RaZeR schreef:Op circuit best zakken van druk. Door het vele schuiven worden de banden echt goed warm, dus ook de lucht in de band. Warm lucht = uitzetting = hogere druk in uw banden. Bij te harde band heb je bijna geen grip meer...
Op zich horen de banden niet te schuiven zeker? En definieer 'te hard', want ik lees hier van 1.8 bar (full slicks? semi slicks?) tot boven de 3 bar...
En ik vroeg me af, wat is het verschil tussen het opwarmen van de banden op een circuit (want je gaat niet onmiddellijk full throttle) of op een autosnelweg. Ze gaan uiteraard sneller opwarmen wanneer er extra druk op komt door bochten te nemen, maar op een autosnelweg warmen ze dan weer sneller op door de constant "hoge" snelheid... Moet ik er dan van uit gaan dat wanneer ik veel autosnelweg doe, ik m'n bandendruk ook best verlaag?!
Woensdag nog een laatste trackday op Zolder, dus dit is wel een handig topic!
Nota bene: ik rijd dagelijks met 2.7 - 2.8 bar en tijdens trackdays 2.5 bar en telkens met sportieve straatbanden (Pirelli P Zero Nero, Toyo T-1R,...)
2007 Ford Fiesta ST150 - daily driver die ondertussen ook een track-toy geworden is (voorlopig +/-190 pk)
1994 Ford Escort RS Cosworth - (bijna) volledig origineel
Instagram: @stijnlingier