Ad Bleu verbruik

Discussie over de Ford Ranger

Moderator: Beheerders

Ad Bleu verbruik

Berichtdoor courtois ronny op wo jul 19, 2017 16:29

Is het normaal dat ik al 4x mijn Ad Bleu heb moeten bijtanken terwijl ik nog maar 15000 km gereden heb? Heeft er iemand dit ook al voorgehad?
courtois ronny
 
Berichten: 3
Geregistreerd: wo jan 18, 2017 10:37

Word een Viking

Re: Ad Bleu verbruik

Berichtdoor TimC op wo jul 19, 2017 18:05

ik doe met 1 tank iets meer dan 6000km en dan tank ik +-13 liter
TimC
 
Berichten: 12
Geregistreerd: do mei 04, 2017 20:05

Ad Bleu verbruik

Berichtdoor Stephan op vr jul 21, 2017 7:03

Ad bleu in de Ford ranger? Is dit standaard op de nieuwe ranger of hebben jullie dit er achteraf laten bijplaatsen?


UPDATE: sorry voor bovenstaande vraag, net eens gekeken op de site van de ranger en daar gezien dat er een adbleu tank opzit. Weer iets bijgeleerd...
Stephan
 
Berichten: 110
Geregistreerd: di okt 07, 2014 12:22
Woonplaats: Kuurne

Re: Ad Bleu verbruik

Berichtdoor Theo op vr jul 21, 2017 8:18

Is de nieuwe met euro 6 motor. Ben ik blij dat ik geen urine in mijn euro 5 hoef te kappen.
Avatar gebruiker
Theo
 
Berichten: 160
Geregistreerd: za okt 24, 2015 18:51

Ad Bleu verbruik

Berichtdoor Stephan op vr jul 21, 2017 10:06

Lol Theo, duidelijk ben jij geen voorstander.
Pas op ik zou ook geen voorstander zijn om met tanks te moeten vullen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Stephan
 
Berichten: 110
Geregistreerd: di okt 07, 2014 12:22
Woonplaats: Kuurne

Re: Ad Bleu verbruik

Berichtdoor dreamfox op do aug 24, 2017 11:04

Heb nu ±12.000 gereden (waarvan de laatste 3000 met caravan) verbruik is zeer hoog te noemen van die vervelende ad-blue. Vervelend, al zeker om dat je het bijna nergens kan tanken en waar je het kan, is het bij de vrachtwagens, maar de diesel vuldop van de Ranger is te klein voor een vrachtwagen tank pistool. Dus, maw moet je eerst ad-blue gaan tanken, betalen, daarna teruguit rijden om bij de personen wagens te gaan staan en daarna kan je diesel tanken en nog eens in de rij aanschruiven om te betalen, en dat allemaal omdat er een paar idioten zijn die per ongeluk benzine in de tank zouden doen waardoor er nu een versmalde versie van vuldop is.... ik heb nog nooit in heel mn leven benzine ipv diesel getankt, maar nu bij elke tankbeurt zit ik wel in de shit! Niet echt happy dus.
Verbruik, ongeveer al 6 x gevuld (telkens wel net na de melding dat ik nog ±2.000km kan rijden, dus ongeveer een 14 liter) = ±84 liter, 84*.60 = dus een extra belasting van 50 euro op amper 12.000 kilometer. KASSA die milieu HOAX
dreamfox
 
Berichten: 18
Geregistreerd: do aug 24, 2017 10:57

Re: Ad Bleu verbruik

Berichtdoor dreamfox op do aug 24, 2017 11:36

Theo schreef:Is de nieuwe met euro 6 motor. Ben ik blij dat ik geen urine in mijn euro 5 hoef te kappen.



Ooit al iemand gewoon water geprobeerd ipv ad blue? Adblue blijkt van 1 van die multinationals te komen (globaistische chemie reus Merck)en gaat over 75 % water en 32,5% Ureum, wat een soort ammoniak is dan ook bij mest stoffen gewoon toegevoegd/gebruikt word... Heel de hetse van die adblue lijkt me ook flauwekul, want volgens de principes is er een liter verbruik van ongeveer een 3 tot 5 % op de diesel. Dus word er maar 5% ingespoten in de uitlaatgassen...als je een simpele berekening maakt naar de hoeveelheid volume aan uitlaatgassen die er op 100km worden gereden, dan lijkt mij met een 8 liter op 100km verbruik van diesel, dus add-blue totaal 0,4 liter op 100 km op laten we eens tellen, 100km/h 100km ver dus 1 uur, 2.000 toeren per minuut, per toer, 4 ontploffingen (4 cylinder) met een cc inhoud van 2.000, ofwel 2 liter dus, pakt 50% vermogen, dus 1 liter per tour, 2000 toeren per minuut, dus 2000liter per minuut x 60(1uur) is dus een hoeveelheid van ±120.000 liter uitgestoote volume(zonder rekening te houden dat er meer druk word ingespoten en dus dat het eigenlijk meer is), en dus op 120.000 liter volume word er 0,4 liter ad-blue bij gedaan ofwel met de verhouding 32,5% Ureum, het actieve bestandsdeel, maw geen 0,4 maar 0,0128 liter om een effect te hebben?????? Lijkt me eerder bullshit en een extra belasting dan dat er echt een verbetering kan zijn ... en dan nog rekening te houden met het feit dat adblue 70% gewoon gedemineraliseerd water is met maar een 32,5% ureum, of actieve stof...Homeopathie voor de auto!
dreamfox
 
Berichten: 18
Geregistreerd: do aug 24, 2017 10:57

Re: Ad Bleu verbruik

Berichtdoor Theo op vr aug 25, 2017 10:25

75% + 32,5% = 107,5% :roll:

Dat je niet aan een vrachtwagentankstation kan tanken heeft volgens mij een praktische reden. Het debiet is 40 l/min voor een 'gewone' installatie en voor vrachtwagens 120 l/min. Op sommige plaatsen kan je aan de pomp overschakelen tussen beide modi. Vraag is of je Ranger die 120 l/min graag gaat hebben. Ik vrees dat er te weinig lucht uit de tank stroomt en dat je problemen gaat hebben met een groot debiet.
Avatar gebruiker
Theo
 
Berichten: 160
Geregistreerd: za okt 24, 2015 18:51

Re: Ad Bleu verbruik

Berichtdoor dreamfox op ma aug 28, 2017 12:49

Theo schreef:75% + 32,5% = 107,5% :roll:

Dat je niet aan een vrachtwagentankstation kan tanken heeft volgens mij een praktische reden. Het debiet is 40 l/min voor een 'gewone' installatie en voor vrachtwagens 120 l/min. Op sommige plaatsen kan je aan de pomp overschakelen tussen beide modi. Vraag is of je Ranger die 120 l/min graag gaat hebben. Ik vrees dat er te weinig lucht uit de tank stroomt en dat je problemen gaat hebben met een groot debiet.


Deed dit vroeger altijd met een VW Vento die niet zo'n klein gaatje had, gewoon bij de vrachtwagens tanken en lekker snel klaar!
...Je kunt meestal ook de flow regelen en hoeft dan ook niet op max te staan. Veel erger vind ik dat ik moet rijden om van pomp diesel , naar pomp adblue moet gaan, 2x in de rij om te betalen en zo 30 minuten kwijt zijn en dat alleen maar omdat er een paar uitzonderlijke verwarde mensen zijn die super tanken ipv diesel...Their problem zou ik zeggen, maar niet leuk dat ik nu een extra probleem heb door hen!
dreamfox
 
Berichten: 18
Geregistreerd: do aug 24, 2017 10:57

Re: Ad Bleu verbruik

Berichtdoor Theo op ma aug 28, 2017 16:56

Heb ik weinig last van. Zonder tanken met caravan van België naar Oostenrijk. Ik heb met de Ranger nog nooit getankt op de snelweg. Ken het probleem van aanschuiven dus niet.

Volgens de gegevens die ik vind, kan je met ad-blue nog 2400km rijden nadat het eerste alarm verschijnt. Het kan niet moeilijk zijn de ad-blue te vullen voor vertrek, net zoals je met sproeiwater doet. De kans dat je dan moet bijvullen op de snelweg acht ik dan klein. Mocht ik ad-blue nodig hebben, dan zou ik bijhouden na hoeveel km ik moet bijvullen. Is dit aantal km kleiner dan het aantal km ik denk te rijden tijdens een verlof, dan nam ik gewoon ad-blue mee. Op skiverlof neem ik minstens 5 liter sproeiwater extra mee. Heb al enkele keren moeten gaan bij kopen in het skioord om zonder problemen terug thuis te geraken.

ad-blue kristalliseert bij -11°C. Volgens specs moet de auto voorzien zijn van een verwarming voor het ad-blue reservoir zodat het binnen 20 minuten moet ontdooid zijn.
Avatar gebruiker
Theo
 
Berichten: 160
Geregistreerd: za okt 24, 2015 18:51

Re: Ad Bleu verbruik

Berichtdoor dreamfox op ma aug 28, 2017 19:22

Theo schreef:Heb ik weinig last van. Zonder tanken met caravan van België naar Oostenrijk. Ik heb met de Ranger nog nooit getankt op de snelweg. Ken het probleem van aanschuiven dus niet.

Volgens de gegevens die ik vind, kan je met ad-blue nog 2400km rijden nadat het eerste alarm verschijnt. Het kan niet moeilijk zijn de ad-blue te vullen voor vertrek, net zoals je met sproeiwater doet. De kans dat je dan moet bijvullen op de snelweg acht ik dan klein. Mocht ik ad-blue nodig hebben, dan zou ik bijhouden na hoeveel km ik moet bijvullen. Is dit aantal km kleiner dan het aantal km ik denk te rijden tijdens een verlof, dan nam ik gewoon ad-blue mee. Op skiverlof neem ik minstens 5 liter sproeiwater extra mee. Heb al enkele keren moeten gaan bij kopen in het skioord om zonder problemen terug thuis te geraken.

ad-blue kristalliseert bij -11°C. Volgens specs moet de auto voorzien zijn van een verwarming voor het ad-blue reservoir zodat het binnen 20 minuten moet ontdooid zijn.


theo,
Ik weet niet of je ad-blue hebt of niet, maar ik kan je zeggen dat ik 3-4x heb mogen bijtanken in het buitenland naar mn reis met caravan in spanje en dat op ongeveer 3500 km!
. Als je al weet dat op 100 tankstations, er maar 5 maximaal adblue hebben en je je begeeft in de pyrenëen waar er soms 40 km geen dorpje te vinden is en waar je de tankstations op 100km2 kunt tellen op 1 hand, dan begrijp je dat ik helemaal niet zo happig ben op dit product dat in mijn ogen gewoon een extra belasting is.
Allemaal extra bidons meenemen van sproeiwater? ad-blue en wat allemaal nog? straks ben je geen auto meer maar een rijdend tankstation en dat is echt niet mijn idee van een rustige, relax reis met verkenning. Nee, ad-blue is nog praktisch nergens te krijgen bij NIET autobaan tankstations en dat is wel degelijk een probleem! Als je op 1 dag 200- tot 500 km doet in the middle of nowhere, dan is het niet leuk om continu een lampje te zien oplichten die je nerveus maakt...wetende wat de garagist heeft gezegd bij het afleveren van de nieuwe auto...geen ad-blue en je auto stopt gewoon!..leuk vooruitzicht in de woestijn met 2 jonge kindjes!
dreamfox
 
Berichten: 18
Geregistreerd: do aug 24, 2017 10:57

Re: Ad Bleu verbruik

Berichtdoor Theo op ma aug 28, 2017 20:44

Een deftige garage heeft altijd ad-blue. Gelukkig is in het dorpje waar ik verblijf in Oostenrijk een ford garage. Dat zou dus al geen probleem zijn. Ik heb gelukkig geen ad-blue. Mocht ik het hebben en ik viel echt zonder, ik zou inderdaad water proberen. Het is toch al 65% H2O.

Indien je op ski verlof gaat en je valt na 500km zonder sproeivloeistof, ja was bijgevuld voor vertrek. Dan ben je gelukkig dat je de eerstvolgende afrit of parking er even af kan om je water terug te vullen. Als we stopten om te gaan plassen, zag je niet anders als gesleur met ruitensproeiervloeistof. Aan da tankstations stonden volle palletten buiten en de rij die stond aan te schuiven om te betalen stond tot buiten. Dan neem ik liever een bus van 5 liter mee. Liefst tot -60 zodat ik nog wat kan verdunnen tot -30. Ook handig als je 's nachts al een paar keer -26 hebt meegemaakt.

Alleszins vind ik het ad-blue verbruik vrij hoog. Een collega heeft een gewone euro 6 en die vult maximaal 1 keer per jaar.
Avatar gebruiker
Theo
 
Berichten: 160
Geregistreerd: za okt 24, 2015 18:51

Re: Ad Bleu verbruik

Berichtdoor Glenn.Naeyaert op ma aug 28, 2017 21:28

+/- 17 000 km op de teller en reeds 6x 5L vatjes ad bleu bijgevuld... Verbruikt naar mijn gedacht te veel.
Glenn.Naeyaert
 
Berichten: 4
Geregistreerd: di jul 11, 2017 17:36

Re: Ad Bleu verbruik

Berichtdoor RaZeR op di aug 29, 2017 7:46

Ik zou toch effe een dealer opzoeken met zo'n verbruik van Ad-Blue.
Ford Escort 1.8D uit 1992 => verkocht
Ford Focus 1 1.8TDCi 100pk, trend, 3d, panther black => Verkocht
Ford Focus 2 1.6TDCi 109pk, Sport met Franco pack, 5d, Sea Grey => Verkocht
Ford Focus RS MK1 #3111
Avatar gebruiker
RaZeR
 
Berichten: 1164
Geregistreerd: wo dec 13, 2006 18:01
Woonplaats: Ichtegem

2004 Ford Focus RS

Re: Ad Bleu verbruik

Berichtdoor dreamfox op di aug 29, 2017 7:47

Te veel adblue verbruik...volgens wiki pages is het verbruik tussen de 3 en 5% tov liters brandstof. Ik neem aan dat dit verbruik extreem veel hoger is doordat ik 3.500km lang een caravan van 1.8 ton erachter had. Niettemin blijft de problematiek! Ad-blue is gefocussed op de transport sektor, met ad-blue tankstations op de autobaan naast de vrachtwagen vulpistolen, de ford ranger heeft een automatisch sluitbare mini dop waar een dergelijke dieselvulpistool niet in past en dus moet je je auto verplaatsen om beide te tanken...
dreamfox
 
Berichten: 18
Geregistreerd: do aug 24, 2017 10:57


Re: Ad Bleu verbruik

Berichtdoor champion op di aug 29, 2017 19:34

lol een beetje ammoniak in diesel gieten. Waar zijn we met bezig ethanol in benzine en in diesel ammoniak gieten het gaat volgens mij niet om het "eco" princiepe maar om het aantal pensioengerechtigde mensen naar beneden te krijgen. Zoek maar op wat ethanol en ammoniak doen op je lichaam.

Waar is de tijd dat je nog rustig 1% kerosine aan diesel toevoegde om bevriezing te voorkomen ps werkt ook goed om de motor te reinigen :wink:
Avatar gebruiker
champion
 
Berichten: 923
Geregistreerd: do nov 29, 2012 17:47

Re: Ad Bleu verbruik

Berichtdoor Theo op wo aug 30, 2017 8:26

en dan zwijgen we nog van de biodiesel. Eetbare zaken omzetten om er brandstof van te maken, terwijl er onvoldoende eten is in de wereld, met wat ben je dan bezig. Van biodiesel en ethanol hebben we het laatste nog niet gezien.

Ik herinner me de overstap van lood naar loodvrij nog. Dat was toch zo gezond, allee volgens de groenen toch. Dat groen sprookje is ondertussen ook al achterhaald. Was toch niet zo gezond maar er is geld aan verdiend. Hoeveel kleppen en klepzittingen zijn er destijds gesneuveld?

Verder blijven ze ons bestoken met leugens. De elektrische wagen schoon? Verre van. Lees er een keer op na wat er allemaal nodig is om lithium te maken. Het gaat te traag? Hoe verklaren ze dan de verdubbeling van de lithium prijs op enkele maanden wegens een productietekort? Fijn stof gaat er altijd zijn van de remmen tenzij we op een heel andere wijze gaan remmen. Tot nader order moeten batterijen nog altijd geladen worden. 99% zal tijdens de nacht bijgeladen worden, welke werkgever is er bereid zijn werknemers gratis stroom te geven. Tot nader order is een PV installatie niet geschikt om 's nachts elektriciteit te leveren. Windenergie is er ook onvoldoende en zal er nooit genoeg zijn. We moeten dus kerncentrales en conventionele centrales behouden. Wat een kerncentrale als restafval heeft weten we allemaal. Een conventionele centrale braakt ook de nodige ongezonde zaken uit. Hoe kan je een elektrische auto dan ecologisch noemen?

Van hybride auto's is ondertussen al geweten dat het overgrote deel gewoon op brandstof wordt gebruikt en gemiddeld meer verbruikt dan een conventionele wagen. Ze worden gekocht louter en alleen voor het belastingvoordeel. Sommige worden zelfs geleverd zonder laadkabel. Zegt dat genoeg?
Avatar gebruiker
Theo
 
Berichten: 160
Geregistreerd: za okt 24, 2015 18:51

Re: Ad Bleu verbruik

Berichtdoor champion op vr sep 01, 2017 15:51

om een beetje verder offtopic te gaan. Onze groene regering wil dat we met warmtepompen onze huizen warm maken. En dit verbruik zelf compenseren. Logisch ... Wanneer je echt moet verwarmen werken de zonnepanelen niet meer voldoende om deze te laten draaien. In de zomer moeten we binnenkort allemaal een airco aanzetten om het teveel van stroom weg te werken. :D
Of moeten we brandbom lithium batterijen in onze kelders zetten om deze eerst te laden en dan te ontladen wanneer het nodig is. :roll: Het is zo dat wanneer je een brandverzekering wil afsluiten je 50 euro per jaar extra betaald omdat je verwarmt met een warmtepomp. (AXA, KBC, ... ) Zegt me ook al veel...

Als we geen fossiele brandstof diesel, benzine, gas meer mogen gebruiken dan moet alles elektrisch.
Dus lang leve de klassieke goede elektrische accumulatie verwarming. Wie hier tegen is is ook tegen elektrische voertuigen.
Avatar gebruiker
champion
 
Berichten: 923
Geregistreerd: do nov 29, 2012 17:47

Re: Ad Bleu verbruik

Berichtdoor King op vr sep 01, 2017 21:06

Het schijnt dat er straks syntetische brandstof komt. Met geen schadelijke uitstoot.
Is door Bosch uitgevonden.
Deze brandstof zou het ei van columbus zijn en een rem op het ontwikkelen van volledig electrische auto's.
Het zou gewoon in de verbrandingsmotor van nu kunnen zonder grote aanpassing.
Ford S Max 2.0 Titanium
Goud metallic, bj 9-2007
kmst 87000 .
King
 
Berichten: 283
Geregistreerd: do jun 21, 2012 20:52

Volgende

Keer terug naar Ford Ranger

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten