Geeft Ford compensatie voor ongelooflijke flater ?

Alles wat niet in één van de andere categorieën past.

Moderators: Moderators, Beheerders

Geeft Ford compensatie voor ongelooflijke flater ?

Berichtdoor Jawadde op vr mei 10, 2019 10:45

Ik weet echt niet of ik mijn posting in deze sectie van het Forum op de juiste plaats ben, maar ik riskeer het toch ... In de hoop dat velen zullen lezen. Off topic dus dan maar. Al gaat het niet over koetjes en kalfjes,of over iets in de Ford-marge, maar over een wel heel speciale Ford-ervaring. Die liefst niet voor herhaling in aanmerking komt.

Feiten :

Sinds 1974 rij ik met Ford (Capri, Escort, Sierra, Mondeo). In januari besluit ik m'n Mondeo diesel, nochtans maar 119.000 km, te vervangen door een Ford Fiesta benzine. De bestelling gebeurt van bij een Ford Dealer die ik hierbij (nog) niet noem. Wel : een stad in de buurt, "ergens in West-Vlaanderen".

De mij mondeling beloofde wachttijd van ongeveer 2 maanden bleek er 3 te worden. Maar er zijn ergere dingen in het leven, nietwaar. Eind eind april blijkt de witte Ford Fiesta Titanium binnen. Net voor ik op 2 mei jl. het bedrag over wil schrijven om de auto de mijne te mogen noemen, beslis ik om toch maar even te gaan kijken naar die Ford Garage in de buurt, "ergens" in West-Vlaanderen. Je weet maar nooit ... Een krasje is gauw gebeurd ... Alles verloopt naar wens. Tot de verkoper de autodeur opent en mij een ..... handgeschakelde transmissie toont, terwijl ik zwart op wit en ondertekend een automatische transmissie besteld had. Tja ... Foutje bij de bestelling. Een letter + cijfer (A6)vergeten. De A van "automatisch". Kan gebeuren ... Niemand is perfect. (Dat klinkt vergevingsgezinder en begripvoller dan het eigenlijk is. Want bij het bestellen van een auto mag er van een Ford-verkoper toch enige nauwgezetheid zijn, nietwaar ?)

De emoties die bij de betrokken partijen opkwamen zal ik maar niet beschrijven. We houden het feitelijk. Maar emoties zijn ook feiten. Laten we het hierbij houden : ik ben zowat perplex vertrokken van bij de verkoper, na 37 keer "excuses" gehoord te hebben. En de mededeling dat er dus weer een nieuwe wachttijd van 2 à 3 maanden in werking treedt. (A propos, ergens in West-Vlaanderen is er dus nu een witte Ford Fiesta Titanium, handgeschakeld, die hoopt op een koper ... En die ik zeker niet wil. Iemand geïnteresseerd, voor een al dan niet zacht prijsje met - denk ik - korting ?

Al degenen aan wie ik die "grappige" anekdote vertel, reageren met hetzelfde : "En hoeveel bedraagt de compensatie die Ford je geeft voor die flater ?" Waarop ik alleen kan antwoorden ? "Compensatie ? Dat is niet ter sprake gekomen. Maar ik heb wel 37 excuses ..."

Mijn VRAAG : Zijn er mensen die dit lezen die uit ervaring (de hunne of van iemand anders) weet hebben van zo'n compensatie ? Is dat ergens voorzien bij Ford in de aan/verkoopprocedure ? En zo ja, is die financieel ? Bedraagt tegemoetkoming 0.1 % van de aankoopprijs ? 1 % ? 10 % ? Gratis spatlappen of matjes ? Of betaling van de eventuele kosten aan mijn Mondeo mocht er zich in de komende extra 3 maanden een mankement voordoen ?

Ik zou zo graag een antwoord krijgen op mijn vraag. En zeker als dat zou komen van een Ford-verantwoordelijke die begaan is met klantvriendelijkheid ten overstaan van Ford-rijders met 45 jaar trouw ? Liefst verantwoordelijken met invloed ... En meer dan 37 excuses.

Als er geen reactie komt ... (Ik ben realistisch / pessimistisch.) Ik ben alvast van plan om over een maand of drie hier te laten weten of de dan binnengekomen als automatisch bestelde Fiesta, effectief automatisch is bij aankomst in de versie bis, dan wel ... weer handgeschakeld. De geschiedenis kan zich immers herhalen ...

A.S. (ergens in West-Vlaanderen)
Jawadde
 
Berichten: 6
Geregistreerd: ma mei 06, 2019 17:22

Word een Viking

Re: Geeft Ford compensatie voor ongelooflijke flater ?

Berichtdoor Matt op vr mei 10, 2019 11:45

Beste

waarom vraag je dit eigenlijk op deze site, en niet aan de garage en verkoper op zich?
Het is aan hen om u tegemoet te komen met eventueel een gratis onderhoudsbeurt van uw Mondeo, of gratis matjes, of weet ik veel wat.

Waarom zou "FORD" u tegemoet komen? Zij zijn niet in de fout gegaan.
Ik ben vrij zeker dat dit niet in aan- of verkoopprocedure zal staan. FORD zelf staat niet bekend om zijn "aftercare" en nogmaals, het is de verkoper die in de fout is gegaan.

PS: nooit rekenen op de op voorhand mondeling afgesproken leveringstermijn. Bij mij is mijn nieuwe Focus niet na 3 maand, maar na 4 maand en een week geleverd. Niets aan te doen.
Ford Fiësta sept 2003 --> feb 2011
Opel Corsa feb 2011 --> sept 2011
Ford Focus Francorchamps sept 2011 --> maart 2019
Ford Focus St-Line 1.5 Ecoboost 150
Matt
 
Berichten: 369
Geregistreerd: vr jul 22, 2011 12:28
Woonplaats: Gavere

Re: Geeft Ford compensatie voor ongelooflijke flater ?

Berichtdoor Jawadde op vr mei 10, 2019 12:51

Matt schreef:Beste

1. waarom vraag je dit eigenlijk op deze site, en niet aan de garage en verkoper op zich?

2. Waarom zou "FORD" u tegemoet komen? Zij zijn niet in de fout gegaan.
(...) het is de verkoper die in de fout is gegaan.

3. PS: nooit rekenen op de op voorhand mondeling afgesproken leveringstermijn. Bij mij is mijn nieuwe Focus niet na 3 maand, maar na 4 maand en een week geleverd. Niets aan te doen.


Dag Matt,
Even kort antwoordje op de puntjes die ik hierboven citeer ...

1. Juist. Ik had moeten vragen aan de Ford-verkoper welke de compensatie zijn in zo'n geval. Anderzijds vind ik dat Ford-verkopers - altijd goed en vlot ter tale en klantvriendelij en voorkomend en behulpzaamk - ook zelf het initiatief zouden moeten nemen. Zoiets van : We hebben een onvergeeflijke blunder begaan. Maar we proberen het enigszins goed te maken door ... enz. Maar nee dus in mijn geval.Wel heel uitvoerig en vol schaamtegevoels uitbundig veel excuses ... (Terloops, mijn klacht staat ook enigszins anders geformuleerd elders op dit Forum, dan wel bij de desbetreffende Ford garage. Niet dat daar reactie zal op komen ...)

2. Waarom "Ford" mij tegemoet zou komen ? Dat zij "niet in de fout gegaan zijn" ? Euh ... Ik denk dat als een Verkoper in een officiële Ford Dealer garage flatert, dat dan ook "Ford" flatert. In mijn ogen vertegenwoordigt hij "Ford". Maar juist, Ford is niet altijd Ford. Waarmee ik eigenlijk wil zeggen dat in mijn ogen "Ford" wel degelijk in de fout gegaan is ...

3. De leveringstermijn ... In het licht van de blunder van een week geleden til ik daar niet (meer) zo zwaar aan. Ik heb zeker geen probleem gemaakt van die 3 i.p.v. 2 maanden. Zelfs niet eens ter sprake gebracht. Er wel nog even bij zeggen dat ikzelf, doordat ik zelf contact nam (liet nemen), eerder "toevallig" vernam dat mijn (achteraf verkeerde) Fiesta er al stond. Ik was gewoon (door een vergetelheid ?) niet verwittigd geworden.

Groeten,
A.S.
Jawadde
 
Berichten: 6
Geregistreerd: ma mei 06, 2019 17:22

Re: Geeft Ford compensatie voor ongelooflijke flater ?

Berichtdoor Matt op di mei 14, 2019 11:49

Dan vind ik persoonlijk dat uw garage en/of verkoper hier zwaar in de fout gaat en dat zij empathisch en oprechtheidsgevoel missen.
Ik ben ervan overtuigd dat ik dit in mijn Ford garage nooit zou tegenkomen. Niet dat ik er rijker of beter van zou worden, maar ik weet dat ze sowieso iets zouden proberen doen.

Een totaal ander voorbeeld is Argenta.
Dit zijn eigenlijk allemaal zelfstandigen die "Argenta" vertegenwoordigen. Wel, ik ben met al mijn vragen en een schadegeval door een storm altijd zeer snel geholpen. Ook zeer vriendelijke.
Terwijl ik van vrienden die ergens anders wonen en bij een andere "Argenta" gaan/gingen heel andere verhalen gehoord heb.

Maw: je bent afhankelijk van mensen, en die mensen vertegenwoordigen een merk. Maar daar treft het "merk" geen schuld aan.
Ford Fiësta sept 2003 --> feb 2011
Opel Corsa feb 2011 --> sept 2011
Ford Focus Francorchamps sept 2011 --> maart 2019
Ford Focus St-Line 1.5 Ecoboost 150
Matt
 
Berichten: 369
Geregistreerd: vr jul 22, 2011 12:28
Woonplaats: Gavere

Re: Geeft Ford compensatie voor ongelooflijke flater ?

Berichtdoor Jawadde op di mei 14, 2019 12:26

Dag Matt,

Bedankt voor je posting.

En ik ben het (natuurlijk) eens met je eerste zin. (Hoewel, die "empathie" ... Die was er bij de verkoper wel, maar dan beperkt tot talrijke excuses.)

En met je laatste zin (dat het om mensen gaat die een merk vertegenwoordigen) ben ik het ook eens. Het merk zelf is niet verantwoordelijk, juist. (Intussen heb ik ook al het merk (de klantendienst) aangemaild. Nog geen antwoord.

Er ook nog even bij vermelden dat ik heel tevreden ben over de Ford garagist in mijn dorp die mijn vorige Fords onderhield. Met hem heb ik onderhandeld over de nieuwe Ford. Maar het order wordt dan doorgegeven door de officiële Ford Dealer in de stad in de buurt hier. En daar is het fout gegaan ...

A.S.
Jawadde
 
Berichten: 6
Geregistreerd: ma mei 06, 2019 17:22

Re: Geeft Ford compensatie voor ongelooflijke flater ?

Berichtdoor mondeo2015 op di mei 14, 2019 18:52

Ford op zich kan je niet (mede)verantwoordel!ijk stellen: zij werken de binnenkomende orders af, orders die komen van de dealers. Ja, als dààr iets fout loopt, dan is de dealer de pineut, logisch, toch??
mondeo2015
 
Berichten: 143
Geregistreerd: ma nov 21, 2016 22:18

Re: Geeft Ford compensatie voor ongelooflijke flater ?

Berichtdoor Jawadde op di mei 14, 2019 19:20

Mondeo2015,

Bedankt voor de reactie.

Alleen dit : ik weet echt niet of de Ford Dealer (van de stad waarbij ik woon dus) het order voor mijn Ford Fiesta rechtstreeks bezorgt aan de fabriek waar de wagen gemaakt wordt (ergens in het buitenland ? Duitsland ?), of eerst naar Ford dat, zoals je het schrijft, de orders die binnenkomen van de dealers afwerkt. (Waar dat ook moge zijn. Je bedoelt mogelijk : Ford Motor Company (Belgium) NV, 1082 Brussel ?). Eigenlijk denk ik : het eerste (naar de fabrikant), maar ik ben absoluut niet zeker. Het is ook niet echt van groot belang. (Wel : hoe meer tussenstations, hoe meer kans op fouten. Maar hier gaat het dus niet om.)

Toch ook nog : ik kan en wil Ford Motor Company (Belgium) eigenlijk ook niet (mede)verantwoordelijk stellen. Want zij zijn daar in Brussel op het Belgische hoofdkwartier niet (mede)verantwoordelijk. De vraag was alleen of Ford compensatie geeft. (M.a.w. : uit klantvriendelijkheid bereid is een "geste" te doen.) Maar ik ben realistisch. En pessimistisch ... (Van de Klantendienst van Ford Motor Company (Belgium) nog geen antwoord.)

A.S.
Jawadde
 
Berichten: 6
Geregistreerd: ma mei 06, 2019 17:22

Re: Geeft Ford compensatie voor ongelooflijke flater ?

Berichtdoor Jawadde op za jun 29, 2019 11:40

We zijn nu meer anderhalve maand later, en ... nog altijd geen nieuws.

Ford Brussel werd even aangemaild, op 13 mei. Na bijna 50 dagen nog altijd geen fatsoenlijk antwoord.
Enkele dagen geleden een herinneringsmail gezonden. Maar alleen een automatisch antwoord.
Wat is er gaande bij Ford ?

Nog even dit. Op 14 mei jl. schreef Matt in deze Topic:
"Dan vind ik persoonlijk dat uw garage en/of verkoper hier zwaar in de fout gaat en dat zij empathisch en oprechtheidsgevoel missen."

Niet alleen is dat helemaal juist, maar ik kan er nog aan toevoegen dat ik enkele dagen geleden indirect van de Ieperse Ford-garage een reactie vernam die zoveel blijk gaf van cynisme, dat ik ze hier niet durf herhalen.
Jawadde
 
Berichten: 6
Geregistreerd: ma mei 06, 2019 17:22

Re: Geeft Ford compensatie voor ongelooflijke flater ?

Berichtdoor mondeo2015 op wo jul 03, 2019 21:01

Ik zou ze zeker posten!
mondeo2015
 
Berichten: 143
Geregistreerd: ma nov 21, 2016 22:18

Re: Geeft Ford compensatie voor ongelooflijke flater ?

Berichtdoor Jawadde op do jul 04, 2019 10:17

Misschien was het "weer" een grapje, maar het luidde : "Geen compensaties. En hij [= ik dus] mag blij zijn dat hij de Fiesta die binnen zal komen [wanneer ?] zal krijgen aan de in januari overeengekomen prijs, en niet aan de intussen gestegen prijs."

Als het een grapje is, dan is dat een vorm van humor die ik hoegenaamd niet kan smaken ... Maar het is misschien maar gewoon een vorm van cynisch lef ... Of klantonvriendelijkheid ...
Jawadde
 
Berichten: 6
Geregistreerd: ma mei 06, 2019 17:22


Keer terug naar Off Topic

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron