problemen motorstoring Focus mk2 1.6 econetic 66kw

Discussie over de Ford Focus

Moderator: Beheerders

problemen motorstoring Focus mk2 1.6 econetic 66kw

Berichtdoor bombolocio op do aug 09, 2018 19:21

Hallo,

Ik heb sinds vorige week een foutmelding motorstoring die soms te voorschijn komt soms bij het optrekken, soms gewoon op snelheid. De fout verdwijnt na het uitschakelen van mijn contact.

Voorhistorie:
Vorige week op terugweg van Griekenland naar Belgie in Servie opeens dit probleem gehad, kort erna was mijn turbo beschadigd en is mijn auto getakeld geweest naar de garage van de takeldienst. Men heeft mijn turbo vervangen, een scheur ontdekt in de slang van de intercooler en ook vervangen. De dag erna op terugreis is die foutmelding af en toe teruggekomen tijdens het rijden.
Ondertussen bij mijn garagist hier alles laten nakijken en uitlezen, de foutmelding is error turbocharger. Alle leidingen zijn nagekeken. De nieuwe turbo moest sowieso op aanraden van garagist 1500km ingereden worden, zonder te hoog op toeren te rijden en dan opnieuw nieuwe olie en een oliefilter krijgen, ook heeft hij er een cleaner bijgedaan omdat hij vermoed dat er misschien een sensor nog vuil is na het uiteenspatten van mijn vorige turbo.

Iemand raad hiermee, de auto trekt heel goed op en rijdt soepel, alleen tijdens de foutmelding heeft hij vermogenverlies.
Ik heb specifiek gevraagd aan de garagist als mijn dpf filter msch verstopt zou zijn, maar hij beweert van niet omdat ik dan constante vermogenverlies zou hebben. Ook gaf de pc tijdens aanhangen aan dat de dpf filter nog goed functioneert.

Ik heb 160.000 km en altijd alles goed laten onderhouden.
Naar de Fordgarage gaan heb ik nog niet gedaan, ik lees op dit forum dat het niet altijd opgelost geraakt en dat er soms onnodige onderdelen vervangen worden die het probleem niet altijd verhelpen.
Iemand raad?
bombolocio

Word een Viking

Re: problemen motorstoring Focus mk2 1.6 econetic 66kw

Berichtdoor Grease monkey op za aug 18, 2018 14:30

hetzelfde verhaal gehad een 6-tal jaar terug,

krijg bijna iedere keer foutcode bij optrekken, iedere keer op 3e versnelling tegen de 2250toeren. ik werkte toen in een fordgarage en werd uitgelezen en kreeg de foutcode dat de turbocharger kapot was. dit was onmogelijk de oorzaak doordat er in 1e en 2 versnelling geen problemen doorkwamen. MAPsensor vervangen, twijfelachtige turbodarmen vervangen, allemaal in garantie v ford.

turbo wordt gestuurd door vacuum, dus ook vacuumpomp onderzocht, geen probleem en dan als laatste optie de turboregelklep aan de achterzijde v het motorblok vervangen en nooit meer het probleem voorgehad.

dus ik zou in uw geval ook eens opteren voor de turboregelklep te vervangen.
Begeleider uitzonderlijk vervoer
Grease monkey
Moderator meeting West-Vlaanderen

Re: problemen motorstoring Focus mk2 1.6 econetic 66kw

Berichtdoor bombolocio op wo aug 22, 2018 8:53

Hallo, hartelijk bedankt voor je antwoord.

Ik heb na lang informatie rondzoeken 3 buitenlandse forums gevonden waar de turboregelklep de oplossing is geweest.

Volgens mij heeft het verschillende benamingen, maar het gaat hier toch over de turbo magneet ventiel?

Indien ja, ik ben op het internet aan zoeken maar vind niet specifiek ene die voor mijn 1.6 tdci econetic 90pk dient, de meeste zijn voor de 115pk uitvoering. Zou dit hetzelfde zijn?
bombolocio

Keer terug naar Ford Focus