benzine of diesel???

Discussie over de Ford S-MAX

Moderator: Beheerders

benzine of diesel???

Berichtdoor jphoek op do maart 07, 2019 16:22

Hallo, ik rijd ong. 25000 km per jaar en heb nu een diesel met automaat uit 2012 (300000km) die net 1op 12a 13 loopt.
Aangezien ik op zoek ben naar een nieuwer exemplaar 2017/2018, zit ik misschien ook aan een benzine versie met automaat te denken omdat de aanschaf en onderhoud, wegenbelasting goedkoper zijn dan bij een dieselversie.

Mijn vraag haal ik met een benzineversie ook 1 op 12a 13 of kan ik beter voor een nieuwere diesel gaan?

Groet JP
Ford S-Max 2.0 tdci aut. getuned +/- 150 pk/ 390 nm. bj. 2007
jphoek

Word een Viking

Re: benzine of diesel???

Berichtdoor x3rb3ru$ op vr maart 08, 2019 9:27

Ik denk dat het moeilijk is om enkel te kijken naar wat het op dit ogenblik zou kosten. Diesels lijken mij zo goed als volledig uit de gratie te zijn gevallen dus ik verwacht dat de verhouding taksen benzine-diesel de komende jaren nog schever gaat lopen dan dat hij nu al loopt, ten voordele van benzine. Als je maar 2 jaar met de wagen zoekt te doen kan je de afweging nog maken, maar als een aankoop gaat doen voor de volgende 10 jaar of meer lijkt een bezine mij eigenlijk de slimste keuze.
x3rb3ru$

2005 Ford Fiesta

Berichtdoor Flins op vr maart 08, 2019 12:24

Gezien je woonplaats:
Venhuizen: Nederland? Of toch Belgie? (al kon ik dat niet vinden...)
In NL zit er idd een heel groot verschil tussen benzine en diesel wat betreft wegenbelasting, in Belgie niet heel erg veel. Dus je woonplaats maakt nogal wat uit voor je keuze.
Je zult in NL flink wat km's moeten rijden wil een diesel zich lonen, in Belgie ligt dat omslagpunt veel lager.

Of je met een benzine ook 1 op 12 of 13 (ca. 8ltr/100km) gaat halen betwijfel ik.
Een S-Max is een grote, zware auto en als die op diesel 8ltr verbruikt, denk ik dat je bij een benzine versie eerder richting 10-11ltr/100km gaat. E.e.a. afhankelijk van gebruik en rijstijl.

Feit is idd wel dat de diesel uit de gratie (is ge)raakt.
Voordeel van 2e hands kopen is dat je de dieselauto dan voor een mooie prijs kunt kopen, nadeel is dan uiteraard ook weer dat je bij inruil maar weinig terugkrijgt.
Dus: als je lang met de auto wilt rijden en in Belgie woont zou een diesel een goede keus kunnen zijn, aangezien je dan vanwege het lagere verbruik lange tijd op je brandstofkosten kunt besparen (hoewel de dieselbrandstof erg duur is geworden in Belgie) om de latere, lagere verkoopwaarde (tov een benzine versie) te compenseren. Als je de auto na 2 jaar weer weg wilt doen, zou ik idd ook voor een benzine kiezen.

Bovenstaande los van het feit dat niemand weet wat de overheid nog aan maatregelen gaat nemen op het gebied van diesel.
Ook al zijn er de laatste tijd berichten in de media verschenen dat een diesel helemaal niet zo vervuilend is als dat men ons wil doen geloven. Maar of dat Brussel en/of Den Haag op andere gedachten gaat brengen? Ik vrees van niet.
(for the record: ik rijd ook diesel, dus helemaal blanco ben ik niet :mrgreen: )
Flins

Berichtdoor Ocram op zo maart 10, 2019 19:30

Lees gerust mijn verslag ivm diesel versus benzine : viewtopic.php?f=52&t=24910

(het is een 180 pk diesel geworden en hij verbruikt 7,5 l / 100 km ; en bij elk stoplicht ben ik als eerste weg)
S-Max 2L Diesel Titanium 140pk - 2008
S-Max 2L Diesel Business+ 180pk - 2016
Ocram

Keer terug naar Ford S-MAX