ongeremd en geremd

Discussie over de Ford Probe & Cougar

Moderator: Beheerders

ongeremd en geremd

Berichtdoor gljajax op zo feb 26, 2012 13:33

Hallo ik heb een vraag,wie kan mij helpen

Ik heb een ford cougar 2.5I -24 v-a uit 2001 Automaat
Maximum trekken massa staat er Ongeremd - en ook geremd -
- -
mag dus niets trekken.
maar andere cougars van dit type staat wel het aantal kg vermeld.

wie kan mij uitleggen dat de ene ford cougar 2.5I -24 v-a wel mag trekken en de andere niet.

ik snap er niets van.

al vast bedank Johan
Beste mensen

ter aanvulling
ik heb een nieuwe trekhaak eronder laten zetten.
RDW zegt dat ik de auto moet laten keuren, maar heeft dat, zin ben dan. 1. minimaal 500 euro kwijt om het te keuren, 2- is het te moeite waard om het te doen.
heeft iemand hier ervaring mee, want volgens RDW heeft ford deze papieren uitgegeven met ONGEREMD / GEREMD volgens europese keuring.
-- --
maar probeer erachter te komen waarom Ford met deze cougar op nul heeft gezet.

Goetjes JOHAN
Laatst bijgewerkt door gljajax op ma feb 27, 2012 1:33, in totaal 2 keer bewerkt.
gljajax

Word een Viking

Re: ongeremd en geremd

Berichtdoor Firedwarf op zo feb 26, 2012 13:52

Ik denk dat je standaard de 750 kg wel zal mogen trekken , zolang de wagen gekeurd is met trekhaak is dat het gene dat je mag trekken wel inclusief je trekwagen ( dus inclusief het gewicht van de aanhangwagen)
Firedwarf

Berichtdoor Dimitri op zo feb 26, 2012 14:01

die andere cougars zijn ook automaten?
Focus RS 2010 No. 4772 / 11500
Afbeelding
Ducati 748 2002
Lml 125cc 4T 2012
Dimitri
Beheerder

2010 Ford Focus RS

Berichtdoor Max'd-out op zo feb 26, 2012 14:09

Firedwarf schreef:Ik denk dat je standaard de 750 kg wel zal mogen trekken , zolang de wagen gekeurd is met trekhaak is dat het gene dat je mag trekken wel inclusief je trekwagen ( dus inclusief het gewicht van de aanhangwagen)

Een trekhaak mag soms ook enkel als fietsendrager en mag dan ook niets trekken.
Aanwezigheid of goedkeuring van een trekhaak bepaald niet wat en of hij mag trekken, wel het gewicht dat ernaast staat.
In dit geval niets dus.

Zoals Dimitri al aangeeft, zou de automaat best wel eens de reden kunnen zijn.
Max'd-out

Berichtdoor Grease monkey op zo feb 26, 2012 16:37

hoeveel je mag trekken staat normaal gezien ook in je gelijkvormigheidsattest, (certificate of conformity) dat 1 v je verplichte boorddocumenten is, let wel op, dat je trekhaak ook gekeurd moet zijn door de autokeuring, hiervoor zijn er 2 manieren voor hem legaal te hebben.

1e als fietsendrager, dan mag de trekhaak enkel gebruikt worden voor fietsendrager of kleine remorque met mtm 750kg, (als de auto dit toelaat vb ne twingo mag max 480kg trekken)
bij nieuwe auto's hoef je hierbij de 1e 4aar niet naar de keuring, maar je hebt wel een keuringsbewijs,

2e als trekker van aanhangwagens, geremd ***kg, ongeremd ***kg, ongeremd wil zeggen dat de auto zorgt dat alles stopt (auto + remorque) , geremd wil zeggen dat de remorque dmv oplooprem zelf zorgt dat hij stopt als de auto stopt. daarom mag deze zwaarder zijn, deze sitatie zorgt wel dat deze auto wel jaarlijks gekeurd moet worden.

dus ik stel je voor dat je eens kijkt op je gelijkvormigheidsattest en zo weet wat je mag trekken, als er op dit gelijkvormigheidsattest wel gewichten staan ga je best eens een chef in de autokeuring aanspreken omdat dan je keuringskaart niet correct ingevuld is,
staat er op je gelijkvormigheidsattest geen gewichten staan of er staat NIHIL dan mag je NIKS trekken
Begeleider uitzonderlijk vervoer
Grease monkey
Moderator meeting West-Vlaanderen

Berichtdoor Max'd-out op zo feb 26, 2012 19:00

Grease monkey schreef:1e als fietsendrager, dan mag de trekhaak enkel gebruikt worden voor fietsendrager of kleine remorque met mtm 750kg, (als de auto dit toelaat vb ne twingo mag max 480kg trekken)
bij nieuwe auto's hoef je hierbij de 1e 4aar niet naar de keuring, maar je hebt wel een keuringsbewijs,

Een trekhaak als fietsendrager mag niet altijd trekken.
Behalve een beperking in gewicht kan er ook een verbod zijn.
Maar nu ik erover nadenk, dan moet daar naar mijn weten een nul staan en geen streepje.
Een streepje is 'niet van toepassing'.

Het sleepgewicht moet ook niet vermeld staan op het CoC (al staat het daar meestal wel),
wel op het PVG.

Heb je ook een gemonteerde trekhaak?
Of is het een afneembare die niet gemonteerd was bij de laatste keuring?
Max'd-out

Berichtdoor stad127 op zo feb 26, 2012 21:54

Max'd-out schreef:
Grease monkey schreef:1e als fietsendrager, dan mag de trekhaak enkel gebruikt worden voor fietsendrager of kleine remorque met mtm 750kg, (als de auto dit toelaat vb ne twingo mag max 480kg trekken)

Maar nu ik erover nadenk, dan moet daar naar mijn weten een nul staan en geen streepje.

Het sleepgewicht moet ook niet vermeld staan op het CoC (al staat het daar meestal wel),
wel op het PVG.

Als de COC geen sleepgewichten vermeldt (0 of een streepje) mag de trekhaak enkel voor fietsendrager gebruikt worden. Als daarenboven de verticale koppelingsdruk ook 0 is op de COC, mag zelfs geen trekhaak gemonteerd worden!
De COC heeft ook voorrang op het PVG, m.a.w. : wat op de COC staat telt voor de auto!
Enkel als een attest van de constructeur op chassisnummer toch sleepgewichten toekent mag de auto alsnog een aanhangwagen trekken.
Ford Focus 2010 5-deurs 1.6 TDCI 109PK Titanium Sea Grey
Ford Focus 2014 Clipper 1.6 ecoboost 150PK Titanium Candy Red
stad127

Berichtdoor Grease monkey op zo feb 26, 2012 22:31

stad127 schreef:
Max'd-out schreef:

wel op het PVG.

Als de COC geen sleepgewichten vermeldt (0 of een streepje) mag de trekhaak enkel voor fietsendrager gebruikt worden. Als daarenboven de verticale koppelingsdruk ook 0 is op de COC, mag zelfs geen trekhaak gemonteerd worden!
De COC heeft ook voorrang op het PVG, m.a.w. : wat op de COC staat telt voor de auto!
Enkel als een attest van de constructeur op chassisnummer toch sleepgewichten toekent mag de auto alsnog een aanhangwagen trekken.

en dedie van de keuring kunnen het weten e J-B, men oud collega...
Grease monkey

Berichtdoor gljajax op zo feb 26, 2012 23:00

Beste mensen

ter aanvulling
RDW zegt dat ik de auto moet laten keuren, maar heeft dat, zin ben dan. 1. minimaal 500 euro kwijt om het te keuren, 2- is het te moeite waard om het te doen.
heeft iemand hier ervaring mee, want volgens RDW heeft ford deze papieren uitgegeven met ONGEREMD / GEREMD volgens europese keuring.
-- --

Goetjes JOHAN
Laatst bijgewerkt door gljajax op ma feb 27, 2012 1:30, in totaal 1 keer bewerkt.
gljajax

Berichtdoor Firedwarf op zo feb 26, 2012 23:49

Bij mijn weten is deze bepaling sinds oktober vorig jaar geschrapt. Mijn schoonvader zijn fiesta is zo afgekeurd ( was reeds 12 jaar gekeurd MET fietsendrager maar enkel met die bepaling) dit mag nu blijkbaar niet meer. Of minimumgewicht 750 kg of GEEN trekhaak...
Firedwarf

Berichtdoor Max'd-out op ma feb 27, 2012 8:40

stad127 schreef:De COC heeft ook voorrang op het PVG, m.a.w. : wat op de COC staat telt voor de auto!

Nope. Wat onder het PVG valt telt. Het proces verbaal van goedkeuring bepaald onder welke voorwaarden de wagen werd goedgekeurd.
Het gelijkvormigheidsattest is een document dat deze goedkeuring bekrachtigd.
Mocht de constructeur op basis van het chassisnummer wijzigingen toekennen wordt een 'PVG als alleenstaand geval' toegekend.
De enige verplichte gegevens van de wagen die op het gelijkvormigheidsattest moeten staan zijn: aard van het voertuig, merk, type, chassisnummer en het PVG. Bijkomende technische gegevens zijn louter informatief en facultatief, maar moeten indien vermeld wel juist zijn natuurlijk. Het PVG bepaald 'wat' goedgekeurd werd, het gelijkvormigheidsattest 'dat' het goedgekeurd werd.
Keuringsinstanties moeten zich altijd baseren op de inhoud van het PVG!

Grease monkey schreef:en dedie van de keuring kunnen het weten e J-B, men oud collega...

Ik gok op sarcasme? :lol:

Firedwarf schreef:Bij mijn weten is deze bepaling sinds oktober vorig jaar geschrapt. Mijn schoonvader zijn fiesta is zo afgekeurd ( was reeds 12 jaar gekeurd MET fietsendrager maar enkel met die bepaling) dit mag nu blijkbaar niet meer. Of minimumgewicht 750 kg of GEEN trekhaak...

Minimumgewicht 750kg kan nooit, dat is MTM (ongeremd), maximum toegelaten massa dus.
Een wagen mag ongeremd nooit meer slepen dan de helft van zijn eigen gewicht + 75kg.
Wagens genoeg die de 750kg nooit kunnen halen.
Zoals hierboven gezegd, bepaald het vermelde cijfer hoeveel er gesleept mag worden. Maximale kogeldruk bepaald hoeveel er gedragen mag worden.
Je schoonvader zal dus eens goed moeten informeren met welke reden de sleepinrichting werd afgekeurd.

gljajax schreef:ter aanvulling
-- --

Het doorlopen van Nederlandse formaliteiten of hun prijzen is me onbekend.
Heb even gegoogled en dan vind ik toch wel tweedehands Cougar's met de 2.5 automaat en een trekhaak!
Dus ofwel zijn die illegaal, ofwel staat het sleep- draagvermogen normaal niet op nul.
Max'd-out

Berichtdoor Firedwarf op ma feb 27, 2012 9:15

Zoals hierboven gezegd, bepaald het vermelde cijfer hoeveel er gesleept mag worden. Maximale kogeldruk bepaald hoeveel er gedragen mag worden.
Je schoonvader zal dus eens goed moeten informeren met welke reden de sleepinrichting werd afgekeurd.

De sleepinrichting werd afgekeurd ( na 12 jaar te zijn goedgekeurd overigens) omwille van het feit dat er geen onderscheid meer mag gemaakt worden tussen fietsendragers en trekhaak voor ongeremde vrachten. Na een telefoontje naar de instanties in Brussel bleek dat dit via een nieuwe wet is goedgekeurd. M.a.w. na 12 jaar trouw zijn fietsendragertje op zijn trekhaak te hebben gehad mag dit plots niet meer... Logica...
Het excuus van de stationschef, jama als er een trekhaak onder staat is de kans zeer groot meneer dat ge ooit wel een remork zult trekken... Fijn... Als ik maw een rijbewijs heb en graag op stap ga zal de kans ook zeer groot zijn dat ik ooit wel dronken achter het stuur zal zitten...

Zalig land dit arme België
Firedwarf

Berichtdoor Max'd-out op ma feb 27, 2012 10:57

Firedwarf schreef:De sleepinrichting werd afgekeurd ( na 12 jaar te zijn goedgekeurd overigens) omwille van het feit dat er geen onderscheid meer mag gemaakt worden tussen fietsendragers en trekhaak voor ongeremde vrachten. Na een telefoontje naar de instanties in Brussel bleek dat dit via een nieuwe wet is goedgekeurd. M.a.w. na 12 jaar trouw zijn fietsendragertje op zijn trekhaak te hebben gehad mag dit plots niet meer... Logica...
Het excuus van de stationschef, jama als er een trekhaak onder staat is de kans zeer groot meneer dat ge ooit wel een remork zult trekken... Fijn... Als ik maw een rijbewijs heb en graag op stap ga zal de kans ook zeer groot zijn dat ik ooit wel dronken achter het stuur zal zitten...

Zalig land dit arme België

Er is nooit een onderscheid geweest tussen een trekhaak als fietsendrager of ongeremde sleper.
Het sleepgewicht bepaald hoeveel je mag slepen, verticale last op het koppelpunt hoeveel je mag dragen.
Dat is al altijd zo geweest. Als die verticale last ook op nul staat is het je schoonvader nooit toegestaan de trekhaak te gebruiken als
fietsdrager, en was montage van een trekhaak zelfs verboden.
Tot voor kort werd dat wel oogluikend toegestaan maar een gewijzigde wetgeving is er niet.

Het is de felle opkomst van eco-modellen met sleep- en draag-beperkingen die de wetgeving extra in de verf hebben gezet,
waarbij het oogluikend toestaan geen optie meer is.
Ik vrees dat wielen en banden op zo'n modellen een zelfde toekomst te wachten staat.

Indien je aan de beslissing van de keuring twijfelt kan je bij Ford (homologatiedienst) de juiste info verkrijgen.
Max'd-out

Berichtdoor Firedwarf op ma feb 27, 2012 18:02

1 de auto is 12 Jaar gekeurd geweest ZONDER ook maar OOIT problemen te hebben gehad
De auto heeft indertijd zelfs een speciale trekhaakkeuring gekregen waarop vermeld werd; trekhaak dient ENKEL als fietsdrager en mag dus geen aanhangwagen slepen

EN nu wordt dat ding zonder pardon afgekeurd, en volgens brussel is dat normaal... dus kweet niet waar je je info haalt maar ondertussen zit die arme man ( fervente wielertoerist) wel zonder fietsdrager... Dus ligt het wel degelijk aan de keuring en de verandering van de wetten...
Firedwarf

Berichtdoor Max'd-out op ma feb 27, 2012 19:48

Firedwarf schreef:1 de auto is 12 Jaar gekeurd geweest ZONDER ook maar OOIT problemen te hebben gehad
De auto heeft indertijd zelfs een speciale trekhaakkeuring gekregen waarop vermeld werd; trekhaak dient ENKEL als fietsdrager en mag dus geen aanhangwagen slepen

EN nu wordt dat ding zonder pardon afgekeurd, en volgens brussel is dat normaal... dus kweet niet waar je je info haalt maar ondertussen zit die arme man ( fervente wielertoerist) wel zonder fietsdrager... Dus ligt het wel degelijk aan de keuring en de verandering van de wetten...

Ik haal mijn info hier.
Er is geen wetswijziging omtrent sleepinstallaties, noch hun sleepvermogen, noch hun functies.
Geen omzendbrief, geen koninklijk besluit, geen ministerieel besluit, geen COL, ...
Je hoeft me uiteraard niet te geloven, toch mag ik tot op heden nog steeds niets van hun site verwijderen of toevoegen.

Maar geloof wat je graag wil, ik zal graag stoppen met helpen.
Ik ben niet degene die hem afgekeurd heeft he! :roll:
Max'd-out

Berichtdoor Grease monkey op ma feb 27, 2012 21:13

stad127 is een oud collega van ik...
Grease monkey

Berichtdoor Max'd-out op ma feb 27, 2012 21:29

Grease monkey schreef:stad127 is een oud collega van ik...

Sarcasme sloeg op de combinatie: "die van de keuring" en "weten".
Max'd-out

Berichtdoor Amberes op ma feb 27, 2012 22:06

Nope. Wat onder het PVG valt telt. Het proces verbaal van goedkeuring bepaald onder welke voorwaarden de wagen werd goedgekeurd.

Het PVG was en is een louter belgisch begrip.

Het (europees) COC gaat nu voor en wat daar op staat MOET 1 op 1 worden overgenomen in het belgisch PVG. Dat is al sinds 1999.

Er worden trouwens al jaren in principe geen nieuwe, aparte nationale gelijkvormigheidsattesten meer uitgereikt. Wel nog voor de speciale gevallen, genre import van buiten Europa of speciale ombouw, e.d. , die krijgen een indiviueel PVG dat als gelijkvormigheidsattest dient.

Elk COC, waar ook in europa uitgegeven is nu de basis voor de technische gegevens en Belgie (of enig ander europees land) mag daar niets meer aan wijzigen en kan ook geen auto met zo'n COC weigeren.

Sinds april 2009 mogen europese landen ook geen aparte individuele goedkeuring meer geven voor speciale reeksen.
Laatst bijgewerkt door Amberes op ma feb 27, 2012 22:51, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding
Amberes

Berichtdoor Max'd-out op ma feb 27, 2012 22:39

Amberes schreef:Het PVG was en is een louter belgisch begrip.

Het (europees) COC gaat nu voor en wat daar op staat MOET 1 op 1 worden overgenomen in het belgisch PVG. Dat is al sinds 1999.

Er worden trouwens al jaren in principe geen nieuwe, aparte nationale gelijkvormigheidsattesten meer uitgereikt. Wel nog voor de speciale gevallen, genre import van buiten Europa of speciale ombouw, e.d. , die krijgen een indiviueel PVG dat als gelijkvormigheidsattest dient.

Elk COC, waar ook in europa uitgegeven is nu de basis voor de technische gegevens en Belgie (of enig ander europees land) mag daar niets meer aan wijzigen en kan ook geen auto met zo'n COC weigeren.

Een COC is nooit de basis van van technische gegevens, maar een verzameling. Er is wel een Europese afspraak om meer technische gegevens te vermelden.
Alleen de layout werd gewijzigd, niet zijn prioriteit. Verwar het Goedkeuringscertificaat niet met het certificaat van overeenstemming.
Het PVG is niet Belgisch maar de Belgische benaming voor het Goedkeuringscertificaat. Het COC (Belgisch of Europees) neemt altijd gegevens over van het Goedkeuringscertificaat, niet omgekeerd!

Federale Overheid Dienst Mobiliteit schreef:Het Belgisch gelijkvormigheidsattest is niet meer dan een verklaring van de constructeur of zijn vertegenwoordiger dat het voertuig in kwestie is gebouwd conform de bestaande typegoedkeuring (Goedkeuringscertificaat). Daarom staat op dit attest het chassisnummer van het voertuig en de nummer van de goedkeuring (PVG nr). Op het Europees gelijkvormigheidsattest (C.O.C.) staan veel meer gegevens over één voertuig dat gebouwd is conform de bestaande Europese typegoedkeuring.

Maar ik zal graag lezen waar jij je 'wijsheid' op baseert.
Max'd-out

Berichtdoor Amberes op ma feb 27, 2012 23:00

Richtlijn 2007/46/EG. (europese richtlijn)

Over nationale goedkeuringen :

Parliamentary questions

29 April 2008

P-1867/2008

Answer given by Mr Verheugen on behalf of the Commission

As explained in the answer to Written Question E‑0959/08 by Mr Othmar Karas, the provisions of the new Article 24(1) of the framework Directive(1) relating to individual approvals will no longer allow Member States to grant exemptions to Community legislation as it has been the case in the past. These new provisions will apply as from 29 April 2009. Until this date, the current rules on individual type-approval continue to apply.

Nevertheless, the Commission is in close consultations with the national authorities on the practical cases referred to by the Honourable Member to ensure that the current legislation is correctly applied.

(1)

Directive 2007/46/EC of Parliament and of the Council of 5 September 2007 establishing a framework for the approval of motor vehicles and their trailers, and of systems, components and separate technical units intended for such vehicles (Framework Directive), OJ L 263, 9.10.2007.

OJ C 291, 13/11/2008

Laatst bijgewerkt op: 15 mei 2008

Juridische mededeling

Enz.
Afbeelding
Amberes

Volgende

Keer terug naar Ford Probe & Cougar