Voorlopig heb ik nog een terugdraaiende elektriciteitsteller, en speelt het dus geen rol wanneer en hoe snel het opladen gebeurt.
Maar ik ben me al wat aan het voorbereiden op 2025, wanneer ik een digitale teller zal krijgen. Het vermogen van de zonnepanelen zal dan enkel kunnen gebruikt worden op het moment dat het effectief gegenereerd wordt.
Ik laad op via een stopcontact met de door Ford bijgeleverde oplader van 10A eenfasig, zijnde 2,3 kW.
Dat is het vermogen dat mijn zonnepanelen kunnen leveren in het midden van de zomer, pal op de middag. Daarbuiten is het (veel) minder.
D.w.z. dat buiten dit kleine tijdsvenster bijkomende elektriciteit van het net zal aangesproken worden voor het laadproces.
Als het opladen aan een lager vermogen dan 10A zou gebeuren zal het uiteraard langer duren om de batterij op te laden, maar zal er meer energie van de zonnepanelen kunnen gebruikt worden.
Het verlagen van het vermogen kan gebeuren met een slimme laadpaal, die het gebruik van de zonnepanelen optimaliseert.
Nu las ik op onderstaande link: "Een 1 fase auto heeft minimaal 1400W nodig,...".
https://abelenco.nl/kennisbank/kan-ik-m ... ssortiment.
En ook: slimme laadpalen kunnen het vermogen laten zakken tot 6A (= 1380 W) en gaan blijkbaar niet lager.
Daarom deze vraag: Kan de Kuga Hybrid effectief opgeladen worden aan 6A/1400W ?
Immers: als dit niet het geval is, heeft het gen zin om te installeren in een slimme laadpaal.