door Grease monkey op vr feb 16, 2018 14:44
hmmm wordt wederom een moeilijke situatie...
de fabrieksgarantie is zowiezo verlopen, auto is afgeleverd in 2014 (2j garantie)
je zit echter met een okkazie. de grote vraag is: heb je deze particulier of aan een garage gekocht?
particulier is niet verplicht voor garantie te geven en heb je dus zelf de kosten te dragen, (tenzij je anders overeen bent gekomen en dit ook op papier hebt)
heb je deze in een garage gekocht, dan heb je zowiezo 1 vol jaar garantie: echter is dit redelijk beperkt en zetten er vele een aantal clausule's in... hier kom ik op terug.
de okkaziegarantie is in feite 2x 6maand. indien er in de eerste 6maand een probleem is dan wordt het probleem volgens de wet "aanzien als aanwezig bij verkoop" en is dus de garage verplicht op dit op zijn kosten te herstellen of je volledige aankoopsom terug te geven.
vanaf 6maand tot 1 jaar is er nog steeds garantie, maar ben jij als eigenaar verplicht om aan te tonen dat het gebrek er al was als je de auto kocht. dit kan vb een filmpje zijn vanop de eerste dag dat je ermee reed, na 8maand is het probleem dat je filmde erger en ken je door dat filmpje bewijzen dat er op dag 1 al een probleem was. echter in de realiteit kan enkel een gerechterlijk expert je helpen, maar er is weinig tot geen kans dat jij een sluitend bewijs geeft dat het probleem reeds bestond toen je hem kocht.
in verband met die clausule's, er zijn veel garage's die een complete garantie geven op een okkaziewagen, maar die duidelijk in het verkoopscontract zetten "garantie niet geldig op slijtageonderdelen, de motor en de versnellingsbak"
indien er dus een probleem is met de ruitenwissermotor dan wordt dit kosteloos hersteld, maar het slecht schakelen is een probleem dat je zelf mag oplossen (betalen)
ik zou dus in jouw geval eens goed mijn contract bekijken, en eens vragen in de garage waar je deze kocht om een overeenkomst te maken dat je vb de onderdelen betaald maar de werkuren niet... of luister eens wat hij jou voorstelt.
hou er wel rekening mee dat je van hem een gunst krijgt als hij een voorstel doet!
succes!
Begeleider uitzonderlijk vervoer