maakt dat ik bij het uitkomen vd bocht, na het omslaan vh stuur, met gas erbij over dat kleinood telkens met een slingerbeweging te kampen krijg en dit op DROOG wegdek. Je ziet er zijn tal van verkeers/wegsituaties waar de inzetbaarheid van ESP al of niet van toepassing is of anders uitpakt wie zal het zeggen.
sti69

Re: Hoe ESP testen ?

Berichtdoor Dimitri op do jun 13, 2019 14:52

dat is heel vreemd, want een fiesta zou juist een hele goede wegligging moeten hebben,...

Is je bandendruk goed?
Focus RS 2010 No. 4772 / 11500
Afbeelding
Ducati 748 2002
Lml 125cc 4T 2012
Dimitri
Beheerder

2010 Ford Focus RS

Vorige

Keer terug naar Ford S-MAX