ongeremd en geremd

Discussie over de Ford Probe & Cougar

Moderator: Beheerders

Re: ongeremd en geremd

Berichtdoor Max'd-out op di feb 28, 2012 8:39

Amberes schreef:Richtlijn 2007/46/EG. (europese richtlijn)

Over nationale goedkeuringen :

Enz.

Echt? Waarover denk jij dat dit gaat?
Dit zijn Europese voorwaarden waaronder een Goedkeuringscertificaat mag uitgereikt worden. :roll:
Heeft NIETS te maken met het belang van een gelijkvormigheidsattest.
Dus ofwel ben (speel?) jij dom, of je dacht dat ik het zou zijn! *punish*

Ik zal het vereenvoudigen in een voorbeeld:
Op het EUROPEES gelijkvormigheidsattest van mijn C-max staan volgende bandenmaten:
205/55/16, 205/50/17, 225/40/18

Mocht op de keuring het COC bepalend zijn waren mijn banden (225/45/17) afgekeurd.
Onder het PVG zijn de banden goedgekeurd.
Wat telt er dan op de keuring?

Het goedkeuringscertificaat (PVG) bevat alle gegevens waaronder de wagen werd goedgekeurd.
Het gelijkvormigheidsattest (COC) bewijst enkel dat voor de wagen een goedkeuringscertificaat werd uitgereikt, en onder welk nummer.
Europese regelgeving voegt een resem technische data vanuit het goedkeuringscertificaat op het gelijkvormigheidsattest, ter verduidelijking naar de gebruiker.
De keuring dient zich op het PVG te baseren, niet op het COC!
Max'd-out

Word een Viking

Berichtdoor stad127 op wo feb 29, 2012 20:44

Vroeger waren auto's nationaal goedgekeurd in een proces verbaal van goedkeuring (PVG) en stonden daar alle technische gegevens in o.a. ook de banden waarmee auto goedgekeurd was.
In de keuring kunnen deze gegevens via de computer in het PVG-bestand worden weergegeven.
De auto's die Europees goedgekeurd zijn met een certificaat van overeenstemming (COC) (de meeste vanaf 1999) : de banden op dit document zijn bepalend in de keuring, uiteraard mogen andere afmetingen ook gemonteerd worden met de tolerantie van -2% naar +1,5% op de buitendiameter. Meestal zijn van deze voertuigen geen technische gegevens meer terug te vinden in het PVG-bestand.
Auto's die als enig voertuig zijn goedgekeurd via een uniek PVG-nummer krijgen een gelijkvormigheidsattest als alleenstaand geval uitgereikt door de FOD, daarop staan ook de bandenafmetingen vermeld waarmee de auto is goedgekeurd.
Ford Focus 2010 5-deurs 1.6 TDCI 109PK Titanium Sea Grey
Ford Focus 2014 Clipper 1.6 ecoboost 150PK Titanium Candy Red
stad127

Berichtdoor Max'd-out op wo feb 29, 2012 21:09

stad127 schreef:Vroeger waren auto's nationaal goedgekeurd in een proces verbaal van goedkeuring (PVG) en stonden daar alle technische gegevens in o.a. ook de banden waarmee auto goedgekeurd was.
In de keuring kunnen deze gegevens via de computer in het PVG-bestand worden weergegeven.
De auto's die Europees goedgekeurd zijn met een certificaat van overeenstemming (COC) (de meeste vanaf 1999) : de banden op dit document zijn bepalend in de keuring, uiteraard mogen andere afmetingen ook gemonteerd worden met de tolerantie van -2% naar +1,5% op de buitendiameter. Meestal zijn van deze voertuigen geen technische gegevens meer terug te vinden in het PVG-bestand.
Auto's die als enig voertuig zijn goedgekeurd via een uniek PVG-nummer krijgen een gelijkvormigheidsattest als alleenstaand geval uitgereikt door de FOD, daarop staan ook de bandenafmetingen vermeld waarmee de auto is goedgekeurd.

Een auto wordt niet goedgekeurd met een COC maar met een Europees goedkeuringscertificaat. Een COC is de bevestiging van die goedkeuring.
Ik schrijf die wetten heus niet zelf hoor.
Hoe ze die op de keuring 'interpreteren' maak ik mij geen zorgen over. (Het gemakkelijkste waarschijnlijk?)
Dat daar niet alles volgens de regels gebeurd is niks nieuws. (En dat is geen verwijt, maar een logisch gevolg.)
In een specifiek topic ga ik hier graag verder op in, maar topicstarter is hier niks mee.
Nogmaals mijn excuses daarvoor.
Max'd-out

Vorige

Keer terug naar Ford Probe & Cougar