AT banden op wildtrack velgen

Discussie over de Ford Ranger

Moderator: Beheerders

AT banden op wildtrack velgen

Berichtdoor frdrngr14 op za okt 07, 2017 6:57

Heeft er iemand al ervaring met het plaatsen van AT/MT op de originele wildtrack velgen? Zie ze veelal op stalen velgen of andere. De bandenmaat is 265/60 R18. Grtz
frdrngr14

Word een Viking

Re: AT banden op wildtrack velgen

Berichtdoor Roland W op za okt 07, 2017 11:18

Geen ervaring mee maar vraag mij af of het kan op een 18 velg? bestaan er zo'n lage at/mt banden? ik denk dat anderen op het forum daar meer kunnen van vertellen.

Ieder zijn eigen smaak natuurlijk maar wat gaat op gebied van look een at/mt band geven op de originele siervelg? vrees er wat voor.

Eerste wat ik bij de ranger gedaan heb is de originele velgen en banden eraf gegooid en vervangen door BFG at banden op 16 inch stalen velgen, in de eerste plaats om praktische redenen en staat ook nog eens veel beter op de truck dan de originele set.

Ik zou een foto plaatsen maar weet niet meer hoe dat moet op deze site.
Roland W

Berichtdoor Theo op za okt 07, 2017 11:57

BF Goodrich of Cooper. Heel veel deelnemers aan de uitstappen van Rangers Belgium hebben at banden op alu velgen. Niet allemaal op de 18". Keuze in 17 is veel groter. Heb zelf Yokohama op 17" alu. Voldoet als je niet extreem gaat. Is wel beter dan de standaard Continental. Volgende zijn toch wat groffer als de AT/S. Let wel op. Niet alle banden hebben de correcte snelheidsindex. Bij een sneeuwband (met label) kan je dit oplossen door de max snelheid van de banden op het dashboard te vermelden op een goed zichtbare plaats. Meer info op de website van GOCA. Indien je op skiverlof gaat is een M+S onvoldoende als je diverse websites mag geloven. Ook die geconsulteerd in de betreffende landen.

Nu zijn er AT banden die voldoen als winterband. In het recente verleden was dat nog niet zo. Ik heb op dit moment 3 stellen. De standaard 18" WT, wordt in de toekomst geen M+S meer maar puur wegband. Wordt gebruikt van begin juni tot eind oktober of iets korter als er een Ranger event is. Dan AT banden op 17" alu voor de tussen periodes, wordt op termijn minstens een grover AT type. Misschien in combinatie met sneeuw als de sneeuwtesten goede resultaten geven. Een 17" sneeuwband om op skiverlof te gaan. Nu een Pirelli Scorpion winter. Fantastische band in sneeuw. Groot nadeel. Smelt als sneeuw voor de zon. Heb er nu 12 000km mee gereden en is al heel duidelijk veel van zijn profiel kwijt. Sowieso geen Pirelli als volgende. De spoeling is echter dun.

Cooper discoverer Wel 'maar' Q en geen S of T zoals voorgeschreven en eigenlijk noodzakelijk voor de snelheid dat de Ranger kan rijden. Nog niet nagevraagd of het verschil maakt als je de max snelheid in de garage laat verlagen, wat de garagist normaal wel kan. Ook in Q maar 17" https://www.bandenleader.be/auto-band/c ... 18q-419386

Waarschijnlijk mijn volgende winterband https://www.bandenleader.be/auto-band/cooper/weathermaster-wsc/265-65-r17-112t-429988
Waarschijnlijk mijn volgende zomerband https://www.bandenleader.be/auto-band/goodyear/efficientgrip-suv/265-60-r18-110v-620270

@roland W: foto uploaden naar een webspace. Kan je eigen webstek zijn of naar een foto hoast zoals picasa. Daarna de url 'plakken' tussen
Code: Selecteer alles
[img] [/img]
code tags plaatsen. Knop te vinden bovenaan dit tekstveld.

@TS: mijn alu velgen + AT banden komen bij 4-motion goedkoper uit als mijn winterbanden + stalen velg in de garage.
Laatst bijgewerkt door Theo op za okt 07, 2017 12:07, in totaal 2 keer bewerkt.
Theo

Berichtdoor frdrngr14 op za okt 07, 2017 12:03

Heb geen flauw idee wat het gaat geven, maar misschien zet ik wel een nieuwe trend.. 8) een stalen velg kost ook al gauw 90 per stuk, en daar dan nog eens de banden bij..
frdrngr14

Berichtdoor frdrngr14 op za okt 07, 2017 12:21

heb al eens online gezocht, en de band in maat 265/60 R18 bestaat wel degelijk, maar valt vrij duur uit. Prijs schommelt rond 250 euro.. Zal dus op het gemak beginnen zoeken naar stalen velgen. :lol:
en bedankt Theo voor de duidelijke info!
frdrngr14

Berichtdoor Roland W op za okt 07, 2017 12:37

@ frdrngr14 : Mijn stalen velgen met sierdoppen rond de 100 eur, zonder de sierdoppen inderdaad iets van een 90 eur.
Roland W

Berichtdoor 1ffg211 op zo okt 08, 2017 19:38

Hoi ik heb nog een stel banden liggen coopers 285 60 18 ltz S Ik heb ze op de originele velgen gehad en komen niet buiten de kas van de wagen .
ik ben er ook mee naar de auto keuring geweest en geen probleem aangezien dat wagen begrensd is op 175 km .
Ze hebben ongeveer 10.00O km gelopen .
De banden mogen voor 250 € voor de vier de deur .
1ffg211

Berichtdoor frdrngr14 op ma okt 09, 2017 7:05

Heb ondertussen verder gezocht en reeds stalen 16" gevonden voor ongeveer 60/stuk. Indien ik 16" velgen ga gebruiken, welke hoogte van banden past hier het beste bij? 70/75? Heeft iemand al ervaring met Toyo's?
frdrngr14

Berichtdoor Roland W op ma okt 09, 2017 9:28

Wij hebben op onze Suzuki samurai juist Toyo's laten plaatsen, de a/t open country. Voordien staken er zware mud banden onder dus rijd uiteraard een stuk beter (op de baan) maar nog geen 100 km mee gereden dus te weinig om er iets zinnigs over te zeggen. We hebben voor deze gekozen omdat we de samurai gaan verkopen en die Toyo's waren de goedkoopste a/t band die de bandenboer kon leveren dus of het kwaliteit is ??

Op onze vorige truck en nu ook op de ranger altijd de BFG/at gehad en hier 100% tevreden van, gaan lang mee (98.000 km met de vorige set) heel goede terrein eigenschappen, maken nauwelijks lawaai (behalve als ze bijna op zijn) en eigenlijk ook heel goed op de gewone baan bij nat weer en zo. Men beschouwd de BFG/at natuurlijk ook niet voor niets als de beste/betere a/t band die te krijgen is.
Roland W

Berichtdoor Roland W op ma okt 09, 2017 9:37

@ frdrngr14 : In het "personaliseren Ford ranger" topic kan je op de eerste pagina, reactie nr 8 (die oranje wildtrak) de combinatie zien van mijn 16 inch velgen met de BFG/at erop, dan heb je een idee.
Roland W

Berichtdoor frdrngr14 op ma okt 09, 2017 10:25

welke hoogte van banden heb jij gekozen? 70 of 75?
frdrngr14

Berichtdoor Theo op ma okt 09, 2017 10:38

Op 16" is een 70 een 75 is 3,7% groter. Dus meer dan de toegelaten 2%.

265/60 18 op de WT heeft een omtrek van 243.54cm (berekend). Een 265/70 16 heeft een omtrek van 244.23cm.

In de regel kan je stellen een velgmaat omlaag bandhoogte 1 omhoog. Dus van 60 naar 65 bij 18=>17 en 65 naar 60 bij 17=>16.
Theo

Berichtdoor frdrngr14 op ma okt 09, 2017 11:36

Theo schreef:Op 16" is een 70 een 75 is 3,7% groter. Dus meer dan de toegelaten 2%.

265/60 18 op de WT heeft een omtrek van 243.54cm (berekend). Een 265/70 16 heeft een omtrek van 244.23cm.

In de regel kan je stellen een velgmaat omlaag bandhoogte 1 omhoog. Dus van 60 naar 65 bij 18=>17 en 65 naar 60 bij 17=>16.

Bedankt! dan ligt mijn keuze vast naar 265/70/16. en ga ik voor de "modular" zwarte stalen 16" velgen. nu juist nog het bos door de bomen zien bij de merken.. :lol:
frdrngr14

Berichtdoor Theo op ma okt 09, 2017 15:08

Volgens keuring wordt een lagere snelheid aanvaard zodra de constructeur dit effectief op papier zet.

Bodylift of verhogen, zelfde verhaal. Constructeur moet mee willen. De vragen zijn alleszins aan Ford gesteld.
Theo

Berichtdoor Dieterrr op do okt 12, 2017 11:01

Ik heb op de mijne 17 duims velgen van Landcruiser 90 serie gezet, die laten zwart poederlakken en dan kon ik é maten groter gaan in AT banden, liggen nu 285 ers onder
Dieterrr

Berichtdoor Theo op do okt 12, 2017 12:14

285/60 17 klopt. Is berekend 243.10cm omtrek dus 0,2% kleiner dan de originele.

De breedte die je kan leggen heeft niks te maken met de doorsnede van je velg. Wel met de J van de velg en de ET. Voor een 285 heb je normaal een 9J velg nodig. Om de afstand tot de schokbreker constant te houden moet je van een ET 50 naar een ET 37 of 38. Je gaat dan al snel met je band te ver naar buiten komen.
Theo

Berichtdoor Dieterrr op do okt 12, 2017 12:22

velgen zijn ET 30 of 25 wil ik nu vanaf zijn banden zijn BF goodrich AT 285/70/17 is 2 banden maten groter dan de originele banden maat (teller geeft nu minder aan als ik effectief rijd)

deze komen mooi in de kasten zonder verhoging en raken net niet ook niet bij inveren. stonden ook niet te breed. heb wel 30mm spatbordverbreder steken langs elke kant. dus zowieso geen problemen voor de technische control
Dieterrr

Berichtdoor Theo op do okt 12, 2017 14:12

Toch wel een probleem voor de technische keuring. Je bandenmaat staat niet op de COC. Dus gaan ze rekenen. De breedte is 2cm breder en de hoogte is 20% hoger. De omloopmaat van de band die je hebt is 261 cm. Of 107,2%. Veel meer dan de toegestane 2%. Al een eerste punt. Je snelheidsmeter zal nu 100km/h aangeven en in werkelijkheid rij je sneller. Is NIET toegestaan. Met toelating van Ford kan je deze bandenmaat laten invoeren in de BC. Weet je hoe de omtrek van de band berekend wordt? (Hoogte band*2 + diameter velg) * pi. Hoogte band = breedte band * hoogte band in %. Voor een 285/70 is dat 199,5mm (of breedte * 0.7). Diameter velg is 17" of 17 x 2.54cm/inch = 431,8mm. Geeft dus 199.5 * 2 = 399mm + 431,8mm = 830,8mm (= diameter volledig wiel) * 3.14159.... = 2610mm of 261cm.

2de punt een ET 30 of 25. Een velg 8J is 25cm breed (afgerond). De originele staat op 50mm van het midden. Nu zet je een ET25 dan staat deze 25 mm MEER naar buiten (= 50%!!!). Dat is meer dan de toegelaten 5mm. Je gaat nu de lagers zwaarder belasten omdat de band niet meer midden onder de lagers zit. Dit is ook de reden waarom spoorverbreders hier niet zijn toegestaan (Duitsland wel onder voorwaarden).

3de punt de BF goodrich is waarschijnlijk snelheidsindex Q. Een Ranger moet normaal minimaal T hebben. Heb navraag gedaan of Ford de snelheid officieel wil verlagen. Een factuur van de garage aanvaarden ze niet. Het kan eenvoudig in de BC gewijzigd worden.

Veel geluk om hiermee door de keuring te komen. Ik moet het hier niet proberen.

Hopelijk krijg je ook geen zware ongevallen. Je voertuig is technisch niet in orde in deze toestand. Bij een zwaar ongeval wordt alles uit de kast gehaald om bij jou verhaal te halen.
Theo

Berichtdoor Roland W op do okt 12, 2017 18:02

Veel geluk om hiermee door de keuring te komen. Ik moet het hier niet proberen.

Op de normale manier is de kans om erdoor te geraken inderdaad bijna 0% maar we zijn in Belgie natuurlijk, als je iemand kent en je vindt het niet erg om wat financieel te steunen dan lukt het wel, als ik terug denk aan de tijd met mijn Chevrolet, daar was ook vanalles aan dat niet mocht voor de keuring maar in een bep. station in VL Brabant er toch elk jaar netjes door, maar zoals ik zeg, je moet iem kennen (niet noodzakelijk van het station) en wat sponseren.

Heb je die mogelijkheid niet, ik veronderstel dat je de originele combinatie hebt bijgehouden? even omwisselen voor en na de keuring is niet zo'n groot werk he.
Roland W

Berichtdoor Theo op vr okt 13, 2017 8:20

Ken dat station wel. De keurders en garagisten verzamelen alle weken in het café aan het rondpunt. Mijn neef heeft garage gehad en gaat nog steevast naar dat bepaald station.

Je banden wisselen voor de keuring heeft geen enkele waarde. Je hebt een groene kaart, dat klopt. Bij een deftige wegcontrole of ongeval ben je nog de pineut. Niet bij wat blikschade. Daar doen ze de moeite niet voor. Wel bij een ongeval met zwaargewonden, doden en mogelijk blijvend letsel. Blijkt dat je auto dus bij het ongeval niet over de juiste schoenen beschikte. Voldoende voor de verzekering om daar een oorzakelijk verband van te maken. Dit soort zaken wordt enorm onderschat. Op het keuringsformulier staat ook dat het keuringsformulier de toestand weergeeft op het ogenblik van keuring. Daar kan je niet op terugvallen.

Een collega zijn broer had een licht ongeval met de BMW van mijn collega. Het eerste wat door de verzekering werd gecontroleerd of de originele software aan boord was of er een tuning had plaatsgevonden. 2de wat werd gecontroleerd, de staat en de maat van banden en velg. Het ongeval gebeurde in het centrum van Haacht. Ongetwijfeld weet je ook dat daar al niet snel kan gereden worden.

Mijn devies, doe normaal en houd je aan de geldende wetgeving. Vind je die niet OK? Stel je verkiesbaar op. Zodra je verkozen bent kan je er werk van maken.
Theo

Volgende

Keer terug naar Ford Ranger