Op een paar kluizenaars na heeft iedereen tegenwoordig een gsm in zijn zak steken ...
Misschien is het interessant om een overzicht te posten van je gsm-geschiedenis, positieve of negatieve ervaringen te vermelden, en oplossingen te bieden voor eventuele problemen die zich voordoen.
Mijn geschiedenis:
Ericsson PF 768 (ongeveer 12.000 BF)
Orders van de papa, als ge met de scooter wilt rijden moet ge een gsm bij u hebben.
We schrijven het jaar 1998. Eén enkele tekstlijn op het scherm, max. 20 smsjes in het geheugen, bellen en sms'en kost stukken van mensen, zeker naar een vaste lijn, en aangezien de hype nog niet op gang was gekomen ... Een drietal jaar in gebruik geweest.
Pro's: klein en leuke formfactor, lange levensduur batterij (wat wil je)
Con's: batterij gloeiend heet na 1 minuut bellen, batterij viel er soms uit, slechte verbinding binnenshuis, prijs
Ericsson T10 (ongeveer 8.000 BF)
In 2001 gaat de mama ook mobiel, en krijg de opvolger van mijn eerste gsm cadeau van de papa.
Verschil: betere batterij en maar liefst drie tekstlijnen op je scherm!
Na welgeteld een halfuur is de wissel een feit, ik met de nieuwe en de mama met de oude.
Pro's: idem PF 768, beter scherm, batterij gloeit niet meer op
Con's: heeft het amper 1 jaar uitgezongen, net buiten garantie onherstelbaar defect
Siemens S45 (ongeveer 15.000 BF)
Eind 2001 of begin 2002 noodgedwongen een nieuw toestel gaan halen.
Nog geen kleurenscherm, maar wat een ding! Tien tekstlijnen ofzo, groot geheugen, agenda, alarm, wekker, spelletjes ...
Pro's: veel meer mogelijkheden, niet meer enkel bellen en sms'en, oersterk en degelijk design
Con's: duur!
Motorola Razr V3 (€240)
Na bijna 4 jaar trouwe dienst, en het verschijnen van de Razr in de serie 24, mijn beste gsm ooit gekocht.
Met de eindejaarsbonus van mijn eerste werkgever dan nog wel.
Pro's: vorm, stijlicoon (nog steeds), batterij, ontvangst, onverwoestbaar
Con's: intern geheugen van amper 5MB, niet uitbreidbaar met microsd, kwaliteit camera
Samsung U100 (€190)
Tijdens verbouwingswerken eind 2007 een betonblok op mijn geliefde Motorola gegooid - per ongeluk - en dat was end of story. Opnieuw gezocht naar een plat toestel, en na een jaar doorverkocht aan mijn neef. Die heeft hem amper 2 weken gebruikt alvorens via zijn broekzak in de wasmachine te geraken. Morsdood!
Pro's: scherm, formfactor (ultradun)
Con's: toetsenbord wat stroef, formfactor (breekbaar!), ontvangst
Nokia 6220 classic (€300)
Klassieke candybar, maar propvol functies, zelfs een gps met gratis kaarten.
Na de Motorola mijn favoriete gsm, jammer genoeg na 1 jaar drie verdiepingen naar beneden gevallen op het werk. Ik had ineens drie gsm's ...
Pro's: tsjokvol functies, batterij, scherm, ontvangst
Con's: niet echt goedkoop, toetsenbord functioneert prima maar kraakt wel (klinkt goedkoop)
Nokia 5530 Xpressmusic (€180)
Slechtste aankoop tot nu toe, toestel werkt echt prima, zolang het niet vastloopt.
Verlies van data, instellingen die zichzelf wijzigen, oproepen die je niet kan beantwoorden.
Pro's: batterij, speakers (muziektelefoon)
Con's: touchscreen, software, bouwkwaliteit (wederom, Nokia kraakt!), ondersteuning fabrikant
HTC Desire (€420)
Vandaag besteld, omdat de Nokia 5530 mijn voeten uithangt, die mag dienen als reserve in de kast.
Waarom een HTC? In de hoop dat de bouwkwaliteit degelijk is, en met de zekerheid van het vlotte Android als besturingssysteem. En omdat ik wil mailen en surfen met dat toestel.
Mijn voorkeur ging eerst uit naar de Nokia E72, maar je hoort ook veel negatieve berichten over de bouwkwaliteit, en voor internet is het scherm niet zo denderend groot.
Ik ben benieuwd ...