Ik heb een Focus 1.5 150pk ST-Line automaat (met draaischijfje) bouwjaar 2021 met iets meer dan 4.000 km op de teller.
Al enige tijd heb ik een soort van kloenk/krakend geluid als ik bij starten auto korte bewegingen vooruit/achteruit maak of bij manoeuvreren bij parkeren. Als ik mij niet vergis is dat meestal/altijd bij koude motor.
Iemand een idee wat dit kan zijn? Komt alleen voor bij dit soort bewegingen met de auto. Dat heb ik niet na lang rijden en dus bij het gewoon stoppen/remmen bij bv. een rood licht.
Al veel over opgezocht: wat vaak terugkomt is 'speling op remblokken/remklauwen en dat dit niet erg is'. Maar is dat zo? Nog iemand deze ervaring? Iemand een idee? Een of ander rubber, speling remblokken, ... of gewoon iets normaal?
thx!
Deze ochtend nog eens wat getest:
Ik zette mijn auto stil vanuit de D waardoor mijn autohold inschakelde. Dan heb ik hem in R gezet en hierdoor ging de autohold uit en hoorde ik dat geluid ook.
Dat terwijl ik volledig in stilstand stond. Wielbouten die loszitten kan ik dus uitsluiten.
Daarnet kwam ik toe op het werk (na 30km te rijden) en dan heb ik hem in R gezet om te parkeren. Ook toen hoorde ik dat geluid, maar wel veel stiller.
Het is in elk geval een geluid dat ik ook al gehoord heb bij andere auto's die dezelfde bewegingen maken (traag achteruit / vooruit manoeuvreren bij parkeren).
Filmpje met geluid: ik ga gewoon op korte afstand vooruit en achteruit, niet meer of minder dan dat.
op seconde 45 hoor je dat geluid (zo een krakend geluid) en ook op seconde 55.
https://www.youtube.com/watch?v=tBBC_XDZKWE&t=44s