Nederbelg schreef:Top, gefeliciteerd en veel plezier, het rijden is inderdaad grandioos (ik kom uit een XC60)
De EV knop van links naar rechts:
- hybride, in de praktijk rijdt hij dan toch eerst je batterij leeg
- elektrisch, spreekt voor zich
- EV later, kun je gebruiken als je een volle batterij hebt en bijv. in de stad pas elektrisch wil rijden
- EV opladen, dan laadt de motor actief de batterij
De 3e optie is niet zo zinvol, want onder het rijden laadt de batterij tussen de 10-20% op, waardoor je echt zuinig rijdt.
Als je al een volle batterij hebt, dan mis je dit extra opladen en ben je minder zuinig.
De L-knop in het midden betekend regeneratief remmen, dus gebruik je de auto als generator om de batterij extra te vullen, je merkt dat de auto actief vaart minderd.
Als je de L-knop niet hebt ingedrukt, dan rolt de auto meer uit (en laadt ook nog wel op, maar minder agressief)
Hoe het Ford Sync systeem werkt is me ook nog een raadsel.
Omdat het een Ford systeem is, zal het hier wel ergens onder een ander topic staan, want de Focus heeft hetzelfde systeem.
Als ik mn iPhone aan de kabel aansluit om op te laden, dan verspringt mn ingestelde navi op de navi van mn telefoon.
Sluit je de kabel al aan voordat je start en zoek je op je telefoon een adres op, dan neemt hij deze automatisch over (dat is wel handig), de taal is dan weer engels.
Ik heb het gevoel dat ik wisselend 3-navi's heb, absoluut niet fijn.
Dus wie ons hier van uitleg kan voorzien, graag.
Ik ben ook benieuwd of jij dat oranje scherm krijgt motor aan vanwege systeemprestatie
Bedankt voor de informatie. Die EV later lijkt inderdaad niet erg nuttig.
De vraag is dan natuurlijk met die "L-knop", hoe rijd je zuiniger? Door hem "aggresief"te laten opladen wat zorgt voor meer verbruik of gewoon te laten opladen op "normale" stand?
Ik zal nog eens door het forum zoeken maar had op het eerste zicht er nog niks over gevonden.
Ja klopt die melding krijg ik ook af en toe. Ik heb het idee dat de melding komt als ik veel switch tussen standen. Als de batterij vol is en ik rijd op elektrisch weg krijg ik die melding niet. Ga ik tijdens het rijden zitten switchen tussen de standen, dan komt die melding wel eens langs. Trage reactie op standwissel? Hij heeft wel allesinds een reden om de motor erbij te halen.
Vanochtend kwam ik trouwens een eigenaardigheidje tegen, het dode-hoek lampje in mijn buitenspiegel sprong steeds aan terwijl ik op een 1 baansweg reed. Ik vermoed dat de sensor iets detecteerd in de regen, druppels? Ik weet eigenlijk niet of er verwarming zit in de buitenspiegels, ik kon geen knopje vinden om dat te regelen.