Kuga hybride

Discussie over de Ford Kuga

Moderator: Beheerders

Re: Kuga hybride

Berichtdoor mich op di jun 30, 2020 9:30

een drietal weken mijn Kuga PHEV (titanium met meeste pakket-opties erbij)mogen ophalen(bestelt eind februari). Ik kwam van een octavia 2.0 TDI dus ik was wel wat bang voor de rijprestaties, maar dat valt 100% mee! Zoals meerdere mensen hier al melden, maar ook de uitleg bij overhandiging was nogal summier. Veel zelf moeten uitzoeken en proberen uit de handleiding te halen. Maar ik heb toch nog wat vragen/opmerkingen. Misschien dat iemand hier een idee heeft.
- Wat is verschil tussen EV later en EV Opladen? Wordt de batterij bij 1 van deze standen wel gebruikt? En wat doet de "L-knop" in het hele opladen verhaal?
- Ik sluit mijn gsm aan voor het gebruik van Android Auto, maar hoe komt ik snel van het android auto scherm naar bvb de radio van het Ford systeem zelf? Want de onderste rij knoppen is verdwenen. Ik ga nu via de knop "display uitschakelen" zodat ik in het scherm kom met alleen de tijd en tik dan op het scherm zodat de knoppen onderaan weer tevoorschijn komen, maar dit moet makkelijker kunnen?
- de irritante meldingen als je scrollt door het informatiedisplay voor je neus, elke keer als je langs het schermpje "boordcomputer 1" of "eco-coach" komt schiet de melding van "houdt ok vast voor rest" naar boven. Ik weet dat ik deze schermpjes volledig kan uitzetten maar ik wil ze wel hebben maar niet die meldingen. Maar ik vrees dat ze niet uit kunnen.

Natuurlijk zijn dit maar kleine dingen, in het algemeen heel erg tevreden over de auto.
mich
 
Berichten: 7
Geregistreerd: di jun 30, 2020 8:28

Word een Viking

Re: Kuga hybride

Berichtdoor Nederbelg op di jun 30, 2020 19:22

Top, gefeliciteerd en veel plezier, het rijden is inderdaad grandioos (ik kom uit een XC60)

De EV knop van links naar rechts:
- hybride, in de praktijk rijdt hij dan toch eerst je batterij leeg
- elektrisch, spreekt voor zich
- EV later, kun je gebruiken als je een volle batterij hebt en bijv. in de stad pas elektrisch wil rijden
- EV opladen, dan laadt de motor actief de batterij

De 3e optie is niet zo zinvol, want onder het rijden laadt de batterij tussen de 10-20% op, waardoor je echt zuinig rijdt.
Als je al een volle batterij hebt, dan mis je dit extra opladen en ben je minder zuinig.

De L-knop in het midden betekend regeneratief remmen, dus gebruik je de auto als generator om de batterij extra te vullen, je merkt dat de auto actief vaart minderd.
Als je de L-knop niet hebt ingedrukt, dan rolt de auto meer uit (en laadt ook nog wel op, maar minder agressief)

Hoe het Ford Sync systeem werkt is me ook nog een raadsel.
Omdat het een Ford systeem is, zal het hier wel ergens onder een ander topic staan, want de Focus heeft hetzelfde systeem.
Als ik mn iPhone aan de kabel aansluit om op te laden, dan verspringt mn ingestelde navi op de navi van mn telefoon.
Sluit je de kabel al aan voordat je start en zoek je op je telefoon een adres op, dan neemt hij deze automatisch over (dat is wel handig), de taal is dan weer engels.
Ik heb het gevoel dat ik wisselend 3-navi's heb, absoluut niet fijn.
Dus wie ons hier van uitleg kan voorzien, graag.

Ik ben ook benieuwd of jij dat oranje scherm krijgt motor aan vanwege systeemprestatie
Nederbelg
 
Berichten: 13
Geregistreerd: di maart 17, 2020 22:09
Woonplaats: Nederland

Re: Kuga hybride

Berichtdoor mich op wo jul 01, 2020 10:45

Nederbelg schreef:Top, gefeliciteerd en veel plezier, het rijden is inderdaad grandioos (ik kom uit een XC60)

De EV knop van links naar rechts:
- hybride, in de praktijk rijdt hij dan toch eerst je batterij leeg
- elektrisch, spreekt voor zich
- EV later, kun je gebruiken als je een volle batterij hebt en bijv. in de stad pas elektrisch wil rijden
- EV opladen, dan laadt de motor actief de batterij

De 3e optie is niet zo zinvol, want onder het rijden laadt de batterij tussen de 10-20% op, waardoor je echt zuinig rijdt.
Als je al een volle batterij hebt, dan mis je dit extra opladen en ben je minder zuinig.

De L-knop in het midden betekend regeneratief remmen, dus gebruik je de auto als generator om de batterij extra te vullen, je merkt dat de auto actief vaart minderd.
Als je de L-knop niet hebt ingedrukt, dan rolt de auto meer uit (en laadt ook nog wel op, maar minder agressief)

Hoe het Ford Sync systeem werkt is me ook nog een raadsel.
Omdat het een Ford systeem is, zal het hier wel ergens onder een ander topic staan, want de Focus heeft hetzelfde systeem.
Als ik mn iPhone aan de kabel aansluit om op te laden, dan verspringt mn ingestelde navi op de navi van mn telefoon.
Sluit je de kabel al aan voordat je start en zoek je op je telefoon een adres op, dan neemt hij deze automatisch over (dat is wel handig), de taal is dan weer engels.
Ik heb het gevoel dat ik wisselend 3-navi's heb, absoluut niet fijn.
Dus wie ons hier van uitleg kan voorzien, graag.

Ik ben ook benieuwd of jij dat oranje scherm krijgt motor aan vanwege systeemprestatie



Bedankt voor de informatie. Die EV later lijkt inderdaad niet erg nuttig.
De vraag is dan natuurlijk met die "L-knop", hoe rijd je zuiniger? Door hem "aggresief"te laten opladen wat zorgt voor meer verbruik of gewoon te laten opladen op "normale" stand?
Ik zal nog eens door het forum zoeken maar had op het eerste zicht er nog niks over gevonden.

Ja klopt die melding krijg ik ook af en toe. Ik heb het idee dat de melding komt als ik veel switch tussen standen. Als de batterij vol is en ik rijd op elektrisch weg krijg ik die melding niet. Ga ik tijdens het rijden zitten switchen tussen de standen, dan komt die melding wel eens langs. Trage reactie op standwissel? Hij heeft wel allesinds een reden om de motor erbij te halen.

Vanochtend kwam ik trouwens een eigenaardigheidje tegen, het dode-hoek lampje in mijn buitenspiegel sprong steeds aan terwijl ik op een 1 baansweg reed. Ik vermoed dat de sensor iets detecteerd in de regen, druppels? Ik weet eigenlijk niet of er verwarming zit in de buitenspiegels, ik kon geen knopje vinden om dat te regelen.
mich
 
Berichten: 7
Geregistreerd: di jun 30, 2020 8:28

Re: Kuga hybride

Berichtdoor Davion op wo jul 01, 2020 11:07

De sensor van de BLIS zit niet in de spiegel, maar vanachter in u bumper :)
En idd op het autostrade op het linkse vak is hij bij mij soms ook te snel aan (detecteert hij dan de vangrail ofzo ?)
Kan je niet bijregelen en is imo ook niet storend :)
Avatar gebruiker
Davion
 
Berichten: 2118
Geregistreerd: di maart 13, 2007 19:26
Woonplaats: Diest

2017 Ford Mustang

Re: Kuga hybride

Berichtdoor Nederbelg op wo jul 01, 2020 12:16

Ik heb de EV knop altijd op elektrisch, doel is zoveel mogelijk E te rijden.

"Ik ben ook benieuwd of jij dat oranje scherm krijgt motor aan vanwege systeemprestatie"
Volgens de dealer moet dat niet kunnen, dat de auto zelf overschakelt op benzine als hij op de elektrische stand staat.
Deze week begon het systeem bij mij zelfs te "pingelen" elekt-hybr-elekt-hybr-elektr wel 4x op hybride in 5min en ik zat nergens aan.
Afgelopen dagen weer helemaal niet gedaan, dat is te willekeurig om een logische verklaring te hebben, dus ik vermoed wel bijna zeker een structureel systeem probleem.
Het zou fijn zijn als andere KUGA rijders dit ook goed monitoren en aan hun dealer melden.

NAVIGATIE:
Daar ben ik vanmorgen een stap verder gekomen en ik denk dat het als volgt is:

Ford Sync:
In de normale situatie heb je het Ford Sync systeem.
Navigatie kiezen via navigatie of dat vierkante symbool met "Kaarten" eronder.
Radio idem dito.

iPhone - Google Maps
Hiervoor moet je je telefoon aangesloten hebben op de USB anders werkt het niet.
Zodra je dat doet, dan neemt je telefoon je scherm over.
Als je een andere radiozender wilt dan gaat dan helemaal niet meer (heb ik nog niet goed ingesteld).
Maar, dan kun je weer terugkeren naar het Ford Sync systeem door het blauwe vierkante met "Ford" aan te tikken.

Voordeel is als je een bedrijfsnaam op je telefoon intikt, dan zoekt hij die op en met "start" symbool op je telefoon, neemt je autodisplay de route over.
Alla minut dat je de USB kabel loshaalt, ben je je de navi kwijt.

Had je de navi op het Ford Sync systeem ingesteld, dan overruled Google Maps de Sync navi.
Wil je toch de Sync navi met je telefoon aangeloten op de USB, dan net als bij de radio handelen: terugkeren naar het Ford Sync systeem door het blauwe vierkante met "Ford" aan te tikken en weer navigatie kiezen of dat vierkante symbool met "Kaarten" eronder.
Nederbelg
 
Berichten: 13
Geregistreerd: di maart 17, 2020 22:09
Woonplaats: Nederland

Re: Kuga hybride

Berichtdoor mich op do jul 02, 2020 11:08

Nederbelg schreef:Ik heb de EV knop altijd op elektrisch, doel is zoveel mogelijk E te rijden.

"Ik ben ook benieuwd of jij dat oranje scherm krijgt motor aan vanwege systeemprestatie"
Volgens de dealer moet dat niet kunnen, dat de auto zelf overschakelt op benzine als hij op de elektrische stand staat.
Deze week begon het systeem bij mij zelfs te "pingelen" elekt-hybr-elekt-hybr-elektr wel 4x op hybride in 5min en ik zat nergens aan.
Afgelopen dagen weer helemaal niet gedaan, dat is te willekeurig om een logische verklaring te hebben, dus ik vermoed wel bijna zeker een structureel systeem probleem.
Het zou fijn zijn als andere KUGA rijders dit ook goed monitoren en aan hun dealer melden.

NAVIGATIE:
Daar ben ik vanmorgen een stap verder gekomen en ik denk dat het als volgt is:

Ford Sync:
In de normale situatie heb je het Ford Sync systeem.
Navigatie kiezen via navigatie of dat vierkante symbool met "Kaarten" eronder.
Radio idem dito.

iPhone - Google Maps
Hiervoor moet je je telefoon aangesloten hebben op de USB anders werkt het niet.
Zodra je dat doet, dan neemt je telefoon je scherm over.
Als je een andere radiozender wilt dan gaat dan helemaal niet meer (heb ik nog niet goed ingesteld).
Maar, dan kun je weer terugkeren naar het Ford Sync systeem door het blauwe vierkante met "Ford" aan te tikken.

Voordeel is als je een bedrijfsnaam op je telefoon intikt, dan zoekt hij die op en met "start" symbool op je telefoon, neemt je autodisplay de route over.
Alla minut dat je de USB kabel loshaalt, ben je je de navi kwijt.

Had je de navi op het Ford Sync systeem ingesteld, dan overruled Google Maps de Sync navi.
Wil je toch de Sync navi met je telefoon aangeloten op de USB, dan net als bij de radio handelen: terugkeren naar het Ford Sync systeem door het blauwe vierkante met "Ford" aan te tikken en weer navigatie kiezen of dat vierkante symbool met "Kaarten" eronder.


Dat pingelen tussen hybride enzo dat ik heb ik nog gehad, hopelijk blijft het ook zo.

Ivm terugkeren naar Ford Sync Systeem: ik zie nergens een blauw vierkant met "Ford"? Tenminste niet ergens op dat scherm. Maar ik werk met Android Auto, misschien dat het daarom anders is?
mich
 
Berichten: 7
Geregistreerd: di jun 30, 2020 8:28

Re: Kuga hybride

Berichtdoor Nederbelg op do jul 02, 2020 19:19

https://www.adventurousway.com/blog/app ... ford-f-150
het is dit scherm, door het blauwe Ford icoon te kiezen kom je in het Ford Sync systeem
Nederbelg
 
Berichten: 13
Geregistreerd: di maart 17, 2020 22:09
Woonplaats: Nederland

Re: Kuga hybride

Berichtdoor mich op vr jul 03, 2020 13:21

Nederbelg schreef:https://www.adventurousway.com/blog/apple-carplay-ford-f-150
het is dit scherm, door het blauwe Ford icoon te kiezen kom je in het Ford Sync systeem


Op die fiets, het staat tussen de apps van de carplay/android auto. Straks eens kijken!
mich
 
Berichten: 7
Geregistreerd: di jun 30, 2020 8:28

Re: Kuga hybride

Berichtdoor mich op ma jul 06, 2020 12:05

Nederbelg schreef:https://www.adventurousway.com/blog/apple-carplay-ford-f-150
het is dit scherm, door het blauwe Ford icoon te kiezen kom je in het Ford Sync systeem


Ik heb geen blauwe icoon, maar wel een grijs icoon met "Afsluiten". Zo kom ik ook in het algemene scherm. Blijft wel lichtjes onveilig doordat je meerdere handelingen moet doen.

Vandaag ook een melding op de Fordpass app, een uitroepteken met "Terugroepactie", en verder bij de pagina Informatie service actie "Verkoopblokkering - Kuga PHEV"?
Nog iemand dit gezien?
mich
 
Berichten: 7
Geregistreerd: di jun 30, 2020 8:28

Re: Kuga hybride

Berichtdoor Nederbelg op ma jul 06, 2020 18:48

YEP, bedankt voor de tip, was me zelfs nog niet eens gelijk opgevallen toen ik er naar zocht.
Actie: BCCM-STEKKER
Nummer service actie 20S34
Nederbelg
 
Berichten: 13
Geregistreerd: di maart 17, 2020 22:09
Woonplaats: Nederland

Re: Kuga hybride

Berichtdoor mich op wo jul 08, 2020 11:16

Nederbelg schreef:YEP, bedankt voor de tip, was me zelfs nog niet eens gelijk opgevallen toen ik er naar zocht.
Actie: BCCM-STEKKER
Nummer service actie 20S34



Maandag ga ik langs bij de garage, kijken wat ze gaan doen. Iets met een stekkertje controleren zeiden ze aan de telefoon.
mich
 
Berichten: 7
Geregistreerd: di jun 30, 2020 8:28

Re: Kuga hybride

Berichtdoor Nederbelg op wo jul 08, 2020 18:49

inderdaad, vrijdag ook een afspraak.

Die oranje melding dat de motor is ingeschakeld is nu bekend bij Ford, maar ze weten de oplossing nog niet.
Heel klets verhaal te horen gekregen over te veel gevraagd vermogen...……,
Maar ik had het maandag gefilmd en dan is duidelijk te zien dat het gebeurd tijdens het laden als de auto inhoudt.
Wordt vervolgt.
Nederbelg
 
Berichten: 13
Geregistreerd: di maart 17, 2020 22:09
Woonplaats: Nederland

Re: Kuga hybride

Berichtdoor mich op ma jul 13, 2020 13:40

Vandaag langs geweest voor de "terugroep-actie", in 10 minuten was het gebeurd maar ze wilden alleen kwijt dat ze een stekkertje hadden gecontroleerd...
mich
 
Berichten: 7
Geregistreerd: di jun 30, 2020 8:28

Re: Kuga hybride

Berichtdoor grauwelc op zo aug 09, 2020 11:51

Hoi,

Ik heb een nieuwe Kuga st-line hybrid, volgens de handleiding zou de automatische handrem moeten opspringen als je hem in park plaatst, maar deze doet dit niet, enig idee?
grauwelc
 
Berichten: 10
Geregistreerd: do apr 14, 2011 12:42

Vorige

Keer terug naar Ford Kuga

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten