Ford transit connect (2008) wetbelt of ketting??

Discussie over de Ford Transit

Moderator: Beheerders

Ford transit connect (2008) wetbelt of ketting??

Berichtdoor Joepvdb op zo jul 15, 2018 15:54

Hoi mede ford eigenaren!

Ik heb kort geleden een ford transit connect uit 2008 gekocht. het is een top auto, maar zoals ik bij aanschaf wist moest de distributie riem vervangen worden. Deze heb ik inmiddels netjes vervangen. Nu kom ik er alleen achter dat Ford in de t connect motor blokken nog een 2de riem of ketting heeft, die van de krukas naar de dieselpomp loopt.
het probleem hierbij is, dat ik niet kan achterhalen of er een riem, de wetbelt, of een ketting in het blok zit. Als het een riem is moet ik deze waarschijnlijk ook vervangen en bij een ketting is dat geloof ik niet noodzakelijk.
Kan iemand mij vertellen vanaf wanneer ford is over gestapt van een ketting naar de wetbelt?
En welke mijn auto dan zou hebben? Het motor blok type is RWPC en het gaat om een ford transit connect tdci 110pk t230 uit 2008 en de auto is gebouwd in duitsland.

Het zou mij enorm helpen als iemand mij hier informatie over kan geven want ik kan er niks over vinden.

groetjes joep
Joepvdb

Word een Viking

Re: Ford transit connect (2008) wetbelt of ketting??

Berichtdoor Joepvdb op di jul 17, 2018 12:41

Ik heb het inmiddels uitgevonden. Ik verwacht dat meer mensen dit probleem ook hebben, dus zal ik het even uitleggen, het was namelijk een hele onderneming om uit te zoeken. Ik geloof dat modellen van voor 03-2008 een ketting hebben en dat ze daarna zijn het wetbelts geworden (de probleemriem van de transit connects).
De ford dealer heeft mij kunnen vertellen dat het een ketting is, maar omdat het op internet zo onduidelijk was heb ik het toch ook zelf onderzocht.

met het onderstaande filmpje kun je zien hoe je er achter kan komen of er een ketting of wetbelt in je motor blok zit:https://youtu.be/-l6-JUImJQw

de meneer uit het filmpje zegt dat je het kan zien aan de spanner van de ketting. dit verschil is het erg klein maar wel aanwezig. als je het helemaal zeker wilt weten kun je met je telefoon en lampje een naar binnen filmen en kun je met de ketting iig zien dat er ketting schakels in het blok zitten.

Ik hoop dat ik iemand hier ooit mee kan helpen.

Succes,
Groetjes Joep
Joepvdb

Keer terug naar Ford Transit