Sluiting Ford Genk in 2014

Plaats hier al de Ford nieuwtjes

Moderators: Moderators, Beheerders

Sluiting Ford Genk in 2014

Berichtdoor Deejay op do sep 13, 2012 7:44

Volgens de Amerikaanse krant Wall Street Journal werkt de Amerikaanse autobouwer Ford
aan een herstructureringsplan voor Europa. Dat plan zou de sluiting van een fabriek inhouden,
mogelijk Ford Genk.

De krant citeert bronnen die bij het plan betrokken zijn. De plannen zijn evenwel nog niet afgerond,
meldt de Wall Street Journal. Een woordvoerder geeft geen commentaar op het bericht.

Ford wil de Europese activiteiten winstgevend maken door kosten te schrappen en de inkomsten op te krikken.
Een sluiting van Genk zou duur en moeilijk zijn, maar wel zinvol. De krant wijst erop dat in Genk de
Mondeo wordt gemaakt, maar dat in de VS een nieuw gelijkaardig zustermodel wordt gefabriceerd,
en dat ook in Mexico dat voertuig wordt gemaakt.

Een ander argument dat de krant aanhaalt, is dat de autovakbonden minder machtig zijn in België dan in
Groot-Brittannië en Duitsland, waar de automaker ook fabrieken telt.
Het is niet voor het eerst dat buitenlandse kranten gewag maken van een mogelijke sluiting van Ford Genk.
De directie ontkent steevast elk sluitingsplan.
Bron HLN.BE
Laatst bijgewerkt door Deejay op di sep 18, 2012 22:09, in totaal 1 keer bewerkt.
Mondeo MK2 1998 Ghia 1.8TD soon modded bij SPR
Galaxy MK2 2005 GHIA 1.9 TDi 130 PK soon modded bij SPR
Moderator Ford Mondeo Club Zuid
Deejay

2005 Ford Galaxy

Word een Viking

Re: Wall Street Journal: Ford denkt aan sluiting fabriek in

Berichtdoor D4VY op do sep 13, 2012 9:33

NU nog niet MAAR ooit zal het er wel van komen.
Gaan zoveel geruchten rond over Ford Genk maar ooit zal het sluiten.
Ze hebben nog zekerheid gekregen tot 2018 als ik me niet vergis maar ik vrees ervoor. :)
Ford Focus 2009 MODIFIED
Remapped by Chiptuning+ ...pk ...Nm | Pipercross Focus RS Breather | Blanked EGR | DPF Deleted
Rolling on OEM Ford rims currently | Lowered on adjusted AP Coilcovers
DAVYHUYGEN.BEBecreative.artistic.unique.yourself.EUROSUNDAYMEDIA
D4VY

Berichtdoor Philip D op do sep 13, 2012 9:57

Als dat gebeurt, is dit mijn laatste Ford geweest... reden dat ik Mondeo had en nu S-Max is toch groot deel het 'made in Belgium' verhaal zenne!

Anders zal het rap Audi of zo worden (maar geen Ford meer, ook al is die dan ook made in Germany)

Zat eraan te komen met al die coole onthullingen in Amsterdam vorige week, had in Genk moeten zijn, had volk uit Genk moeten bijzijn... was 0 op 2 toen, dus zat al een donkere wolk op de horizon...

Amai, stel u voor, ramp voor Regio Genk!
Ford S-Max Titanium 1.6TDCI (Econetic) - Business pack met Windsor Leder zetelpack, 7' GPS, getinte ramen - Audio Pack 3 Upgrade met achteruitrijdcamera en premium sound - Climate Pack - AFS Halogeen - Panoramisch Dak - Electronische Handrem - Lunar Sky
Philip D

Berichtdoor D4VY op do sep 13, 2012 10:00

Ramp economie België. Maar we zullen wel zien wat het allemaal met zich meebrengt.
Als Ford Genk ooit dicht moet gaan zal mijn volgende auto ook geen Ford meer zijn.
Ford Focus 2009 MODIFIED
Remapped by Chiptuning+ ...pk ...Nm | Pipercross Focus RS Breather | Blanked EGR | DPF Deleted
Rolling on OEM Ford rims currently | Lowered on adjusted AP Coilcovers
DAVYHUYGEN.BEBecreative.artistic.unique.yourself.EUROSUNDAYMEDIA
D4VY

Berichtdoor Nevlo op do sep 13, 2012 12:02

D4VY schreef:Ramp economie België. Maar we zullen wel zien wat het allemaal met zich meebrengt.
Als Ford Genk ooit dicht moet gaan zal mijn volgende auto ook geen Ford meer zijn.

DAt ik dan nietmeer Ford zou rijden kan ik niet zeggen.
Maar dat Limburg dan een grote economische ramp zal plaatsvinden en een groot aanbod van arbeidskrachten (en teweing jobs?) kan ik met zekerheid zeggen.
Waar rook is, is vuur zeggen ze wel eens, maar, we zullen moeten afwachten.
Ford
Ford Fiesta MK5 1.8 TDDI Classic X 2010-2012
Ford Focus MK2 1.6 TDCI Ghia 2012-....

Non Ford
Renault Clio II 1.4i 16V Billabong 2009-....
Nevlo

2007 Ford Focus

Berichtdoor White_Eco op do sep 13, 2012 16:12

Als dat er van moest komen is het toch een enorme ramp voor veel mensen & bedrijven
Niet alleen Ford zelf maar alle toeleveringsbedrijven, alle bedrijven waar ze de onderdelen maken, alle transportfirma's en de Limburgse autodealers want die verkopen nu ook meer wagens dankzij de fordkorting
White_Eco

Berichtdoor andy op do sep 13, 2012 16:26

Beste,

Zeer spijtig nieuws natuurlijk, Maar aan de andere kant gaan wel de verkoopwaardes terug omhoog
want die zakken nu snel wegens teveel kortingen voor de werknemers!!

Vat dit nu niet verkeerd op want van mij moet het niet dicht!!!
ford s max verkocht!!!!
Bmw f11 525d 3.0 full option chip bij br performance
andy

Berichtdoor Ponny op do sep 13, 2012 16:39

Toen ik in 2008 bij Ford Genk werkte sprak men al over 2012... ik ga ze nog gelijk moeten geven!
Ponny

Berichtdoor Ax_Dude op do sep 13, 2012 17:36

Eerst zien en dan geloven, in de jaren '90 werd hier al over gesproken toen indertijd veel gedopt moest worden.
En kijk... bijna 20 jaar later is de fabriek nog altijd open, feit is gewoon dat Ford maar al te goed weet (en hopelijk ook beseft) dat de arbeider in Genk zich altijd voor 200% inzetten.

Kan ook moeilijk anders met dat slaventempo daar maar bon... Daar ga ik niet over uitweiden.

Feit is dat als de fabriek dicht zou gaan dit veel familiedrama's met zich zal meebrengen, in Limburg zijn rechtstreeks en onrechtstreeks tienduizenden mensen afhankelijk van Ford Genk. Dat de politici maar eens dringend wakker worden.

andy schreef:Beste,

Zeer spijtig nieuws natuurlijk, Maar aan de andere kant gaan wel de verkoopwaardes terug omhoog

Regelrechte onzin... De korting voor een Ford arbeider bedraagt niet zo denderend veel meer dan de kortingen die je als gewone particulier de dag van vandaag bij Ford uit de brand kan slepen.

Herverkoopwaarde heeft hier ook niks mee te maken.
Ford S-Max Titanium 2.0 Tdci
Ford Genk 1962-2014
Ax_Dude
Beheerder

Berichtdoor andy op do sep 13, 2012 17:47

Ax_Dude schreef:Eerst zien en dan geloven, in de jaren '90 werd hier al over gesproken toen indertijd veel gedopt moest worden.
En kijk... bijna 20 jaar later is de fabriek nog altijd open, feit is gewoon dat Ford maar al te goed weet (en hopelijk ook beseft) dat de arbeider in Genk zich altijd voor 200% inzetten.

Kan ook moeilijk anders met dat slaventempo daar maar bon... Daar ga ik niet over uitweiden.

Feit is dat als de fabriek dicht zou gaan dit veel familiedrama's met zich zal meebrengen, in Limburg zijn rechtstreeks en onrechtstreeks tienduizenden mensen afhankelijk van Ford Genk. Dat de politici maar eens dringend wakker worden.

Regelrechte onzin... De korting voor een Ford arbeider bedraagt niet zo denderend veel meer dan de kortingen die je als gewone particulier de dag van vandaag bij Ford uit de brand kan slepen.

Geen onzin... Pure waarheid en als 27 procent nie veel amai dan, Straffe kost en kom niet af dat het niet waar is want dit heb ik al van 100den man gehoord
en daarom dat een ford heel rap zakt in waarde!! En andere merken in belgie niet en zo is het ook zo dat in duitsland bmw goedkoper staat wegens de fabrieken daar!!

Maar goed, Kom ik nog van het zeggen niks persoonlijks hoppa gelijk hedde het al die reactie.
ford s max verkocht!!!!
andy

Berichtdoor Ponny op do sep 13, 2012 17:59

andy schreef:
Ax_Dude schreef:Eerst zien en dan geloven, in de jaren '90 werd hier al over gesproken toen indertijd veel gedopt moest worden.

Geen onzin... Pure waarheid en als 27 procent nie veel amai dan, Straffe kost en kom niet af dat het niet waar is want dit heb ik al van 100den man gehoord
en daarom dat een ford heel rap zakt in waarde!! En andere merken in belgie niet en zo is het ook zo dat in duitsland bmw goedkoper staat wegens de fabrieken daar!!

Maar goed, Kom ik nog van het zeggen niks persoonlijks hoppa gelijk hedde het al die reactie.

27% ??? Gij gelooft ook nog in sprookskes zeker
Ponny

Berichtdoor andy op do sep 13, 2012 19:24

Jij wel precies he :D maar ja geloof wat jullie zelf willen he
weet een ding ne ford in de limburg kwijt geraken aan een goede prijs is niet mogelijk
of je moet geluk gehad hebben!!

Maarja terug on topic want heb er geen zin in om steenezels op andere gedachten te brengen!!!

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat de fabriek open mag blijven want dit wens je niemand toe!!
ford s max verkocht!!!!
andy

Berichtdoor Tomskii op do sep 13, 2012 21:37

Toen renault in der tijd sloot en een paar jaar terug Opel zijn de verkopen toch ook niet gezakt (of er is toch niets noemenswaardig over te zeggen)?
Ford Fiesta 1.0i Ecoboost 100pk Afbeelding
Tomskii

2012 Ford Focus

Berichtdoor Dimitri op vr sep 14, 2012 13:44

Tomskii schreef:Toen renault in der tijd sloot en een paar jaar terug Opel zijn de verkopen toch ook niet gezakt (of er is toch niets noemenswaardig over te zeggen)?

integendeel zelfs,Renault heeft in de jaren erna blijkbaar nog nooit zoveel auto verkocht in Belgie als ooit ervoren
Focus RS 2010 No. 4772 / 11500
Afbeelding
Ducati 748 2002
Lml 125cc 4T 2012
Dimitri
Beheerder

2010 Ford Focus RS

Berichtdoor fantaflesdopke op vr sep 14, 2012 14:22

Ax_Dude schreef:Feit is dat als de fabriek dicht zou gaan dit veel familiedrama's met zich zal meebrengen, in Limburg zijn rechtstreeks en onrechtstreeks tienduizenden mensen afhankelijk van Ford Genk. Dat de politici maar eens dringend wakker worden.

1. Waarom zou het in gelijk welk andere stad, in gelijk welk ander land, en minder groot drama zijn? En wat denk jij dat onze politici hier aan kunnen veranderen ... ?
2. Toch genoeg om het verschil te maken tussen een nieuwe kopen met personeelskorting of op zoek gaan naar die 'gouden' tweedehandsdeal!
fantaflesdopke
Donateur

2016 Ford Focus RS

Berichtdoor Dimitri op vr sep 14, 2012 15:04

fantaflesdopke schreef:
1. Waarom zou het in gelijk welk andere stad, in gelijk welk ander land, en minder groot drama zijn? En wat denk jij dat onze politici hier aan kunnen veranderen ... ?
2. Toch genoeg om het verschil te maken tussen een nieuwe kopen met personeelskorting of op zoek gaan naar die 'gouden' tweedehandsdeal!

tja dat is een goede vraag wat kunnen politici hieraan doen
sommige zijn tegen al die subsidies die ze aan bedrijven geven. persoonlijk ben ik voor.
ofwel geef je subsidies aan bedrijven voor werkgelegenheid, ofwel als mensen zonder werk zitten zal je ze dop moeten betalen kost dus allebei geld.

ze spreken wel altijd over de hoge werkkosten van de arbeiders in belgië, dat zal ook wel wat meespelen.
Maar als je zit wat topmanagers verdienen vb 10 000 000euro daar mee kan je ongeveer 2000 man een loon meebetalen van +-2500euro.
Dus ik denk eerder dat ze iets aan die toplonen moeten doen. Die managers mogen iets verdienen ze werken lang dagen,...
Maar het geld wat ze verdienen krijgen ze nooit van hun leven op en denk als je zoveel geld verdient je heel veel voeling verliest met de "gewone" werkman.

En al de lonen die ze uitbetalen moeten ook uit de economie komen maar als je vb 10 000 000 verdient, hoeveel ervan zou je daarvan per jaar opdoen, volgens mij stroomt er van die lonen onmiddelijk veel te weinig terug naar de economie.

Maar denk dat ik nu ook veel te veel off-topic aan het gaan zijn :oops:

in de kwestie ford genk krijg ik het alleen van mensen die al jaren zeggen zie je nu wel ik had het al jaren gezegd, tja vroeg oflaat kan alles sluiten maar velen zijn dit sewes al 20jaar aan het zeggen en dat is ook niet fijn voor mensen die daar werken.

Hopelijk gaat het allemaal niet zo erg worden als een volledige sluiting.
Focus RS 2010 No. 4772 / 11500
Afbeelding
Ducati 748 2002
Lml 125cc 4T 2012
Dimitri
Beheerder

2010 Ford Focus RS

Berichtdoor jaak op za sep 15, 2012 8:17

Toen ik mijn kuga kocht kreeg ik 22 procent korting Niet fordpersoneel kreeg een pack gratis ter waarde van ong.3000 euro Ik kreeg op dat pack 700 euro korting Dus moest ik 2300 euro betalen Mijn korting op de kuga 2000 euro Heeel ver van 22procent Dus neem die kortingen maar met een korreltje zout of beter nog met een ganse lepel! In mijn tijd (ik ben in 1964 bij ford begonnen) zei men altijd Deze fabriek is zo gebouwd dat men alles op een paar dagen kan verwijderen We zijn 48 jaar verder en de fabriek staat er nog Begin jaren 70 moesten wij drie weken per maand doppen met de uitloop van de taunus Als de autos die in genk worden gemaakt niet meer verkopen dan zullen er wel problemen komen Ook omdat de mensen in europa steeds minder geld hebben Kijk maar naar Griekenland Italie Spanje Dat zijn allemaal landen waar ford zijn produkten moet kunnen verkopen!
jaak

Berichtdoor Ax_Dude op za sep 15, 2012 12:32

andy schreef:

Ieder zijn mening, heb ook al vanalles gehoord maar vermits ikzelf op Ford gewerkt heb en m'n pa meer dan 30 jaar zal ik er wel niks van weten :roll:
27% korting??? Dream on...

Ka: +- 15%
Fiesta: 17%
Focus: 17%
C-max: 17%
Mondeo: 22%
S-Max: 22%
Galaxy: 22%
Kuga: 17%

Kan zijn dat dit ondertussen gewijzigd is, maar veel verschil zal het niet zijn...
Mss hier en daar wat extra korting op de Mondeo, S-Max en Galaxy omdat ze op hun laatste benen lopen naar aanleiding van de nieuwe modellen maar gewone klanten zonder Ford korting krijgen ook extra kortingen... Just my two cents...

fantaflesdopke schreef:

2. Toch genoeg om het verschil te maken tussen een nieuwe kopen met personeelskorting of op zoek gaan naar die 'gouden' tweedehandsdeal![/quote]

1: De werkloosheid in Limburg ligt al een pak hoger dan in de rest van Vlaanderen, heb nergens gezegd dat het in een ander land een minder groot drama zou zijn.
Feit is gewoon dat onze politici eens moeten wakker worden, grote bedrijven vertrekken alsmaar hoe meer uit ons land. De economie gaat achteruit en de koopkracht daalt, hier kan enkel en alleen iets aan gedaan worden door de lasten te verlagen. Dit zowel voor de bedrijven als de werknemers, dat de staat hier niet beter van zal worden korte termijn dat is één ding maar op lange termijn kan er alleen maar gewonnen worden.

2: De totale korting op een nieuwe wagen bedraagt niet zoveel meer voor iemand met Fordkorting dan iemand zonder, voor die paar honderd euro komt het niet zo nauw...
Ikzelf heb al mijn hele leven Fordkorting, ben ik dan een idioot om telkens occasies te kopen ipv een nieuwe ookal heb de centen voor de nieuwe? Is en blijft een persoonlijke keuze.

En om nu terug on-topic te gaan: vandaag in de krant gelezen dat ze bij de vakbonden aan acties denken. Geen staking want dat gaat toch niks opleveren, ben eens benieuwd wat dit dan gaat inhouden...
Ford S-Max Titanium 2.0 Tdci
Ford Genk 1962-2014
Ax_Dude
Beheerder

Berichtdoor Sideshow_Bob op di sep 18, 2012 21:47

Op een vergadering met de productieplanners in de VS heeft Ford bevestigd dat de start van de nieuwe Mondeo in Genk wordt gepland op 14 oktober 2013. "Dit is meer dan verhoopt", aldus de vakbonden. "Een hele opluchting aangezien uitstel deze keer niet synoniem staat met afstel."
De meeting van Ford in Detroit waar lang naar werd uitgekeken door de vakbonden en medewerkers van de Genkse vestiging, was uiteindelijk kort en duidelijk. Op 14 oktober 2013 zal in Genk de band aan het rollen gaan voor de productie van het nieuwe model van de Ford Mondeo.

De opluchting is groot, aangezien werd gevreesd dat het project nog verder op de lange baan zou worden geschoven, want mogelijk zelfs de voorbode van meer onheil voor de Limburgse fabriek kon zijn.

"Dat er een heel concrete datum werd geprikt, is op zich meer dan we hadden gehoopt", aldus Rohnny Champagne van het ABVV. "Hiermee wordt bevestigd dat uitstel geen afstel is. Het eerste luik van het toekomstcontract dat voor Ford Genk werd afgesloten, is hiermee alvast geconcretiseerd. Een grote en belangrijke stap. We hopen nu dat ook de komst van de twee andere modellen spoedig bevestigd zal worden."

Directie

Niet alleen de werknemers, maar ook de directie van Ford in België is heel blij dat het management in Amerika heeft bevestigd dat de nieuwe Mondeo volgend jaar in Genk zal worden gebouwd. "Dit is een krachtig statement dat ook wij niet hadden verwacht", aldus woordvoerder Jo Declercq.

"We hadden niet gedacht dat ze zo concreet de exacte datum zouden bekendmaken", verklaart Jo Declercq. "Tot dusver heeft de bedrijfstop op geen enkel moment in zijn kaarten laten kijken wat de toekomst van de Europese fabrieken betreft. Dat nu wordt gesteld dat de nieuwe Mondeo effectief in productie gaat, en meer bepaald in de fabriek van Genk, is dus een forse stap vooruit. We mogen deze beslissing dan ook als een signaal zien dat de speculaties over doemscenario's uit de lucht waren gegrepen", besluit de woordvoerder.

Minister De Coninck "verheugd"

Minister van Werk Monica De Coninck reageert verheugd op de bevestiging door Ford dat de nieuwe Ford Mondeo wel degelijk naar Genk komt. De minister is verheugd voor de werknemers dat het doemscenario er niet komt, en is ook tevreden dat er zo snel duidelijkheid is gekomen.

Belga
Bron
Sideshow_Bob

2013 Ford Fiesta

Re: Mondeo MK5 vanaf 14 oktober 2013 in Genk

Berichtdoor Philip D op wo sep 19, 2012 7:45

Yes! Een pak van mijn hart, ook al woon in zelfs niet in Limburg! 8)
Ford S-Max Titanium 1.6TDCI (Econetic) - Business pack met Windsor Leder zetelpack, 7' GPS, getinte ramen - Audio Pack 3 Upgrade met achteruitrijdcamera en premium sound - Climate Pack - AFS Halogeen - Panoramisch Dak - Electronische Handrem - Lunar Sky
Philip D

Volgende

Keer terug naar Ford Nieuws