Kloenk/krakend geluid bij traag achteruit/vooruit

Discussie over de Ford Focus

Moderator: Beheerders

Kloenk/krakend geluid bij traag achteruit/vooruit

Berichtdoor g86 op ma sep 20, 2021 9:51

Hoi,
Ik heb een Focus 1.5 150pk ST-Line automaat (met draaischijfje) bouwjaar 2021 met iets meer dan 4.000 km op de teller.
Al enige tijd heb ik een soort van kloenk/krakend geluid als ik bij starten auto korte bewegingen vooruit/achteruit maak of bij manoeuvreren bij parkeren. Als ik mij niet vergis is dat meestal/altijd bij koude motor.
Iemand een idee wat dit kan zijn? Komt alleen voor bij dit soort bewegingen met de auto. Dat heb ik niet na lang rijden en dus bij het gewoon stoppen/remmen bij bv. een rood licht.
Al veel over opgezocht: wat vaak terugkomt is 'speling op remblokken/remklauwen en dat dit niet erg is'. Maar is dat zo? Nog iemand deze ervaring? Iemand een idee? Een of ander rubber, speling remblokken, ... of gewoon iets normaal?
thx!

Deze ochtend nog eens wat getest:
Ik zette mijn auto stil vanuit de D waardoor mijn autohold inschakelde. Dan heb ik hem in R gezet en hierdoor ging de autohold uit en hoorde ik dat geluid ook.
Dat terwijl ik volledig in stilstand stond. Wielbouten die loszitten kan ik dus uitsluiten.
Daarnet kwam ik toe op het werk (na 30km te rijden) en dan heb ik hem in R gezet om te parkeren. Ook toen hoorde ik dat geluid, maar wel veel stiller.
Het is in elk geval een geluid dat ik ook al gehoord heb bij andere auto's die dezelfde bewegingen maken (traag achteruit / vooruit manoeuvreren bij parkeren).

Filmpje met geluid: ik ga gewoon op korte afstand vooruit en achteruit, niet meer of minder dan dat.
op seconde 45 hoor je dat geluid (zo een krakend geluid) en ook op seconde 55.
https://www.youtube.com/watch?v=tBBC_XDZKWE&t=44s
g86

Word een Viking

Re: Kloenk/krakend geluid bij traag achteruit/vooruit

Berichtdoor Dragunov 'Mr Update' op za okt 02, 2021 17:44

Kan video niet zien hoor, staat prive
Ford Focus MK2 Trend++ 1.6TDCi 109PK+; Aquarius Blue; Bouwjaar: april 2005; RIP: juni 2016;
Ford Mondeo MK5 Titanium 2.0TDCi 150PK+; Panther Black; First Edition Pack; Bouwjaar: februari 2015;
Ford Fiesta MK8 ST 1.5 200PK; Frozen White; Full Options; Bouwjaar: juni 2021;
Dragunov 'Mr Update'
Beheerder

2015 Ford Mondeo

Berichtdoor Davion op za okt 02, 2021 21:34

Ik heb een Focus Mk4 1.5 EcoBoost 182Pk automaat gehad tot in het begin van het jaar.
En ik herken aan de beschrijving het geluid. Ik denk echter niet dat het kwaad kan of een probleem is :)
Owner of 2 Ford's :D : Mustang + Kuga Mk2 :)
Davion

2017 Ford Mustang

Berichtdoor g86 op di okt 05, 2021 7:19

Davion schreef:Ik heb een Focus Mk4 1.5 EcoBoost 182Pk automaat gehad tot in het begin van het jaar.
En ik herken aan de beschrijving het geluid. Ik denk echter niet dat het kwaad kan of een probleem is :)

fimpje staat nu terug openbaar. kan je nog eens klikken? :-) en heb jij dan niets laten doen daaraan of dit laten nakijken?
gisteren zat ik in een DS7 Hybride die meer dan 2x de prijs is van mijn Focus en die heeft dat ook wel, maar in veel mindere mate had ik het gevoel.
bij mij is het vooral bij koude motor en als de autohold ingeschakeld wordt in D en ik dan naar R ga (dmv de rem in te duwen en te draaien aan het draaischijfje).

Dragunov 'Mr Update' schreef:Kan video niet zien hoor, staat prive

filmpje staat nu terug openbaar. kan je nog eens klikken? :-)
g86

Berichtdoor Davion op di okt 05, 2021 19:52

Ja het is ietsje luider dan bij mij :)

De oorzaak heb ik geen idee van, bij mijne heb ik geen aandacht aan gegeven aangezien het van dag 1 was, dus ik vermoedde dat het normaal is :)
Owner of 2 Ford's :D : Mustang + Kuga Mk2 :)
Davion

2017 Ford Mustang

Keer terug naar Ford Focus