95 RON of 98 RON

Discussie over de Ford Mondeo

Moderator: Beheerders

Re: 95 RON of 98 RON

Berichtdoor kikie op wo sep 11, 2013 7:16

't Is toch niet gemakkelijk als er iets is dat je graag hebt en er zijn centen met gemoeid. Hetgeen wat ik graag heb wil ik ditmaal niet meer "opblazen" op 't autostrade in Duitsland. :D

Edit: Daarstraks naar Ford Brussel gebeld met de vraag of ik nu 95 of 98 moet tanken. De persoon aan de telefoon, heel beleefd en behulpzaam, heeft aan de hand van het chassisnummer naar de technische dienst gebeld. Ik moest wel effe wachten maar ik kreeg het antwoord dat de ST220 moet gereden worden met 95.
kikie

Word een Viking

Berichtdoor Little VIPER op wo sep 11, 2013 15:35

kikie schreef:'t Is toch niet gemakkelijk als er iets is dat je graag hebt en er zijn centen met gemoeid. Hetgeen wat ik graag heb wil ik ditmaal niet meer "opblazen" op 't autostrade in Duitsland. :D

Edit: Daarstraks naar Ford Brussel gebeld met de vraag of ik nu 95 of 98 moet tanken. De persoon zijnaan de telefoon, heel beleefd en behulpzaam, heeft aan de hand van het chassisnummer naar de technische dienst gebeld. Ik moest wel effe wachten maar ik kreeg het antwoord dat de ST220 moet gereden worden met 95.
zijn zeveraars en zeggen enkel wat klant wilt horen.

Heb jij al een kapotte motor gehad op de 3.0 ST

Hier is er nog iemand die dat op die motor had.

Hoeveel km's ?
Mijn FOCUS ST TEAM RS 283pk & 445nm:
Downpipe Piper + Cat-back Piper + Sportcat Piper + Auto Tune HEINZ chip + Sportkoppeling Focus RS
viewtopic.php?f=66&t=14403&start=200
http://www.youtube.com/watch?v=qoOYvDgV ... e=youtu.be
EX Fiesta ST 170pk: BMC inductie-kit + Inox Cat-Back + DS mapping :D
viewtopic.php?f=66&t=2824
EX Honda Civic Type R 200pk
BMW 318, VW Polo & Vento, enz
Little VIPER
Donateur

Berichtdoor kikie op wo sep 11, 2013 15:55

Little VIPER schreef:zijn zeveraars en zeggen enkel wat klant wilt horen.

Heb jij al een kapotte motor gehad op de 3.0 ST

Hier is er nog iemand die dat op die motor had.

Hoeveel km's ?

Aha, dan ben ik toch niet de enige die zijn motor heeft "opgeblazen". Ongeveer 7000km gereden met de nieuwe motor.

Zit een volledig nieuwe motor in, nieuw koppeling, nieuwe alternator, nieuwe starter, nieuwe vliegwiel, 4 nieuw originele ST220 velgen + 4 nieuwe banden (sportmax). Is nen halve nieuwe auto. LOL
kikie

Berichtdoor Little VIPER op wo sep 11, 2013 19:06

Ik ken dat member niet meer...

Hoeveel betaald?
5000euro?

Door ford geplaatst?
Waarom ook nieuwe koppeling?

Geen 2de hands nieuwe motor?

Topic van je wagen?
Wil die wel eens zien :-)

ST 220 vind ik mooi

Onlangs was ik bij Heinz.

Daar was een mechanieker die een 2de handse Porsche 911 had gekocht mét kapotte motor. Zodat hij zelf een nieuwe kon plaatsen

In die motor waren 2 GATEN in!!!

Het leek wel of de cilinders erdoor waren gevlogen??!

Gebeurde veel bij dat type 911.

PS:
Straf dat een atmosferische 3.0 motor zo kapot kan...
Downpipe Piper + Cat-back Piper + Sportcat Piper + Auto Tune HEINZ chip + Sportkoppeling Focus RS
Little VIPER
Donateur

Berichtdoor kikie op wo sep 11, 2013 21:01

Ik snap het niet goed. Weet ge't niet meer? Ik heb nog op Zolder uwe tijd genomen en u raad gegeven ivm ideale lijn enz... tijdens de meeting. Ge hebt mijne ST220 nog willen kopen.
viewtopic.php?f=7&t=17531

Nope, een spiksplinter nieuwe motor. Was een dikke 10.000 euro. Geen ruilmotor dus. Koppeling is ook vervangen omdat die ne kleine slag gekregen had toen de motor vastliep.
kikie

Berichtdoor Little VIPER op wo sep 11, 2013 21:14

kikie schreef:Ik snap het niet goed. Weet ge't niet meer? Ik heb nog op Zolder uwe tijd genomen en u raad gegeven ivm ideale lijn enz... tijdens de meeting. Ge hebt mijne ST220 nog willen kopen.
viewtopic.php?f=7&t=17531

Nope, een spiksplinter nieuwe motor. Was een dikke 10.000 euro. Geen ruilmotor dus. Koppeling is ook vervangen omdat die ne kleine slag gekregen had toen de motor vastliep.

Ha ha :-)

Jij bent dus diegene die ik ken :lol: :wink:
Little VIPER
Donateur

Berichtdoor kikie op do sep 12, 2013 7:22

Yep
kikie

Berichtdoor Peetie op do sep 12, 2013 16:06

Heb net uw topic nog eens gelezen. Spijtig voorval!

Kwam het nu door het waterstofsysteem dat de motor opgeblazen is?
En welk geld heb je terug gekregen? Van de nieuwe motor of van het waterstof systeem?
Dailey Drive
2010 BMW E91 325D M Edition
Weekend Drive
2010 Focus RS

POWERED BY STREETPERFORMANCE
Peetie

Berichtdoor kikie op do sep 12, 2013 17:20

Neen, had niks met het waterstofsysteem te maken. Het waren de lagerschalen die waarschijnlijk een deftige speling hadden. Een typisch iets voor de Duratec motoren.

Geld terug van die oplichter die mij het waterstofsysteem verkocht had.
kikie

Berichtdoor RS'Viggen op wo sep 18, 2013 15:02

iemand zin om te lezen? :mrgreen:

bij de fabrikant van brandstoffen zorgt men ervoor dat wanneer de brandstof in de tank van de consument zit, na al de tussentransporten en overpompingen, er MINSTENS 95 ron in zit. Dus in werkelijkheid zit er altijd meer in. in een tankstation met veel bezoekers en van een goed merk, Esso bijv. , zit de brandstof daar ergens tussen de 96 en de 98.

Brandstofleveranciers, Lukoil, shell, Q8 etc, komen bij elkaar brandstoffen halen bij hun raffinaderijen en doen er daarna additieven bij. Enkel bij Esso wordt er gewerkt met eigen raffinaderijen, vrachtwagens enz... puur omwille van zeker te zijn goede brandstof te leveren.

Ik heb er geen aandelen :-) maar tank toch, vanwege die info, enkel bij Esso. bij Esso express is het meestal zelfs vrij goedkoop. zeker in de buurt van een makro tankstation..

Ikzelf heb MK2 RS, gechipt, en tank altijd 95. heb eens een paar keren 98 getankt na wat gediscussieer hier bij een ander topic. geen verschil gemerkt, niet op gebied van koppel, knallen, prestaties of verbruik.

dus ik blijf bij 95 zoals voorgeschreven in het boekje! zelfs als ik naar een trackday ga.

Volgens de theorie erachter helpt het trouwens niet.

Wat het kleppen-probleem op gas betreft, vroeger toen men nog loodhoudende benzine tankte, zorgde dat lood er mee voor dat ze gesmeerd werden. nu er geen lood meer inzit, milieu, zijn de klepzittingen mee geëvolueerd. dus dat mag geen probleem zijn.

ik ken mensen die met een jetta van 20 jaar al 20 jaar op gas rijden zonder problemen.

trouwens LPG heeft een octaangetal van +108...

Wikipedia...

A common misconception is that power output or fuel efficiency can be improved by burning fuel of higher octane than that specified by the engine manufacturer. The power output of an engine depends in part on the energy density of the fuel being burnt. Fuels of different octane ratings may have similar densities, but because switching to a higher octane fuel does not add more hydrocarbon content or oxygen, the engine cannot develop more power.
However, burning fuel with a lower octane rating than that for which the engine is designed often results in a reduction of power output and efficiency. Many modern engines are equipped with a knock sensor (a small piezoelectric microphone), which sends a signal to the engine control unit, which in turn retards the ignition timing when detonation is detected. Retarding the ignition timing reduces the tendency of the fuel-air mixture to detonate, but also reduces power output and fuel efficiency. Because of this, under conditions of high load and high temperature, a given engine may have a more consistent power output with a higher octane fuel, as such fuels are less prone to detonation. Some modern high performance engines are actually optimized for higher than pump premium (93 AKI in the US). The 2001 - 2007 BMW M3 with the S54 engine is one such car. Car and Driver magazine tested a car using a dynamometer, and found that the power output increased as the AKI was increased up to approximately 96 AKI.

astemblieft! :-)
witte FordFocus RS 2010
witte KTM RC8
RS'Viggen

2010 Ford Focus RS

Berichtdoor Little VIPER op wo sep 18, 2013 17:10

RS'Viggen schreef:iemand zin om te lezen? :mrgreen:

bij de fabrikant van brandstoffen zorgt men ervoor dat wanneer de brandstof in de tank van de consument zit, na al de tussentransporten en overpompingen, er MINSTENS 95 ron in zit. Dus in werkelijkheid zit er altijd meer in. in een tankstation met veel bezoekers en van een goed merk, Esso bijv. , zit de brandstof daar ergens tussen de 96 en de 98.

Brandstofleveranciers, Lukoil, shell, Q8 etc, komen bij elkaar brandstoffen halen bij hun raffinaderijen en doen er daarna additieven bij. Enkel bij Esso wordt er gewerkt met eigen raffinaderijen, vrachtwagens enz... puur omwille van zeker te zijn goede brandstof te leveren.

Ik heb er geen aandelen :-) maar tank toch, vanwege die info, enkel bij Esso. bij Esso express is het meestal zelfs vrij goedkoop. zeker in de buurt van een makro tankstation..

Ikzelf heb MK2 RS, gechipt, en tank altijd 95. heb eens een paar keren 98 getankt na wat gediscussieer hier bij een ander topic. geen verschil gemerkt, niet op gebied van koppel, knallen, prestaties of verbruik.

dus ik blijf bij 95 zoals voorgeschreven in het boekje! zelfs als ik naar een trackday ga.

Wat het kleppen-probleem op gas betreft, vroeger toen men nog loodhoudende benzine tankte, zorgde dat lood er mee voor dat ze gesmeerd werden. nu er geen lood meer inzit, milieu, zijn de klepzittingen mee geëvolueerd. dus dat mag geen probleem zijn.

ik ken mensen die met een jetta van 20 jaar al 20 jaar op gas rijden zonder problemen.

Wikipedia...

A common misconception is that power output or fuel efficiency can be improved by burning fuel of higher octane than that specified by the engine manufacturer. The power output of an engine depends in part on the energy density of the fuel being burnt. Fuels of different octane ratings may have similar densities, but because switching to a higher octane fuel does not add more hydrocarbon content or oxygen, the engine cannot develop more power.
However, burning fuel with a lower octane rating than that for which the engine is designed often results in a reduction of power output and efficiency. Many modern engines are equipped with a knock sensor (a small piezoelectric microphone), which sends a signal to the engine control unit, which in turn retards the ignition timing when detonation is detected. Retarding the ignition timing reduces the tendency of the fuel-air mixture to detonate, but also reduces power output and fuel efficiency. Because of this, under conditions of high load and high temperature, a given engine may have a more consistent power output with a higher octane fuel, as such fuels are less prone to detonation. Some modern high performance engines are actually optimized for higher than pump premium (93 AKI in the US). The 2001 - 2007 BMW M3 with the S54 engine is one such car. Car and Driver magazine tested a car using a dynamometer, and found that the power output increased as the AKI was increased up to approximately 96 AKI.

hallo,

De reden dat jij het niet voelt is misschien omdat je al zoveel power hebt?
Ik merk het op bij AL mijn sportieve wagens
Er staat trouwens bij een Porsche niet zomaar op vermeld in het tankdeksel: 98oct

Misschien ben jij minder "gevoelig" aan de positieve effecten van 98oct.

Hiermee bedoel ik bv:

-Er zijn mensen die het verschil niet voelen met het plaatsen van bv een "downpipe".
Het verschil is klein tot minimaal, maar het verschil is er.

-Er zijn mensen die het verschil niet voelen tussen een goede en een minder goede sportband

-Er zijn mensen die het verschil niet voelen tussen een propere en vuile luchtfilter

-...

Snap je?

ivm die "KNALLEN" op de ST 2.5i en de RS 2.5i.

Datis een FEIT.

Ik zeg niet dat méér knallen meer power geeft hé.
Maar het is wel een feit dat er dus iets anders is, in de ontsteking.

Ik hoor het, *Speed ivan, Ford RS (denk toch dat hij zo heet, is gast van Vilvoorde)

*Speed Ivan zegt wel dat hij niets van powerverschil voelt (ondertussen is zijn RS wel meer getuned, heb hem niet meer gezien).
Maar horen doet hij wel.

Hierbij de test van de knallen:

1)
Rijd gewoon even traag, al dan niet uit stilstand.
Geef dan volgas en rij SNEL tot +/- 4.500 t/min.

Los het gas!

Knallen gaat de 2.5i doen ^_^

2)
Mogelijkheid 2:

Rijd gewoon rustig of snel.

Hou de koppeling nu in.
Blijven ingedrukt houden!

duw nu 3/4 gaspedaal méérmals in.

Knallen gaat die 2.5i doen ^_^

Veel meer nog als bij stilsand.

Als je deze testen doet merk je dat 98oct méér knallen geeft.

3)
Mogelijkheid 3:
Bij koudstart zou de 98oct ook méér knallen dienen te geven

ivm de benzinemerken
ik was onlangs aan het tanken bij Q8.

Die leverancier beweerde dat Q8 volgens hetzelfde "recept" werkt als Esso.

Dat zijn zijn woorden hé, het was een kort gesprek
(Het kan altijd zijn dat er nog verschil is qua additief, daar sprak hij niet van)

Hij zij ook dat Shell v power (98) andere additieven (of dubbele) krijgt.
Dat zij écht apart (kleine) veranderingen doen aan hun v-power 98

ik vermeld het gewoon even.

Ik wil hier niet beweren dat esso of shell of whatever beter is.
Ik zeg het louter er even bij hé.

ps: hebben wij elkander al eens gezien op een meeting?

Greets
Little VIPER
Donateur

Berichtdoor RS'Viggen op wo sep 18, 2013 19:44

Little VIPER schreef:
RS'Viggen schreef:iemand zin om te lezen? :mrgreen:

Wikipedia...

hallo,

De reden dat jij het niet voelt is misschien omdat je al zoveel power hebt?
Ik merk het op bij AL mijn sportieve wagens
Er staat trouwens bij een Porsche niet zomaar op vermeld in het tankdeksel: 98oct

Misschien ben jij minder "gevoelig" aan de positieve effecten van 98oct.

Hiermee bedoel ik bv:

-Er zijn mensen die het verschil niet voelen met het plaatsen van bv een "downpipe".
Het verschil is klein tot minimaal, maar het verschil is er.

-Er zijn mensen die het verschil niet voelen tussen een goede en een minder goede sportband

-Er zijn mensen die het verschil niet voelen tussen een propere en vuile luchtfilter

-...

Snap je?

ivm die "KNALLEN" op de ST 2.5i en de RS 2.5i.

Datis een FEIT.

Ik zeg niet dat méér knallen meer power geeft hé.
Maar het is wel een feit dat er dus iets anders is, in de ontsteking.

Ik hoor het, *Speed ivan, Ford RS (denk toch dat hij zo heet, is gast van Vilvoorde)

*Speed Ivan zegt wel dat hij niets van powerverschil voelt (ondertussen is zijn RS wel meer getuned, heb hem niet meer gezien).
Maar horen doet hij wel.

Hierbij de test van de knallen:

1)
Rijd gewoon even traag, al dan niet uit stilstand.
Geef dan volgas en rij SNEL tot +/- 4.500 t/min.

Los het gas!

Knallen gaat de 2.5i doen ^_^

2)
Mogelijkheid 2:

Rijd gewoon rustig of snel.

Hou de koppeling nu in.
Blijven ingedrukt houden!

duw nu 3/4 gaspedaal méérmals in.

Knallen gaat die 2.5i doen ^_^

Veel meer nog als bij stilsand.

Als je deze testen doet merk je dat 98oct méér knallen geeft.

3)
Mogelijkheid 3:
Bij koudstart zou de 98oct ook méér knallen dienen te geven

ivm de benzinemerken
ik was onlangs aan het tanken bij Q8.

Die leverancier beweerde dat Q8 volgens hetzelfde "recept" werkt als Esso.

Dat zijn zijn woorden hé, het was een kort gesprek
(Het kan altijd zijn dat er nog verschil is qua additief, daar sprak hij niet van)

Hij zij ook dat Shell v power (98) andere additieven (of dubbele) krijgt.
Dat zij écht apart (kleine) veranderingen doen aan hun v-power 98

ik vermeld het gewoon even.

Ik wil hier niet beweren dat esso of shell of whatever beter is.
Ik zeg het louter er even bij hé.

ps: hebben wij elkander al eens gezien op een meeting?

Greets

neen, ik ben nog nooit op een meeting geweest. het zal er misschien eens vn moeten komen... :D

Porsche vraagt 98 omdat hun motoren minstens 98 nodig hebben, ze zijn ervoor gemaakt en ingesteld. tank je minder dan moetje daar niet proberen sportief mee te rijden want dan komen daar de beloofde pk's niet uit. en heb je misschien brokken als je dat te lang doet.

net zoals de motor van een RS ingesteld en gemaakt is om te draaien met 95, meer kan geen kwaad, minder wel.

Ik geloof je als je zegt dat er mensen zijn die ongevoelig zijn voor zulke dingen, heb het al een paar keer meegemaakt, zo van "jij kent er iets van, rij eens met mijn auto, ik denk dat er iets mis is" en dan blijkt dat de lagers compleet versleten zijn. of een veerpoot die losstaat. of de koppeling doet alsof hij een cvt is :D

Ik moet zeggen dat ik toch wel snel merk wanneer er iets "anders" is ad auto. Ben zelf technisch onderlegd, en mijn job is merken wanneer er iets mankeert aan een installatie. en niet 100% te vertrouwen wat er op de metertjes staat. dus normaal staan mijn zintuigen, wanneer het over technische dingen gaat dan toch :mrgreen: , altijd op scherp :D

en dt van die brandstoffen heb ik van iemand die in een labo werkt bij castrol. de theorie erachter van de studies. :wink:
die additieven zijn het duurste van de brandstof,die van het "basisproduct" iets deftig maken. maar uiteindelijk is het "basisproduct" hetzelfde en kan je per hoeveelheid brandstof niet meer energie uithalen dan erin zit. het verschil zit in wat je er mee doet.
en het spreekt voor zich dat, "power" brandstoffen andere, betere, toevoegingen krijgen dan normale. uiteindelijk is geen enkele hetzelfde. ik zeg alleen maar dat Esso alles van zichzelf gebruikt (raffinaderij, transport (schepen, vrachtwagens), opslagtanks) en dat andere merken bij elkaars raffinaderijen komen halen.
een Bugatti veyron en mijn fordje zijn alletwee van hetzelfde recept; vier wielen, een motor, stuur pedalen enz :mrgreen:

om dan nog maar te zwijgen van de marketing! en als je erin verdiept, ga je merken dat het met alles is; smeeroliën, koelvloeistoffen, koelvloeistoffen voor airco's, vetten.

we hadden op mijn werk een probleem en het is opgelost met een ander type vet van een ander merk. het verschil zat hem in de structuur, niet in de smeereigenschappen.

en soms zegt merk A dat ze beter zijn dan B, of dat laten ze zo uitschijnen. maar als je dan de samenstelling gaat lezen zijn ze slechter dan B. heb het al meegemaakt!

en nu beginnen werken, mijne wekker loopt af :mrgreen:
witte FordFocus RS 2010
witte KTM RC8
RS'Viggen

2010 Ford Focus RS

Berichtdoor Little VIPER op ma sep 23, 2013 15:25

@ RS viggen:

Het EXTRA knallen met 98oct al getest op je RS?

ter info aan niet ST of RS rijders "model 2.5i turbo mk2"

Dat extra knallen waar ik van spreek is enkel op dit model.

Op andere wagens hoor je dit verschil.

Maar het is wel een bewijs dat 98oct een verandering in ontsteking, enz teweeg brengt :wink:
Little VIPER
Donateur

Berichtdoor yogibear op ma sep 23, 2013 16:25

The Crestfallen schreef:Hier zijn de prijsverschillen ook meestal rond de 20ct. Gelukkig geeft brandstoffen Hendrickx hier in Zonhoven altijd een schoon korting op de 98. Vandaar het minieme verschil. Lucky me ;-)

Dan zijt gij een vaste klant bij mijn vriendin, die werkt daar haha
Fiesta St2 Spirit Blue
yogibear

Berichtdoor Amberes op ma sep 23, 2013 18:30

Little VIPER schreef:@ RS viggen:

Het EXTRA knallen met 98oct al getest op je RS?

ter info aan niet ST of RS rijders "model 2.5i turbo mk2"

Dat extra knallen waar ik van spreek is enkel op dit model.

Op andere wagens hoor je dit verschil.

Maar het is wel een bewijs dat 98oct een verandering in ontsteking, enz teweeg brengt :wink:

Waar komt dat extra knallen vandaan ? Is dat pure onverbrande benzine die alsnog ontbrandt ergens in de uitlaat(connector) ? Dat is dus een bewijs dat onjuiste benzine een onjuiste verbranding veroorzaakt, de ontsteking verandert niet, de ontsteking wordt foutief berekend door de computer.

Is dat dan geen pure verspilling van benzine ?
Afbeelding
Amberes

Berichtdoor The Crestfallen op ma sep 23, 2013 19:27

yogibear schreef:
The Crestfallen schreef:Hier zijn de prijsverschillen ook meestal rond de 20ct. Gelukkig geeft brandstoffen Hendrickx hier in Zonhoven altijd een schoon korting op de 98. Vandaar het minieme verschil. Lucky me ;-)

Volgende keer zal ik ne keer wuiven als ik weer voor +100€ in mijne naftbak gepompt heb... :-) 10 keer wuiven, elfde keer 25% korting? ;-)
Ford S-Max 2.0 Ecoboost SCTi powered by Heinz Performance by Anthony Kumpen
Titanium S Frozen White + full option + 20" GMP Evoque Black Lucidio

'If a man wants to be called Muhammed Ali... Goddamn, let's respect the man his wish and call the man Muhammed Ali!'
The Crestfallen

Berichtdoor yogibear op ma sep 23, 2013 20:24

The Crestfallen schreef:
yogibear schreef:

Volgende keer zal ik ne keer wuiven als ik weer voor +100€ in mijne naftbak gepompt heb... :-) 10 keer wuiven, elfde keer 25% korting? ;-)

Ja da zou het wel zijn, ma voor korting zult ge naar de baas/bazin moeten wuiven :lol:
Fiesta St2 Spirit Blue
yogibear

Berichtdoor satsurfer op di dec 25, 2018 13:53

topic na 5 jaar bumpen. :D
Ik las dit op een forum. Klopt dit?

https://www.aardgasrijder.be/forum/topic/392-benzine-95-e10-als-reservebrandstof/?page=4&tab=comments#comment-19758
Ik tank die 95 troep niet meer. Ik heb er nog niets anders dan problemen mee gehad:
-bosmaaier had plots water in de carburateur (bio-ethanol is hygroscopisch)
-mijn boot krijgt kuren: stilvallen in vrijloop, mengsel 2 takt olie en super 95 schift blijkbaar...
- dichtingen van de carburateurs van mijn motorfietsen nemen toe in volume met lekken als gevolg. ( foto van nagelnieuwe dichting die 20 min in contact is gekomen met super 95e10 ter illustratie...)
geen bio ethanol meer voor mij.
Afbeelding
satsurfer

Vorige

Keer terug naar Ford Mondeo