Servo pomp Fiesta ST MK6 vervangen

Vragen omtrent onderhoud, onderdelen en herstelling kan je hier stellen.

Moderator: Beheerders

Servo pomp Fiesta ST MK6 vervangen

Berichtdoor x3rb3ru$ op do feb 25, 2016 14:40

Eerwaarde Ford gebruikers,

Heeft iemand ervaring met het vervangen van de servo pomp van de Fiesta ST MK6? Ik heb al enige tijd de indruk dat deze aan het slijten is (als de wagen koud staat durft er nogal een jankend geluid vanonder de motorkap bij afdraaien en ook soms lichte vibraties bij flauwe bochten).
Ik kan alvast een nieuwe pomp krijgen voor +-200euro van het merk ERA Benelux (iemand ervaring met dit merk?) maar weet niet meteen of er speciaal gereedschap aan te pas moet komen en of je de wagen daarvoor op een brug moet zetten.

Enig advies is welkom!
x3rb3ru$
 
Berichten: 376
Geregistreerd: di feb 14, 2012 13:09

2005 Ford Fiesta

Word een Viking

Re: Servo pomp Fiesta ST MK6 vervangen

Berichtdoor Boarderken op za feb 27, 2016 23:41

Gekend probleem. Olie wordt te warm door de locatie van servopomp en leidingen (te dicht bij motor).
Bestaat een relocation-kit voor van Mountune om olie beter te koelen.
https://www.mountunestore.com/collectio ... cooler-kit

Even contact opnemen met Matiscus van op het forum hier.
Hij heeft hetzelfde probleem met zijn servo, ook Fiesta ST mk6.
Zijn topic:
viewtopic.php?f=66&t=22032&start=40
09/05/'14 - ............: Ford Fiesta ST2 Spirit Blue
28/06/'08 - ............: MG ZR 105 1.4i mk1 Trophy Blue (weekend/meet/show ride)
30/03/'07 - 09/05/'14: Ford Fiesta S Carré 1.6 TDCI mk6,5 Panther Black
Avatar gebruiker
Boarderken
Moderator meeting Oost-Vlaanderen
 
Berichten: 1709
Geregistreerd: za jan 19, 2008 16:04
Woonplaats: Lochristi - Gent - Oost-Vlaanderen

Re: Servo pomp Fiesta ST MK6 vervangen

Berichtdoor S1 RST op zo feb 28, 2016 11:51

Is geen peciaal gereedschap voor nodig, weinig plek maar is best te doen.
Als je de ST enkel op straat gebruikt is die kit van mountune niet echt nodig, is ook geen relocation kit, is enkel een leiding die langs je bumper loopt in de rijwind waardoor de olie wat gekoeld wordt, dit en het feit dat je dan ietwat meer olie in het systeem hebt leveren resultaat.
Gewoon tweejaarlijks de PAS olie vervangen levert hetzelfde resultaat, maar schrijft ford niet voor en wordt dan ook nergens bij officiele dealers gedaan :o
Life sucks...............Great dick
Avatar gebruiker
S1 RST
 
Berichten: 1363
Geregistreerd: za jul 02, 2005 1:08
Woonplaats: RanSt

Re: Servo pomp Fiesta ST MK6 vervangen

Berichtdoor Matiscus op zo feb 28, 2016 15:20

Ik zelf heb ook probleme met mijn servopomp op mijn fiesta st mk6. Maakt ook een zoemend geluid... En auto zakt behoorlijk intoeren als ik echt aan mijn stuur draai.

Nu heb ik zelf ook al gemaild naar ford. En mijn prijs kost een nieuwe servopomp 410 euro... Niet geplaatst...
Wat ik opzich wel veel vind.

Ik heb ook de mountune pas kit. Maar nog niet gemonteerd. Ging die maar plaatsen als ik de pomp ging veranderen. Mijn servo olie word ieder jaar zelf ververst en nog heb ik het zelfde resultaat. :)
2006 Ford Fiesta ST 2.0i [Project]
2013 Ford Focus 1.6 Ecoboost MP200 [Daily]
2006 Ford Fiesta S 1.6i 100pk [Sold]
Avatar gebruiker
Matiscus
 
Berichten: 1051
Geregistreerd: zo jan 11, 2009 23:08
Woonplaats: Laarne

2013 Ford Focus

Re: Servo pomp Fiesta ST MK6 vervangen

Berichtdoor Little VIPER op ma feb 29, 2016 4:04

Op mijn Fiesta ST mk 6.5 had ik (en anderen) last van zweten op het servo-olie reservoir.

Olie klein beetje bijvullen en het zorgen was minder, denk ik?
Mijn FOCUS ST TEAM RS 283pk & 445nm:
Downpipe Piper + Cat-back Piper + Sportcat Piper + Auto Tune HEINZ chip + Sportkoppeling Focus RS
viewtopic.php?f=66&t=14403&start=200
http://www.youtube.com/watch?v=qoOYvDgV ... e=youtu.be
EX Fiesta ST 170pk: BMC inductie-kit + Inox Cat-Back + DS mapping :D
viewtopic.php?f=66&t=2824
EX Honda Civic Type R 200pk
BMW 318, VW Polo & Vento, enz
Avatar gebruiker
Little VIPER
Donateur
 
Berichten: 5937
Geregistreerd: do maart 02, 2006 22:45
Woonplaats: Vlaams-Brabant

Re: Servo pomp Fiesta ST MK6 vervangen

Berichtdoor x3rb3ru$ op ma feb 29, 2016 10:41

S1 RST schreef:Is geen peciaal gereedschap voor nodig, weinig plek maar is best te doen.
Als je de ST enkel op straat gebruikt is die kit van mountune niet echt nodig, is ook geen relocation kit, is enkel een leiding die langs je bumper loopt in de rijwind waardoor de olie wat gekoeld wordt, dit en het feit dat je dan ietwat meer olie in het systeem hebt leveren resultaat.
Gewoon tweejaarlijks de PAS olie vervangen levert hetzelfde resultaat, maar schrijft ford niet voor en wordt dan ook nergens bij officiele dealers gedaan :o


Wagen wordt niet op circuit gebruikt dus die relocation kit zal niet nodig zijn, die darm verleggen is misschien geen slecht idee op termijn voor mijn gebruik. Ik ga het nog eens bekijken met mijn kameraad (is garagist geweest, nu carrossier) om die eens te vervangen want ik vermoed dat als ik dat bij Ford laat doen ik toch rond de 600euro ga kwijtzijn... Tegenover 200 euro en wat elbow grease...
x3rb3ru$
 
Berichten: 376
Geregistreerd: di feb 14, 2012 13:09

2005 Ford Fiesta

Re: Servo pomp Fiesta ST MK6 vervangen

Berichtdoor x3rb3ru$ op wo apr 20, 2016 14:42

Heeft er iemand trouwens een idee hoeveel olie er in het servocircuit kan? Vind het voor elk vochtje wel terug maar stuurbekrachtiging net niet natuurlijk...
x3rb3ru$
 
Berichten: 376
Geregistreerd: di feb 14, 2012 13:09

2005 Ford Fiesta

Re: Servo pomp Fiesta ST MK6 vervangen

Berichtdoor x3rb3ru$ op ma mei 09, 2016 12:41

OK, pomp is vervangen... Maar man... Wat een kutkarwei. Je hebt dus echt niks plek om in te werken. Voor geïnteresseerden heb even een kort stappenplan hieronder gezet hoe je te werk gaat :
-Koppel het koelvloeistofsreservoir af en klem de leidingen af
-Koppel het servovloeistofreservoir af en houd de rubberen dop die bij de nieuwe servopomp er reeds inzit bij de hand, want anders loopt alle vloeistof zo uit de pomp
-Koppel de stalen vloeistofleiding van de servopomp af
-Haal de accessoireriem van de pomp af (je zal de verst liggende poulie met een sleutel (ik dacht maatje 18) even moeten draaien zodat de spanning van de riem is
-Maak de 3 bouten los op de pomp (2 langs boven, 1 zal je langs onderen moeten doen... Serieuze klotebout die moeilijk bereikbaar is)
-Draai de 2 bouten net boven de servopomp er ook maar uit, want anders kom je na 20min toch tot de conclusie dat je de pomp er anders niet uitkrijgt hoe je hem ook draait of keert
-En terug andersom aflopen om alles terug op zijn plek te zetten.

Check nadien ook zeker de vloeistoffen, de servovloeistof zal ongetwijfeld bijgevuld moeten worden maar check ook zeker de koelvloeistof want daar gaat (afhankelijk van de reflexen) het nodige zijn uitgelopen.

Hadden nog even schrik dat de leidingen van de servo terug ontlucht zouden moeten worden, maar dit lijkt mij niet het geval. Heb er ondertussen al een 150km mee gedaan en stuurt toch helemaal als nieuw (het jankgeluidje is eraf en de trillingen op het stuur ook).

Ik heb dit jobke nu met een kameraad die ooit automechaniek gevolgd heeft op school en tot 8 jaar geleden als garagist gewerkt heeft, maar ondertussen carrossier is. Al bij al heeft dit ons toch om en bij de 3,5 à 4u tijd gekost. Ik raad het alvast niemand aan om het alleen te doen en toch een beetje handigheid is zeker nodig. Maar als je weet dat die pomp mij ongeveer 210euro heeft gekost terwijl vervanging in de garage al snel naar de 600-800euro gaat... Dan mag het al wel een beetje elbowgrease kosten.
x3rb3ru$
 
Berichten: 376
Geregistreerd: di feb 14, 2012 13:09

2005 Ford Fiesta


Keer terug naar Technisch > Onderhoud & Onderdelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php