Radiator koeling ‘op hol geslagen’.

Discussie over de Ford S-MAX

Moderator: Beheerders

Radiator koeling ‘op hol geslagen’.

Berichtdoor Henri360 op za aug 17, 2019 22:50

Gisteren kwam ik bij mijn vier uur eerder geparkeerde S-Max terug waarvan de koeling nog steeds draaide (bij het verlaten dacht ik dat door filerijden de motor extra warm was geworden)

Helaas was ook de accu dusdanig leeg dat ik helemaal niets meer kon, niets van de electronica leek meer te werken. De ventilator draaide steeds langzamer.

Sos monteur ( in het buitenland) kreeg de motor weer draaiende met een poweraccu. Gaf echter aan dat de sensor vd koeling waarschijnlijk defect was. Aangezien het weekend is zijn alle garages hier dicht. Hij gaf me de tip om de pluspool los te maken als de auto geparkeerd staat om in ieder geval verder te kunnen. Dat werkt in ieder geval wel gelukkig.

Mijn vraag; wie heeft dit gehad of denkt te weten wat er exact aan de hand kan zijn. Wat zou de oplossing kunnen zijn en welke kosten kan ik redelijkerwijs verwachten hiervoor. Het betreft een S-Max Ecoboost 1.6 uit 2011

Bij voorbaat dank!

Henri
Henri360

Word een Viking

Re: Radiator koeling ‘op hol geslagen’.

Berichtdoor Davion op zo aug 18, 2019 0:07

Mijn beste gok is dat de relais van de koelventilator blijft hangen (of is doorgeslagen), hierdoor blijft je ventilator draaien.
Je kan eventueel in je boekje kijken welke relais dat is en deze uittrekken.

Opgelet: Daardoor kan je ventilator niet meer draaien, dus let op de temperatuur van je koelvloeistof!
Davion

2017 Ford Mustang

Berichtdoor Henri360 op zo aug 18, 2019 5:14

Dank Davion, ik zal straks eens kijken of dat lukt.
Henri360

Berichtdoor King op zo aug 18, 2019 20:12

lijkt me niet verstandig om dan zonder fan te gaan rijden. motor te heet, en dan grote schade.
Laatst bijgewerkt door King op zo aug 25, 2019 19:36, in totaal 1 keer bewerkt.
Ford S Max 2.0 Titanium
Goud metallic, 18 inch spoke velgen, in de winter 16inch LMV, parkeer sensoren, CC, AC ,bj 9-2007, bestuurders en pasagiers stoel 8 voudig verstelbaar.
kmst 130.000 .
King

Berichtdoor Henri360 op zo aug 25, 2019 13:20

Probleem zat ‘m waarschijnlijk in de controle unit. In garage data uitgelezen, ge’reset en het lijkt opgelost.

Natuurlijk kan het zo weer gebeuren door mogelijk wat vocht die door een kabelbreukje o.i.d. ontstaan is. De S-Max heeft daarbij twee fans die elkaar aanvullen maar ook kunnen vervangen.

Bij een volgende storing zou ik de ‘dolgedraaide’ fan los kunnen koppelen en dan nog zou de andere (grotere bovendien) voldoende koeling kunnen bieden. Alleen bij extreme temperaturen +35 zou dat niet voldoende kunnen zijn. Controle unit is helaas niet los te bestellen maar alleen met het hele paneel met fans erbij voor €700-800. Voorlopig kijk ik het even aan en hou ik vooral de temperatuur van de koelvloeistof goed in de gaten. Dank voor jullie suggesties.
Henri360

Berichtdoor King op zo aug 25, 2019 19:38

Welk bj heeft je s-max en benzine of diesel. Want de mijne heeft maar 1 fan.
Ford S Max 2.0 Titanium
Goud metallic, 18 inch spoke velgen, in de winter 16inch LMV, parkeer sensoren, CC, AC ,bj 9-2007, bestuurders en pasagiers stoel 8 voudig verstelbaar.
kmst 130.000 .
King

Keer terug naar Ford S-MAX