Technische storing - valt al rijdend stil

Discussie over de Ford C-MAX

Moderator: Beheerders

Technische storing - valt al rijdend stil

Berichtdoor Soloist66 op di jun 11, 2013 7:14

Ik rij ondertussen 8 jaar met mijn C-Max, altijd heel tevreden over geweest tot voor enkele maanden. Toen viel de motor al rijdend stil. Aanvankelijk kon ik de motor opnieuw starten en verderrijden. Op mijn display verscheen steeds dat er een motorstoring was. Enige tijd nadien ondervond ik nog een bijkomend probleem, ik kon nl. niet meer onmiddellijk starten. Na 4 bezoeken aan mijn garage waarbij telkens de boordcomputer uitgelezen werd, is het probleem nog steeds niet opgelost. De eerste keer werd de nokkenassensensor vervangen, de tweede keer de gloeibougies, de derde keer de relais van de gloeibougies en de vierde keer heeft men een ganse dag kabels uitgemeten en fiches gecontroleerd. Opnieuw werd mijn probleem niet opgelost.
Gisteren kon ik het voertuig helemaal niet meer starten. Door tussenkomst van Touring kreeg ik de wagen weer aan de praat. Het bleek een probleem met de relais van de starter te zijn. Toen ik in de garage om een nieuwe relais ging, keek men er maar zuur. Ik vermoed dat het startprobleem daarmee opgelost is en hoop dat de technische storing ook achterwege blijft. Ik vind het wel erg dat men in de garage waar ik klant ben, er niet in slaagt om een correcte diagnose te stellen. Nog erger vond ik het toen ik naar de hoofdzetel van Ford belde voor technische ondersteuning. Doodleuk gaf een Nederlander mij de raad om eens naar een andere Ford-garage te gaan.
Vandaar mijn vraag: zijn er nog Ford-rijders die dergelijke problemen ondervonden hebben of mij raad kunnen geven. Zeg mij aub niet dat ik de wagen opnieuw moet laten uitlezen want dat zie ik niet meer zitten.
Soloist66

Word een Viking

Re: Technische storing - valt al rijdend stil

Berichtdoor Amberes op di jun 11, 2013 11:10

Ergste is dat je bijna altijd die zogezegde probeersels van de mekaniekers moet betalen, werkuren en onderdelen en dat dat geen garantie is dat het probleem effektief verholpen is.

Maar dat is niet enkel bij Ford, sinds de auto's een " verstand ", een " geheugen ", een " persoonlijkheid " hebben gekregen ( lees : ' computer(s) ' ) heeft men een zondebok die goed is voor alle moeilijkere gevallen. 't Is de computer meneer ..

Er komt nog een tijd dat men zonder schroom 4 nieuwe velgen en banden monteert en aanrekent als de klant zijn auto binnenbracht omdat de linkerkoplamp niet meer brandde :lol: :lol:
Afbeelding
Amberes

Berichtdoor champion op wo aug 27, 2014 15:07

+1

pc vindt niks dan is er geen probleem bij vele "mechaniekers" veelal die nieuwe generatie ik vindt dit ernstig.
champion

Berichtdoor Grease monkey op wo aug 27, 2014 18:08

champion schreef:+1

pc vindt niks dan is er geen probleem bij vele "mechaniekers" veelal die nieuwe generatie ik vindt dit ernstig.

ik ben blij dat je "de nieuwe generatie" erbij zet...

bij ons in de garage komen er ook af en toe van deze storingen binnen, maar als er geen foutcode's zijn, dan ligt het verder aan gezond verstand, redeneren en ervaring om het probleem op te lossen...

en idd, men zoekt eerst het meest logische dat defect is, en dan is het proberen he, komt de fout terug dan weet je dat wat je vervangen al zeker geen problemen heeft. het is dus soms een trial-by-error probleem. dan is het blijven zoeken waar het zit en soms komt er enig zoekwerk bij te pas... maar dan vind ik het niet meer dan normaal dat enkel de werkuren en geen onnodige onderdelen aangerekend worden...
Begeleider uitzonderlijk vervoer
Grease monkey
Moderator meeting West-Vlaanderen

Berichtdoor Falcon op ma dec 01, 2014 14:37

Grease monkey schreef:
champion schreef:+1

ik ben blij dat je "de nieuwe generatie" erbij zet...

bij ons in de garage komen er ook af en toe van deze storingen binnen, maar als er geen foutcode's zijn, dan ligt het verder aan gezond verstand, redeneren en ervaring om het probleem op te lossen...

en idd, men zoekt eerst het meest logische dat defect is, en dan is het proberen he, komt de fout terug dan weet je dat wat je vervangen al zeker geen problemen heeft. het is dus soms een trial-by-error probleem. dan is het blijven zoeken waar het zit en soms komt er enig zoekwerk bij te pas... maar dan vind ik het niet meer dan normaal dat enkel de werkuren en geen onnodige onderdelen aangerekend worden...

Ben ik met je eens, maar de ene monteur is slimmer dan de andere de slimme monteur heeft het met 5 min gevonden er zijn ook monteurs die hebben het na een week nog niet vonden.
Afbeelding
Afbeelding
Met een vriendelijke groet uit Roemenie
Ford C/Max 1.6 tdci 90 pk 2008
http://www.nedrom.6e.nl
Falcon

Berichtdoor Grease monkey op ma dec 01, 2014 18:05

dat kan ik (uit ervaring) tegenspreken...

we hadden onlangs een fiesta 1.4tdci dat schokte en vaaks stilviel, dit bij verschillende toerentallen, warm of koud, geen enkel vast patroon te merken van wanneer het gebeurde.

mijn collega is een ford master technieker met meer dan 20jaar ervaring in de garage en heeft vele uren zitten zoeken voor probleem te vinden... egrklep vervangen, gloeibougies, injectoren, brandstofleidingen, filters...
altijd na iedere keer hetzelfde, geen oplossing. op een gegeven moment komt het uit dat de massa-aansluiting aan het motorblok niet spant, dus we dachten allemaal dit is het en zaak terug gemonteerd.

klant staat na 2 dagen terug met het nieuws dat het probleem er nog is.

dus opnieuw beginnen zoeken en even gedaan met half werk, alle bedrading van het motorblok gedemonteerd, alle fiches, alle moerkes, clipsen en spanbandjes losgemaakt en dan pas, na al die uren werk, her probleem gevonden...

de bedrading naar de krukaspositiesensor was half doorgewreven in zijn behuizing waardoor er nu en dan geen signaal naar de pcm ging en dus de pcm niet wist wat er gebeurde...

draden hersteld, vandaag toevallig met die auto naar de keuring moeten rijden, hij rijdt nu als een nieuwe.

wat ik dus wil zeggen zelf ervaren mecaniekers moeten soms eens zoeken voor het probleem te vinden, jammergenoeg is niet iedere garagist zo eerlijk van enkel de effectieve herstelling aan te rekenen.

het werk van egr, gloeiers en al de rest heeft de klant niet betaald, en achterna zijn de originele onderdelen teruggestoken (in mate van mogelijke)
Grease monkey

Berichtdoor Falcon op di dec 02, 2014 10:12

erg duidelijk je verhaal, en inderdaad je zoekt soms iets en je denkt vaak maar het is dan heel wat anders.
Afbeelding
Falcon

Berichtdoor Grease monkey op di dec 02, 2014 12:38

Falcon schreef:erg duidelijk je verhaal, en inderdaad je zoekt soms iets en je denkt vaak maar het is dan heel wat anders.

voila, en daar zit soms het feit dat een klein probleem soms een grote zaak is voor te vinden en op te lossen. maar ook voor te zeggen, a doende leert men, dus krijgen we nog eens een 1.4tdci dat schokt en stilvalt, dan zal zeker deze draad bij de 1e zaken zijn dat we controleren.

er wordt soms teveel gemeten en uitgelezen met de computer, waar logisch denken en bekijken van zaken sneller een oplossing geeft...
Grease monkey

Berichtdoor Falcon op wo dec 03, 2014 9:17

Grease monkey schreef:
Falcon schreef:erg duidelijk je verhaal, en inderdaad je zoekt soms iets en je denkt vaak maar het is dan heel wat anders.

voila, en daar zit soms het feit dat een klein probleem soms een grote zaak is voor te vinden en op te lossen. maar ook voor te zeggen, a doende leert men, dus krijgen we nog eens een 1.4tdci dat schokt en stilvalt, dan zal zeker deze draad bij de 1e zaken zijn dat we controleren.

er wordt soms teveel gemeten en uitgelezen met de computer, waar logisch denken en bekijken van zaken sneller een oplossing geeft...

Maar wat breng je nu in rekening dan? ook de onderdelen die niet nodig waren? want ik denk niet dat je de verwijderde onderdelen terug plaats
moeilijk zoiets want als je nu direkt de probleem had gevonden waren de andere onderdelen niet nodig.
Afbeelding
Falcon

Berichtdoor GhostRS op wo dec 03, 2014 11:01

De garage aangetekend in gebreke stellen.
Voor het niet oplossen van uw probleem en melden de gemaakte rekening niet te betalen omdat U die vervangingen niet heeft gevraagd.
Weet zeker dat de garagist U wel zal horen achteraf en een regeling kan treffen die jullie beiden tevreden kan stellen.
GhostRS

Berichtdoor dirkdem op vr jun 25, 2021 6:21

Is het finaal de relais van de starter geweest?

Bedankt,

Dirk
dirkdem

Keer terug naar Ford C-MAX