LMM/MAF waardes

Discussie over de Ford S-MAX

Moderator: Beheerders

LMM/MAF waardes

Berichtdoor Joch3m op ma jun 25, 2018 16:32

Laatste tijd rijdt mijn S-Max 2.5T weer echt ruk, vooral bij koude start. Nu dacht ik, ik ga eens die LMM vervangen. Via wat Britse forum wat meer info gewonnen en daar wordt geadviseerd om een origine Bosch LMM te halen bij de dealer. Het schijnt dat zelfs de LMM die via webwinkels aangeboden worden niet dezelfde zijn welke de dealer aanbiedt. Nu kost de LMM bij de dealer bijna 300 euro.....en online rond de 150, allebei van Bosch.

Dus ben ik eerst maar eens gaan meten en vergelijken voordat ik zoveel geld ga uitgeven. Zijn hier mensen die de LMM waardes kunnen uitlezen van hun 2.5T?

Hieronder in excel in ieder geval mijn waardes. Hopelijk heeft iemand vergelijking materiaal. Ook het verhaal Dealer - online aankopen lijkt mij erg vreemd. Als je iets bij ebay weghaalt kan ik me dr nog iets van voorstellen maar gewoon bij een gerenommeerde webwinkel?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Panther Black Ford S-Max 2.5T uit 2009 met [s]110[/s] 128dkm and counting.
Joch3m

Word een Viking

LMM/MAF waardes

Berichtdoor Dimitri op ma jun 25, 2018 19:21

Volgens mij kon je ook testen als en lmm sensor stuk is....
Stekker lostrekken en gaan rijden....rijdt hij weer "normaal" is hij stuk
Rijdt hij nog slecht is het niet je lmm

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Focus RS 2010 No. 4772 / 11500
Afbeelding
Ducati 748 2002
Lml 125cc 4T 2012
Dimitri
Beheerder

2010 Ford Focus RS

Re: LMM/MAF waardes

Berichtdoor ManicNirvana op vr jun 29, 2018 14:32

Als je de LMM los haalt gaat de motor in een hele rijke loop daardoor vervuilt alles extreem snel, na 10km zijn je uitlaten zwart als roet.
Maar daardoor is het stotteren wel verdwenen.
Ik zelf ben al jaren aan het zoeken en testen naar de oorzaak van het stotteren van de 2.5T en heb al diverse componenten vervangen.

LMM
Boost Solenoid
MAF sensor

Allemaal nieuw uit de doos maar geen effect op het stotteren.

Onlangs op een VOLVO site gelezen dat er veel problemen zijn met de Fuel Rail Pressure sensor, dus ik sta letterlijk op het punt dat te laten testen.
Maar heb er ondertussen wel een hard hoofd in gekregen.

Fingers Crossed!!

UPDATE......FRP sensor geeft 3 bar aan bij Idle. Dat lijkt dus ook in orde. Wel een ERROR uit de ECU in het geheugen P061A68 Motorschakelapparaat (interne fout) *wacko1*
met vriendelijke groet,

Aldo

Ford S-max 2.5T maart 2008
Mapped by ATM Chiptuning Eemnes NL 260 pk 384 Nm
ManicNirvana

Berichtdoor Joch3m op zo jul 01, 2018 20:55

In mijn geval is het dus echt de LMM, ik heb hem eerst maar eens uit de buis geschroefd en schoon gemaakt met LMM cleaner. Resultaat; al het bokken is weg, waarschijnlijk gewoon wat vet uit m'n K&N luchtfilter. Zal nog wel even de waardes loggen en hier posten.

@ Manic, heb jij je LMM vervangen door een originele van Bosch. Ik hoorde op een engels forum dat zelfs daarin problemen te zitten en alleen de LMM die je bij de dealer koopt goed zou werken. Vind het een merkwaardig verhaal maar wilde je het toch even meegeven.
Joch3m

Berichtdoor Dimitri op di jul 03, 2018 10:40

product van je K&N is inderdaad helemaal niet goed voor je lmm sensor
Focus RS 2010 No. 4772 / 11500
Afbeelding
Ducati 748 2002
Lml 125cc 4T 2012
Dimitri
Beheerder

2010 Ford Focus RS

Berichtdoor Joch3m op di jul 03, 2018 21:03

Nog even de nieuwe data erbij gezet, je ziet dus echt een verschil in de waardes die de LMM meet.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Joch3m

Berichtdoor ManicNirvana op wo jul 04, 2018 9:41

@ Joch3m ik heb de LMM vervangen door een exemplaar bij de automaterialen handel vandaan. Ik zou het inderdaad erg merkwaardig vinden als daar het probleem uit voortvloeit. Maar ik heb er idd ook een K&N filter in hangen.....
Het zal toch niet!!!

Weet je zeker dat de laatste data die gepost is de nieuwe is? Ik zie namelijk geen verschil tussen de eerst en de laatst geposte data! *wacko1*
met vriendelijke groet,

Aldo

ManicNirvana

Berichtdoor Joch3m op wo jul 04, 2018 19:32

Kom een keer langs in Purmerend en we lezen hem uit.

Heb je op het 2 tabje gekeken? LMM waardes zijn toch een stukje gezakt.
ManicNirvana schreef:@ Joch3m ik heb de LMM vervangen door een exemplaar bij de automaterialen handel vandaan. Ik zou het inderdaad erg merkwaardig vinden als daar het probleem uit voortvloeit. Maar ik heb er idd ook een K&N filter in hangen.....
Het zal toch niet!!!

Weet je zeker dat de laatste data die gepost is de nieuwe is? Ik zie namelijk geen verschil tussen de eerst en de laatst geposte data! *wacko1*
Joch3m

Berichtdoor ST225 op za jul 07, 2018 14:39

MAF sensors kunnen inderdaad gecontamineerd worden door geoliede luchtfilters en foute waarden geven. Voor die 1 of 2% winst zou ik dat risico niet nemen.

De originele Bosch MAF sensor bij de Focus ST 2.5 kost online ook de helft van dezelfde sensor bij Ford. De S-max 2.5 heeft dezelfde motor maar ik ben niet zeker of de MAF sensor ook identiek is. Ik weet dat de Bosch Focus ST MAF sensor online niet meer beschikbaar is omdat Bosch heeft besloten deze niet meer te maken. Vermoedelijk blijft Bosch hem wel maken voor Ford zelf, voor het dubbele van de prijs. De sensor zelf kan je wel nog online vinden, zonder behuizing dus. Je hebt dan wel een speciale torx nodig om de sensor uit de behuizing te halen. Deze vind je voor 10€ op ebay. De sensor kost iets van een 100€. Ik zou wel altijd voor het Bosch origineel gaan, nooit voor een ander merk gezien de vele problemen waar ik al over gelezen heb.
ST225

Berichtdoor ManicNirvana op zo jul 08, 2018 8:52

Ik heb de LMM gereinigd met alcohol (laat geen resten achter) nadien is er maar erg weinig verschil te merken. *nega*
Het is trouwens wel een Bosch LMM en de sensor kan je ook zonder speciale torx met pinnetje loskrijgen.
Met een hoop gepiel dat wel maar het lukt met een kniptang.

@Joch3m Uitlezen is niet nodig kan ik bij mijn garage laten doen voor noppes. Maar bedankt voor het aanbod :-D
@Joch3m Ik had idd niet bij het juiste tabblad gekeken *oe*
met vriendelijke groet,

Aldo

ManicNirvana

Keer terug naar Ford S-MAX