Focus ST Diesel?

Discussie over de Ford Focus

Moderator: Beheerders

Focus ST Diesel?

Berichtdoor BertDJ op wo nov 18, 2020 8:43

Hallo!

Ik overweeg om mijn Focus ST line van 2018 (waarschijnlijk de laatste van de vorige reeks die nog van de band rolde :D ) in te ruilen voor een nieuwe versie. Ik doe vrij veel km's, rond de 50.000 per jaar. "Nu het nog enigszins betaalbaar is" keek ik uit wat de mogelijkheden zijn om eens een echte ST te kopen: veel power. Vooraleer de normen en taksen nog strenger worden dan ze nu al zijn. Maar omwille van de vele km's twijfel ik: ik wil er best wel wat aan uitgeven en weet dat het geld kost, maar het moet ook niet dweilen zijn met de kraan open. Rijden van pomp naar pomp en wekelijks 2x moeten gaan tanken, tja, dat is ook onnozel natuurlijk. De verkoper stelde daarop de Focus ST Diesel voor, die heel wat positieve ervaringen van de ST zelf heeft, maar natuurlijk in Diesel versie en dus beperkter (geen launch control, maar hoe vaak gebruik je dat ook?).

Zijn er hier mensen met een ST Diesel variant? Of wat zijn jullie meningen? Doen / niet doen? Zonde van het geld? Ga ik genoeg "performance" merken met de 190pk of zal dat eerder als een "iets zwaardere auto" uitvallen dan mijn huidge 1.5TDCi 120pk (wel gechipt naar 140pk met 330Nm)? Ik ben benieuwd!
BertDJ

Word een Viking

Re: Focus ST Diesel?

Berichtdoor Matt op do nov 19, 2020 12:26

Dag Bert

ik zou al eens beginnen met reviews en rijtesten van de diesel te lezen. Met 50 000km zal je met de benzineversie wel 2 maal per week aan de pomp staan vermoed ik. Maar, wil je de echte beleving voelen, dan zal de diesel zeker niet op kunnen tegen de benzineversie. Er zijn sites die schrijven van de diesel links te laten liggen, maar ik vermoed dat de dieselverie nog altijd meer rijplezier zal geven dan uw huidige ST-line, getunded of niet.

Doen of niet doen is niet aan ons om dat te zeggen. Je moet het zelf aanvoelen. Dit zijn grote bedragen, dus jij moet kiezen, zeker me de afstanden die jij rijdt.
Het verstand zegt diesel, het hart zegt benzine.
Ford Fiësta sept 2003 --> feb 2011
Opel Corsa feb 2011 --> sept 2011
Ford Focus Francorchamps sept 2011 --> maart 2019
Ford Focus St-Line 1.5 Ecoboost 150 maart 2019 => ...
Matt

Berichtdoor Davion op do nov 19, 2020 13:23

Een 2.0TdCi met 190Pk is niet te vergelijken met jou 1.5 hoor.
Die 2.0 is heeft onderin veel meer koppel en is een aangenamer om te rijden.
Of dat de moeite is kunnen wij je niet zeggen feit is dat je een hele dure upgrade gaat doen dan.

Voor de benzine ST zou ik met 50.000Km zowieso niet gaan, tenzij geld echt geen issue is.
Davion

2017 Ford Mustang

Berichtdoor smalleke op do nov 19, 2020 17:17

Heb een Focus mk1 diesel (115 pk) gehad en mk3 1.6 ecoboost (195pk/300nm) en alhoewel ze beide niet vergelijkbaar zijn gaf de diesel zeker zoveel "rijplezier"....lees koppel onderin.
Ook overwogen om een jonge tweedehands benzine mk4 ST te kopen....nieuw niet financieel haalbaar. :(
Denk dat een 190pk mk4 een te overwegen optie is aangezien jou aantal jaarlijkse km.....je kan die qua prestaties vergelijken met mijne 1.6 (195pk).
smalleke

Berichtdoor BertDJ op do nov 19, 2020 22:22

Thanks voor de reacties!

Geld is helaas wél een issue - het is nu ook niet de bedoeling om 2x per week te moeten gaan tanken :D . Los van de kosten, is het ook de extra tijd die er steeds weer in zou kruipen

Ik heb al heel wat zitten opzoeken en zal morgen eens verder wat reviews lezen. Al zijn die niet zo dik bezaaid heb ik de indruk! Ik informeerde al vaag eens naar een testrit met de gewone ST, maar daar zijn ze niet zo snel bereid toe heb ik de indruk (begrijpelijk, zolang ik niet helemaal overtuigd ben of ik die wel ga kopen...).

Welke concurrenten zijn er eigenlijk, met dus power, performane en rijplezier? Een 320d bv. (al heeft dat wel wat vooroordelen als je met een BMW aankomt bij potentiele klanten)? Nog andere?
BertDJ

Berichtdoor BertDJ op vr nov 27, 2020 21:29

Ik ging niet toegeven aan de Black Friday deals overal op het internet, maar heb toch vandaag de ST Dieselvariant besteld :D 8) :lol: Zeer benieuwd! Hopelijk in de loop van volgende week rijklaar al!
BertDJ

Keer terug naar Ford Focus