Pijl Koelvloeistof onder minimum.

Discussie over de Ford Mondeo

Moderator: Beheerders

Pijl Koelvloeistof onder minimum.

Berichtdoor wmuller op ma sep 23, 2024 22:28

Mondeo Mk 3, 1.8 Duratec 125 PK, mei 2006, 281.000 km.

Koelvloeistof staat bij koude motor 2 cm onder minimum. Bleef vroeger altijd op niveau.
Bij 140.000 is er in 2015 een nieuwe waterpomp gemonteerd en systeem opnieuw gevuld.
De Ford krijgt jaarlijks de voorgeschreven beurt + APK bij de Ford dealer. Nooit bijzonderheden. Motor gebruikt < 1 l. olie per jaar (10 – 15k).

Is dit de normale ‘verlies’ bij 140 K of zou er ergens lekkage aan het ontstaan zijn?
Met welke koelvloeistof bij vullen?
grt, Wmuller
wmuller

Word een Viking

Re: Pijl Koelvloeistof onder minimum.

Berichtdoor Davion op di sep 24, 2024 19:56

Merk je een lek onder je wagen in de garage ?
Ik zou eenmalig bijvullen en in het oog houden, indien terug zakt toch eens laten nakijken :)
Op die leefijd kan het zijn dat er een spanband kracht verloren heeft of mss toch een klein scheurtje in een darm of een versleten dichting.
Owner of 2 Ford's :D : Mustang + Kuga Mk2 :)
Davion

2017 Ford Mustang

Berichtdoor wmuller op di sep 24, 2024 22:52

Davion schreef:Merk je een lek onder je wagen in de garage ?
Ik zou eenmalig bijvullen en in het oog houden, indien terug zakt toch eens laten nakijken :)
Op die leefijd kan het zijn dat er een spanband kracht verloren heeft of mss toch een klein scheurtje in een darm of een versleten dichting.

Dank voor je reactie. Ik ga het bijvullen en vrijdag lange rit maken, 2 x 150 km. Dan zaterdag kijken of het nog op niveau is. Onder de auto heb ik nog niet gekeken.
wmuller

Berichtdoor Davion op wo sep 25, 2024 20:48

Check ook even je oliepeil, indien de koelvloeistof in de olie geraakt (defecte joint-de culasse (cilinderkoppakking) bvb) kan het niveau gestegen zijn, en is schadelijk voor de motor (daar koelvloeistof geen smerende eigenschappen heeft zoals olie).
Owner of 2 Ford's :D : Mustang + Kuga Mk2 :)
Davion

2017 Ford Mustang

Berichtdoor wmuller op wo sep 25, 2024 21:40

Davion schreef:Check ook even je oliepeil, indien de koelvloeistof in de olie geraakt (defecte joint-de culasse (cilinderkoppakking) bvb) kan het niveau gestegen zijn, en is schadelijk voor de motor (daar koelvloeistof geen smerende eigenschappen heeft zoals olie).

Dank, oliepijl is goed. Kon maand geleden na ruim 7000 km kwart litertje bij. Geen 'mayonaise aan de binnenkant vuldop.
wmuller

Keer terug naar Ford Mondeo