Mijn eerste bericht hier, en meteen al een pittige!
Een Ford Focus Stationwagen, 4 jaar oud met 93.000 kilometer op de teller en nu reeds een kapotte transmissie. Dit is het “standaardafwimpelantwoord” die ik van de Ford klantenservice krijg: “Helaas kunnen wij in deze zaak niets voor u betekenen”.
Met mijn Ford Focus heeft Ford aangetoond dat ze niet capabel zijn om een wagen te bouwen die 100.000km kan rijden. En ze doen niet de minste moeite om hier maar ook iets aan te doen…
Ik kocht deze Ford een tweetal jaar terug bij autoverdeler DEX, gespecialiseerd in nieuwe en jonge tweedehands wagens. Na 93.000km is de transmissie kapot! Steeds correct onderhouden, ongevalvrij etc.
Ik naar Ford Klantenservice gemaild. In het achterhoofd houdende dat ze zich meer dan waarschijnlijk zullen verschuilen achter het feit dat DEX geen erkende Ford verdeler is etc. Wel, ik sloeg de nagel op de kop!
"Uw e-mail hebben wij aandachtig gelezen en wij hebben alle begrip voor uw opmerkingen. Ondanks dat Ford tijdens ontwikkeling en productie alle voorzorgsmaatregelen neemt, is het echter onmogelijk te garanderen dat er zich nooit problemen zullen voordoen met een product of de bijbehorende service.”
“U geeft aan dat uw Ford Focus bij Garage Dex ter herstelling staat. Deze hersteller is geen erkend Ford reparateur.”[/i]
“Wij raden u aan om diagnose te laten stellen bij een erkend Ford reparateur om te zien of zij iets voor u kunnen betekenen.”
Als consument mag je er toch van uit gaan dat Ford alle voorzorgsmaatregelen treft om enkel kwaliteitsvolle wagens op de markt te brengen? En natuurlijk, dergelijke zaken kunnen steeds voorkomen. Er kan altijd iets verkeerd lopen of kapot gaan wat niet kapot zou mogen gaan. Alle begrip daarvoor. Maar het komt toch voor en Ford is de fabrikant en diegene die de wagen op de markt gebracht heeft. Je betaalt een grote som geld voor een jonge Ford-wagen en dan verwacht je toch op zijn minst kwaliteit, dienstverlening en verantwoordelijkheid. Er staat toch nog steeds Ford op die wagen, niet?
Antwoord Ford Klantenservice op mijn 2e mail:
"Helaas kunnen wij in deze zaak niets voor u betekenen en dienen wij u door te verwijzen naar uw hersteller, Dex.
Hier heeft u de wagen aangekocht en in onderhoud geplaatst. Om onderstaande reden kunnen wij dan ook niets voor u betekenen.
Het spijt ons dat wij geen gunstig gevolg kunnen geven aan uw verzoek, maar tevens hopen wij dat u bij nader inzien de gegrondheid van dit standpunt zult begrijpen.”
Eerlijk? Die man van Ford Klantenservice neemt zelfs niets de minste moeite om op mijn argumenten en opmerkingen in te gaan. Een “standaarafwimpelmailtje” noem ik dit.
Dus, een Ford van 4j jaar oud, 93.000 kilometer op de teller en een kapotte transmissie en Ford kan niets betekenen voor mij? Wie heeft mijn wagen ontwikkeld en gebouwd? Wie heeft hem op de markt geplaatst? Ford toch? Ford is toch verantwoordelijk voor de kwaliteit van hun wagens?Ze verschuilen zich achter ‘erkend Ford reparateur. Wees nu even eerlijk, zou een onderhoud bij een erkende Ford verdeler, die ook de periodieke onderhouden verricht, een kapotte transmissie voorkomen hebben? Ik dacht het niet. Verbeter me indien ik het hier fout voor heb.
Met mijn wagen heeft Ford aangetoond dat ze niet capabel zijn om een wagen te bouwen die 100.000km kan rijden!
Ford toont zelfs niet de minste intentie om hier iets aan te doen of om hun verantwoordelijkheid op te nemen in dit ‘uitzonderlijk voorval’.
Want: wij nemen alle voorzorgsmaatregelen tijdens ontwikkelings- en productiefase én Dex is geen erkend Ford-verdeler. Het feit dat Ford een auto gebouwd heeft dat nog geen 100.000km kan rijden valt volgens Ford te verantwoorden door de twee argumenten hierboven vermeld.
Ik voel me enorm tekort gedaan door Ford, en dan vooral door zijn klantenservice. Ik ervaar Ford als een kwaliteitsvol merk, maar hoe zij op dit voorval reageren lijkt me allerminst een voorbeeldgedrag van een vooraanstaand autoconstructeur. Het doet hen niets dat ze een wagen met deze kwaliteiten op de markt gebracht hebben.