Nieuw hier en al direct een paar vraagskes

Discussie over de Ford Ranger

Moderator: Beheerders

Nieuw hier en al direct een paar vraagskes

Berichtdoor Vbj568 op ma jan 07, 2019 7:25

Hallo iedereen, mij eerst is voorstellen :D ik ben Johan, woonachtig in omgeving St-truiden.
Sinds een week of 2 in het bezit van een ranger, model 2013, 2.2 diesel
Nu had ik een paar vraagjes over de ranger.
Als ik schakel schokt deze nogal wild, ofwel ligt dat aan mij, aangezien het mijnen eerste pick-up is.
En de toeren blijven hangen gedurende een seconde of 2 tussen 5de en 6de versnelling.normaal?
Ook heb ik gemerkt dat hij soms precies inhoud, terwijl hij dan andere keren vlot doortrekt, bv in een bergop 120 en tegen dat ik boven ben rijdt hij nog maar 100.
Oftewel ligt het aan mij en moet ik het nog gewoon worden ofwel ligt er iets anders aan de oorzaak van dit alles?
Btw de wagen heeft 85000 km
Deze namidag ff langs de garage want cirkelzaag lampje( of hoe noemt dat) is in brand gegaan.
voila da was het voor de moment, wat een entree hier al direct :lol: :lol:
Vbj568

Word een Viking

Re: Nieuw hier en al direct een paar vraagskes

Berichtdoor Theo op ma jan 07, 2019 8:18

De problemen die je beschrijft zijn waarschijnlijk gerelateerd aan het lampje dat aan gaat. Wacht af wat ze in de garage zeggen. Nog veel geluk er mee.
Theo

Berichtdoor Vbj568 op ma jan 07, 2019 20:20

Voila, ben naar de garage geweest, blijkbaat was de roetfilter vanzelf gestopt met regenereren, waardoor hij ni alles even goed aankon.
Ze hebben hem via pc dit laten doen
Vbj568

Berichtdoor Theo op di jan 08, 2019 6:59

Daar dacht ik ook aan. Roetfilter of EGR klep.

Oorzaak is te veel korte afstanden zodat de roetfilter nooit volledig kan regenereren.
Theo

Berichtdoor Vbj568 op di jan 08, 2019 8:57

Ik doe zelden kleine afstanden, alle dagen 160km autostrade, en het juist op diene moment dat het lampje is aangegaan.
Ga eens kijken voor de egr klep uit te schakelen want doet meer stuk dan goed mijn gedacht.
Btw: ben van plan hem te laten chippen, 150pk is juist iets te weinig, iemand een goei adres daarvoor?
Vbj568

Berichtdoor Theo op di jan 08, 2019 14:52

Je hebt hem zelf nog niet lang het zijn dus gevolgen van de vorige eigenaar.

Let op met chippen. Vraag het heel goed na bij je verzekering. Je begaat verschillende overtredingen. Je auto voldoet niet meer aan wat er in je COC staat. Doe geen moeite, Ford helpt je wat dat betreft niet verder. Zelfs niet als je vraagt de snelheid te verminderen. Verzekering betaal je naargelang je kW, dat laat je aanpassen. Dus moet je eigenlijk een hogere premie gaan betalen. Die hangt echter vast aan je COC. Een collega van me kreeg een ongeval met een BMW. Volledig in zijn recht. Het eerste wat de verzekeringsexpert deed? Controleren of de originele software er op stond. Was de auto gechipt, had hij nergens recht op. Mijn garage heeft dit ook al bevestigd. Chippen staat in de meeste gevallen gelijk met onverzekerd rijden. Kosten bij een ongeval kunnen ze dan ook op u verhalen. In elk contract staat dat je de juiste gegevens aan hen moet bezorgen. Met het enige verschil met onverzekerd rijd is dat de broeders en zusters, met hun kepie en busje met blauwe streep, uitgaan van het groene verzekeringsbewijs.

Uiteraard doet iedereen daar mee wat ze zelf willen maar wees dan gewaarschuwd.
Theo

Berichtdoor Vbj568 op wo jan 09, 2019 9:03

Ja langs eene kant heb je wel gelijk, langs de andere kant, denk ik ni dat er veel dit allemaal aangeven, te snel rijden mag ook ni maar iedereen doet het, twee maten twee gewichten
Vbj568

Berichtdoor Theo op do jan 10, 2019 13:02

Heeft niks met 2 maten en gewichten te maken. Bij een zwaar ongeval halen ze ook de op dat moment gereden snelheid uit het voertuig. Voor wat blikschade doen ze die moeite niet. Ook uw garage kan niet aan die gegevens. Verzekeringen zijn geen liefdadigheid instellingen.

Op FB in de Rangers Belgium groep is er ook een discussie rond geweest. 1 van de getuigenissen was inderdaad het terug trekken van de verzekering bij een ongeval. Als ik me niet vergis met verkoop van de woning tot gevolg.
Theo

Berichtdoor mondeo2015 op do jan 10, 2019 14:47

Vbj568 schreef:Ja langs eene kant heb je wel gelijk, langs de andere kant, denk ik ni dat er veel dit allemaal aangeven, te snel rijden mag ook ni maar iedereen doet het, twee maten twee gewichten

Dààr heb je volledig gelijk in! Als je eens wist hoeveel auto's hier gechipt zijn! Je zou verdorie zot zijn om dat aan de verzekering door te spelen! En wie kan het 'zien'? NIEMAND! Ook de keuring niet. Ik rijd al jaren met een gechipte auto, nooit enig probleem opgeleverd bij de keuring of wat dan ook. En dat ze automatisch gaan 'zoeken' bij een ongeval, dat zijn fabeltjes. Laat je niks in de oren blazen. Bij een 'zwaar' ongeval met gewonden, idd maar met blikschade, geen denken aan.
Maar je moet natuurlijk wel de discipline kunnen opbrengen om jezelf in toom te houden. Ik doe het vooral voor het hoge koppel, dan is inhalen een peuleschil
mondeo2015

Berichtdoor Vbj568 op vr jan 11, 2019 6:52

voila :D
en bij den deze is het lampje weeral aan gesprongen, contact af en terug op en lampje weg voor een tijdje.
Heb op veel forums gelezen dat de egr afdoppen met zo een plaatje kan helpen.
Maar waar vindt ik zo een plaatje?
Vbj568

Berichtdoor Theo op vr jan 11, 2019 11:15

mondeo2015 schreef:
Vbj568 schreef:Ja langs eene kant heb je wel gelijk, langs de andere kant, denk ik ni dat er veel dit allemaal aangeven, te snel rijden mag ook ni maar iedereen doet het, twee maten twee gewichten

Dààr heb je volledig gelijk in! Als je eens wist hoeveel auto's hier gechipt zijn! Je zou verdorie zot zijn om dat aan de verzekering door te spelen! En wie kan het 'zien'? NIEMAND! Ook de keuring niet. Ik rijd al jaren met een gechipte auto, nooit enig probleem opgeleverd bij de keuring of wat dan ook. En dat ze automatisch gaan 'zoeken' bij een ongeval, dat zijn fabeltjes. Laat je niks in de oren blazen. Bij een 'zwaar' ongeval met gewonden, idd maar met blikschade, geen denken aan.
Maar je moet natuurlijk wel de discipline kunnen opbrengen om jezelf in toom te houden. Ik doe het vooral voor het hoge koppel, dan is inhalen een peuleschil

Niet zoeken bij een ongeval, kom het dan maar eens aan mijn collega vragen. Auto had alleen blikschade.

Wat je niet controleert kan je ook niet vinden. Het staat bij de keuring ook niet in de lijst van te controleren punten.

Ik denk datdit wel een heel duidelijk antwoord is.

Nog meer.

Klik dan ook nog eens op de aanwezige URL.
Theo

Berichtdoor Roland W op vr jan 11, 2019 20:05

Bij een zwaar ongeval halen ze ook de op dat moment gereden snelheid uit het voertuig. Voor wat blikschade doen ze die moeite niet.

Soms wel hoor. Dit heeft nu niets met chiptuning te maken maar wel ivm controle verzekering.

Bij ons op de manege belemmert een haag van de buurman wat het zicht op de weg, iemand reed van de prive weg manege (dus geen openbare weg) een beetje de straat op om voldoende naar links te kunnen kijken en werd daarbij aangereden in de flank thv het voorwiel, zware blikschade maar geen gewonden. Logisch gezien zegt iedereen dat degene die uit die prive weg kwam in fout is. Niet dus ! Op die baan is een max snelheid van 50 km/u en men heeft kunnen nagaan dat de aanrijder een snelheid had van 68 km/u en die is dan ook in fout gesteld ook al reed hij op de openbare weg en kwam het de aangereden auto uit een prive weg.
Roland W

Berichtdoor Roland W op vr jan 11, 2019 20:13

Wat in de volgende situatie ivm chiptuning?

Een ranger 3,2 heeft op papier 200 pk. Na verloop van jaren/km zijn er natuurlijk een deel van de paarden gaan lopen, wat als je uw auto dan terugschipt naar de originele waarde van 200 pk?
Roland W

Keer terug naar Ford Ranger