Feiten :
Sinds 1974 rij ik met Ford (Capri, Escort, Sierra, Mondeo). In januari besluit ik m'n Mondeo diesel, nochtans maar 119.000 km, te vervangen door een Ford Fiesta benzine. De bestelling gebeurt van bij een Ford Dealer die ik hierbij (nog) niet noem. Wel : een stad in de buurt, "ergens in West-Vlaanderen".
De mij mondeling beloofde wachttijd van ongeveer 2 maanden bleek er 3 te worden. Maar er zijn ergere dingen in het leven, nietwaar. Eind eind april blijkt de witte Ford Fiesta Titanium binnen. Net voor ik op 2 mei jl. het bedrag over wil schrijven om de auto de mijne te mogen noemen, beslis ik om toch maar even te gaan kijken naar die Ford Garage in de buurt, "ergens" in West-Vlaanderen. Je weet maar nooit ... Een krasje is gauw gebeurd ... Alles verloopt naar wens. Tot de verkoper de autodeur opent en mij een ..... handgeschakelde transmissie toont, terwijl ik zwart op wit en ondertekend een automatische transmissie besteld had. Tja ... Foutje bij de bestelling. Een letter + cijfer (A6)vergeten. De A van "automatisch". Kan gebeuren ... Niemand is perfect. (Dat klinkt vergevingsgezinder en begripvoller dan het eigenlijk is. Want bij het bestellen van een auto mag er van een Ford-verkoper toch enige nauwgezetheid zijn, nietwaar ?)
De emoties die bij de betrokken partijen opkwamen zal ik maar niet beschrijven. We houden het feitelijk. Maar emoties zijn ook feiten. Laten we het hierbij houden : ik ben zowat perplex vertrokken van bij de verkoper, na 37 keer "excuses" gehoord te hebben. En de mededeling dat er dus weer een nieuwe wachttijd van 2 à 3 maanden in werking treedt. (A propos, ergens in West-Vlaanderen is er dus nu een witte Ford Fiesta Titanium, handgeschakeld, die hoopt op een koper ... En die ik zeker niet wil. Iemand geïnteresseerd, voor een al dan niet zacht prijsje met - denk ik - korting ?
Al degenen aan wie ik die "grappige" anekdote vertel, reageren met hetzelfde : "En hoeveel bedraagt de compensatie die Ford je geeft voor die flater ?" Waarop ik alleen kan antwoorden ? "Compensatie ? Dat is niet ter sprake gekomen. Maar ik heb wel 37 excuses ..."
Mijn VRAAG : Zijn er mensen die dit lezen die uit ervaring (de hunne of van iemand anders) weet hebben van zo'n compensatie ? Is dat ergens voorzien bij Ford in de aan/verkoopprocedure ? En zo ja, is die financieel ? Bedraagt tegemoetkoming 0.1 % van de aankoopprijs ? 1 % ? 10 % ? Gratis spatlappen of matjes ? Of betaling van de eventuele kosten aan mijn Mondeo mocht er zich in de komende extra 3 maanden een mankement voordoen ?
Ik zou zo graag een antwoord krijgen op mijn vraag. En zeker als dat zou komen van een Ford-verantwoordelijke die begaan is met klantvriendelijkheid ten overstaan van Ford-rijders met 45 jaar trouw ? Liefst verantwoordelijken met invloed ... En meer dan 37 excuses.
Als er geen reactie komt ... (Ik ben realistisch / pessimistisch.) Ik ben alvast van plan om over een maand of drie hier te laten weten of de dan binnengekomen als automatisch bestelde Fiesta, effectief automatisch is bij aankomst in de versie bis, dan wel ... weer handgeschakeld. De geschiedenis kan zich immers herhalen ...
A.S. (ergens in West-Vlaanderen)