Kuga hybride

Discussie over de Ford Kuga

Moderator: Beheerders

Kuga hybride

Berichtdoor S-max owner op wo jan 15, 2020 6:32

Rijdt er hier al iemand rond met een Kuga hybride? Ervaringen?
S-max owner
 
Berichten: 152
Geregistreerd: vr maart 07, 2008 10:39

Word een Viking

Re: Kuga hybride

Berichtdoor S-max owner op zo jan 26, 2020 15:01

blijkbaar komt hij pas ten vroegste in februari - maart in de showrooms, kijk er al naar uit.
S-max owner
 
Berichten: 152
Geregistreerd: vr maart 07, 2008 10:39

Re: Kuga hybride

Berichtdoor xlrider op ma maart 09, 2020 13:05

Deze is te zien in de showroom van Vandenbossche te zottegem.

Ziet er goed uit, en een waardige kandidaat vervanger van de huidige smax
xlrider
 
Berichten: 13
Geregistreerd: wo mei 06, 2009 6:59

Re: Kuga hybride

Berichtdoor tacha op do maart 12, 2020 9:23

enig idee van de levertermijn bij bestelling?
tacha
 
Berichten: 3
Geregistreerd: do feb 06, 2020 16:26

Re: Kuga hybride

Berichtdoor Nederbelg op vr apr 24, 2020 21:30

Vandaag 2.5 PHEV opgehaald, vanwege de corona geen uitleg :evil: maar de "boekjes"
Teveel opties, een instructie video display bedienen en auto instellen was leuk geweest.
Kent iemand iets dergelijks (instructie video)?

M'n 1e hybride, maar 6e ford, na 3 escorts en 2 mondeos.
Het was vandaag ook m'n eerste rit in de Kuga, want ik heb hem gekocht op de autosalon in Brussel.
Dat was spannender dan je denkt, wat mag je verwachten van een turboloze 2.5 volgens het Atkinson-principe uit 1882.
Ja inderdaad 1882 geen type fout, ik dacht dat ze toen alleen nog 1pk en 2pk koetsen bezaten.
In het grijze verleden 1977-79 heb ik nog autotechniek gevolgd en stond Atkinson niet in de boeken.
De enige Atkinson die ik ken is Rowan.
En dan turboloos! ik had een Passat (2010-2014) en die had een bug waardoor op de Autobahn de turbo er mee ophield, dan weet je gelijk wat turboloos is :lol: :lol: :lol:
Kan iemand me uitleggen in een paar regels wat nu zo bijzonder is aan een turboloze 2.5 Atkinson motor?

Zijn er al meer mensen met de 2.5? lijkt me leuk om ervaringen uit te wisselen met deze nieuwe aandrijving.
Ik probeer een plaatje bij te voegen, maar heb denk ik net zoveel verstand van IT als van motoren :shock:
Nederbelg
 
Berichten: 8
Geregistreerd: di maart 17, 2020 22:09
Woonplaats: Nederland

Re: Kuga hybride

Berichtdoor grauwelc op vr apr 24, 2020 21:54

Top, ik heb eentje besteld maar vrees dat de leverdatum van 17 juni niet haalbaar is.
Veel plezier ermee
grauwelc
 
Berichten: 9
Geregistreerd: do apr 14, 2011 12:42

Re: Kuga hybride

Berichtdoor RaZeR op di apr 28, 2020 7:34

Goedemorgen, Als ik het principe van Atkinson motor opzoek, heeft het vooral te maken met inlaatklep die iets langer open blijft. Het Principe wordt hier mooi gedemonstreerd in dit filmpje (weliswaar een Toyota promo filmpje):

https://www.youtube.com/watch?v=WKKILW3Zj_Y
Ford Escort 1.8D uit 1992 => verkocht
Ford Focus 1 1.8TDCi 100pk, trend, 3d, panther black => Verkocht
Ford Focus 2 1.6TDCi 109pk, Sport met Franco pack, 5d, Sea Grey => Verkocht
Ford Focus RS MK1 #3111
Avatar gebruiker
RaZeR
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: wo dec 13, 2006 18:01
Woonplaats: Ichtegem

2004 Ford Focus RS

Re: Kuga hybride

Berichtdoor Nederbelg op di apr 28, 2020 21:44

Hoi RaZeR, thanks duidelijk filmpje, in 1882 was de techniek nog niet zo ver en was het dus "power over gold".

Hierbij gelijk een ervarings update na 300km:
Verbruik 2,6 ltr / 100km, dat komt voornamelijk omdat ik alle rijprofielen aan het uitproberen ben.

+/+
Ford Pass vanavond geinstalleerd, dat ging snel, maar nog wel uitproberen verder.
De laatste keren steeds gestekkerd en elektrisch rijden is perfect, ook op de snelweg.
Keuze tussen E, benz, hybr of benz met accu laden is "reibungslos".
Actie radius was gisteren (22graden, geen snelweg) zelfs 72km (volgens prognose display) bij een verbruik van 15kWh/100km.
Vandaag naar mn werk geweest (10graden, 95% snelweg) en toen was het rond de 55 terwijl de prognose 62 aangaf.

-/-
Verkeersbordherkenning, maar dat is hetzelfde drama als bij de VW Arteon, V90 en Mondeo.
Er staan teveel borden langs de weg (in Nederland).
Ik werk in Utrecht, dus op de parallelbaan staat 80 en op de hoofdbaan 100, verderop is de limiet 100 gedurende de dag en na 19.00 is het 130 en bij mij in de wijk zijn veel 30km zone's.
Dus alle assistentie systemen slaan meerdere keren in een rit op hol als je ze aan hebt staan (en daar dienen ze toch voor?).
Let op, dit is geen commentaar op Ford, bij de VW en Volvo werkte het net zo.

Intelligente cruisecontrol:
Dat wil zeggen dat als je 130 mag, dan gaat de auto naar de 130, idem 30, 50, 80, 100 etc.
Je snapt hem al, hij "ziet" het bord op de parallel baan en gooit gelijk de regeneratieve rem erop (ecostand).
Als eerste uitgeschakeld na 5x in 1 rit.

Waarschuwings piepje bij overtreden van de snelheid.
Zelfde laken een pak, constant piepjes, niet dat hij na 1x ophoudt, nee iedere minuut ofzo.

Nu is het zo dat wat er in NL teveel aan verkeersborden staat, dat ontbreekt in BE volgens mij want ik vraag me buiten de snelweg altijd af hoe hard je ergens mag, dus als de corona voorbij is, dan wil ik nog een herkansing in BE doen.

Zeer tevreden met de auto, bediening van alle apps en mogelijkheden had beter uitgelegd kunnen worden, bijv zo'n YouTube filmpje als van RaZeR
Nederbelg
 
Berichten: 8
Geregistreerd: di maart 17, 2020 22:09
Woonplaats: Nederland

Re: Kuga hybride

Berichtdoor tacha op ma mei 04, 2020 14:54

grauwelc schreef:Top, ik heb eentje besteld maar vrees dat de leverdatum van 17 juni niet haalbaar is.
Veel plezier ermee

wanneer heeft u hem besteld?
tacha
 
Berichten: 3
Geregistreerd: do feb 06, 2020 16:26

Re: Kuga hybride

Berichtdoor Nederbelg op ma mei 04, 2020 19:53

update na 600km, vooral mensen die overwegen om de Driver Assistance Pack aan te schaffen voor EUR 1.350

1) Adaptive Cruise Control, bestaat uit 3 levels:
- Intelligente CC, icm verkeersbord herkenning, omdat het laatste niet werkt, werkt dit ook niet
- adaptive CC, instelbaar in diverse afstanden, werkt heel aardig en ben ik tevreden mee, maar let op: als het voertuig voor je "uit beeld" raakt, dan geeft de PHEV behoorlijk gas.
Ik zat achter een auto die wat langzamer reed en die ging een rotonde op, lekker dacht ik, auto remt en je hoeft alleen te sturen, totdat de voorganger weg uit het veld van mn voorbumper was en de auto gas geeft.
Zo zijn er af en toe nog wat situaties, waaruit blijkt dat autonomous driving toch nog wel wat ontwikkeling vraagt.
- gewone CC

2) Stop&Go (PHEV) werkt samen met CC en werkt ook heel aardig, tevreden mee

3) Lane Centring Assist, niet tevreden mee, maar nog even verder uitproberen.
Het is net of je schoonmoeder naast je zit met 1-hand aan het stuur (beter dan op je knie :shock: ), dus houdt je het stuur maar losjes vast en laat haar, haar gang gaan.
Maar zoals het een echte schoonmoeder betaamd, begint ze dan om de 15-sec te mekkeren dat je het stuur moet vasthouden en gelijk weer bijsturen natuurlijk.
Nog een typisch voorval; terwijl ik het stuur losjes vast heb, rijd ik langs een voorsorteer strook met een ondoorbroken streep, stuurt de auto automatisch de voorsorteer strook op naar links.
Regelmatig heeft de assistent last dat hem de verkeerssituatie niet duidelijk is.

4) Driver alert, is deel van het LCA systeem.
Het gedeelte wat in de gaten houdt of je moet bent, heb ik nog niet ontdekt.

5) Traffic Sign Recognition, niet dat ik er niet tevreden mee ben, het werkt absoluut niet.
Gisteren straten lang met bordje 30km in het display gereden omdat er een bouwplaats was met een bord, idem 80-100-130 op de snelweg.
Absolute puinhoop en dan zeker iedere keer dat pieptoontje? dan is het net of je ook je moeder van je ex :oops: nog aan boord hebt!

6) Active Park Assist 1: Active Park Assist 2: Volledig automatisch inparkeren (PHEV)
Geprobeerd, maar daar wordt ik niet wijs uit, boekje helpt je ook niet verder.
Op de To-do lijst. Het lijkt me wel een fantastische optie, maar als ik zie hoe die andere assistentie systemen werken...…….

7) 180° Wide-view camera voor en achteruitrijcamera, werkt mooi, helder beeld

8) BLIS met crosstraffic alert, werkt, maar leidt af en toe ook een eigen leven.

9) Door Edge Protectors :roll: wat is dat? of hoort het bij 8

Zou ik het weer kopen? als het adaptive CC en achteruitrij camera los te koop waren geweest voor minder geld, waarschijnlijk niet.
Nederbelg
 
Berichten: 8
Geregistreerd: di maart 17, 2020 22:09
Woonplaats: Nederland

Re: Kuga hybride

Berichtdoor Davion op ma mei 04, 2020 20:49

Leuk dat iemand met een nieuwe Kuga zijn ervaringen deelt !
Ik ga er even op reageren daar ik een Focus Mk4 heb met ongeveer dezelfde systemen :)

1) Heb jij ook het gevoel dat de Adaptive CC icm LaneCentering altijd de auto net zet waar jij hem niet wilt, bij mij bvb, ik vind dat hij altijd teveel naar het midden stuurt (op autostrade) terwijl ik liever iets meer naar links houd ?
En je moet idd goed kracht erop zetten, kortweg: het systeem wringt mij tegen en ik schakel het meestal uit, waardoor ik eigenlijk enkel de AdaptiveCC behoud.
6) Het inparkeren zou vrij simpel moeten zijn, knop induwen, pinker naar links/rechts aan en wachten tot het systeem een parkeerplaats heeft gezien, en dan gewoon stuur loslaten, werkte vroeger bij mij Focus Mk3 reeds goed.
9) Door Edge protectors, dat zijn gewoon die plastieken hulpstukken die uit je deur komen als je ze openzwaait, heeft mijn Focus Mk4 ook, en het is brol, al na 4 maanden bleef de chauffeurkant (duh, die deur gaat het meeste open) reeds soms hangen. Tot op vandaag nog altijd, heb die protectors zelf ingespoten met een smeermiddel en het helpt miniem (heb wel de indruk nu dat het de laatste weken wat warmer is, dat het opnieuw goed werkt, maar zoiets moet gewoon altijd werken).

En dan een vraagje:
Wat vind jij van de automatische airco ?
Ik heb dat ze in de zomer niet snel genoeg koelt, en de winter niet snel genoeg warmt (of enkel de voorruit opwarmt), waardoor ik regelmatig manueel aan het kloten ben eraan, in mijn vorige Focus Mk3 ging alles automatisch en koos hij ook zelf de mondingen waaruit de warme lucht stroomt en dit was vele beter (en jawel, ze staat wel degelijk in automatisch). Wat mij bij punt 2 over de auto brengt, waarom heeft die automatische stand 3 ventilatorniveau's ? Dit is belachelijk, een automatische airco moet automatisch werken, als ik nu het interieur sneller/trager wil afkoelen/verwarmen, moet ik dit zelf ook nog regelen, terwijl dit vroeger blijkbaar wel automatisch ging.
Vb: Als ik vroeger in mijn vorige auto stapte (pakweg zomer buitentemp 30°, interieur is aan het koken en de temp staat ingesteld op 21°), dan ging de ventilator en de airco direct aan de bak om de temperatuur aangenaam te maken, na 2-3 minuten schakelde de ventilator naadloos trager en werd er minder lucht naar het dashboard en meer lucht langs de voorruit geleid, nu in de Mk4 moet ik dit zelf regelen, dus de fanssnelheid, de monding die hij moet gebruiken (hij blaast op auto default alles naar de voorruit) en natuurlijk eens het afgekoelt is moet ik de nest manueel terug normaal zetten...
En nog 1 puntje, de zetelverwarming kan je gebruiken in 3 standen, maar als je hem hoger zet dan stand 1 verbranden je ballen na 2 minuten, dus ik vraag mij af wie deze temperatuurspreiding bedacht heeft.
Avatar gebruiker
Davion
 
Berichten: 2113
Geregistreerd: di maart 13, 2007 19:26
Woonplaats: Diest

2017 Ford Mustang

Re: Kuga hybride

Berichtdoor Nederbelg op ma mei 04, 2020 21:48

check, check, gelijk even geprobeerd
1) inderdaad, jij bent vrijgezel, anders had je m'n schoonmoeder uitspraak begrepen :P :P

6) werkt inderdaad zo, 3x geprobeerd, 1x goed, 1x op het trottoir en 1x niet goed begrepen, het vergt denk ik nog oefening.
Dat ik ruim op het trottoir kwam was wel een verrassing

9) klopt ook, een kunststof stripje van 1cm breed en 20cm hoog, ziet er (nu nog) wel netjes uit.

Automatische airco heb ik ook al een keer aan zitten stellen met die 3-standen ventilatorknop, is inderdaad verdacht, automatisch is automatisch.

Dan kom ik op een ander punt waarmee ik wou wachten omdat ik pas 1x met regen heb gereden.
De intervalstand met regensensor werkte ook vreemd, in principe kun je de gevoeligheid met de draaiknop aan de rechter hendel instellen.
Maar opeens begon de ruitenwisser als een spast te wissen in de interval stand, na een paar keer de regensensor uitgeschakeld.

Ook de Ford Pass, stemt niet tot enthousiasme, iemand je bekend met versie 2.0 die je blijkbaar kunt downloaden?

Niks goeds te melden?
Zeker wel, Elektrisch rijden is geweldig, vlekkeloos en best vlot voor deze kleine batterij.
De energie indicator laat zien wanneer je regeneratief remt (groen) en wanneer je remmen (wit) bijschakelen.
Het overschakelen op de benzine motor als de batterij leeg is, merk je tijdens het rijden geeneens.
De 2.5 motor maakt wel een rauw en typisch geluid als je zachtjes rijd en nauwelijks banden/wind geruis hebt.
De zitpositie/hoofd/beenruimte is ook zeer goed, ik ben 1.98 dus niet echt standaard.
Nederbelg
 
Berichten: 8
Geregistreerd: di maart 17, 2020 22:09
Woonplaats: Nederland

Re: Kuga hybride

Berichtdoor Davion op ma mei 04, 2020 23:06

1) Jaja, ik had het wel begrepen, maar wou gewoon zeker zijn dat we het over hetzelfde hadden :p
6) Je mag zeker ook niet te snel rijden, anders detecteerd het systeem het niet, maar idd, het is nog niet perfect.

Dat van die ruitenwisser dat herken ik, heb ik ook al gehad, ik kom nooit aan die gevoeligheid, maar de ene keer wist hij pas als de hele ruit bijna ondoorzichtbaar is, de andere keer wist hij bij 1 mini-druppeltje al.

FordPass versie 2 nog niet van gehoord neen, het is wel zo dat elke software update er verbeteringen in komen, en al bij al werkt het vrij goed (echter traag), maar starten/stoppen deuren open en dicht doen, het werkt wel.

Leuk dat ze de energieoverdracht goed op punt hebben :)

Ik moet zeggen, ik heb eens 1x gereden met een Puma MHEV, en je voelt goed bij gasgeven, de extra kracht en bij remmen op de motor ook, ik vond dit toen ook goed werken :)
Avatar gebruiker
Davion
 
Berichten: 2113
Geregistreerd: di maart 13, 2007 19:26
Woonplaats: Diest

2017 Ford Mustang

Re: Kuga hybride

Berichtdoor grauwelc op wo mei 06, 2020 8:13

tacha schreef:
grauwelc schreef:Top, ik heb eentje besteld maar vrees dat de leverdatum van 17 juni niet haalbaar is.
Veel plezier ermee

wanneer heeft u hem besteld?


Hoi Tacha, ik heb hem besteld op 18 februari
grauwelc
 
Berichten: 9
Geregistreerd: do apr 14, 2011 12:42

Re: Kuga hybride

Berichtdoor Nederbelg op wo mei 06, 2020 20:06

grauwelc schreef:
Top, ik heb eentje besteld maar vrees dat de leverdatum van 17 juni niet haalbaar is, besteld op 18 februari
Veel plezier ermee


Ik heb hem besteld na de Brussel autosalon ongeveer wk4, toen was de prognose medio April en dat is wk17 geworden.
Dus precies 3-mnd, de dealer wist wk13 te vertellen dat de auto klaar was en "buiten" de fabriek stond.
Dus ik zou nog eens je dealer vragen.
Wat heb je besteld?
Nederbelg
 
Berichten: 8
Geregistreerd: di maart 17, 2020 22:09
Woonplaats: Nederland

Re: Kuga hybride

Berichtdoor grauwelc op za mei 09, 2020 19:46

De hybride Kuga 2.5 st line met bijna alle opties op (had een mooi optiebudget -:)).
grauwelc
 
Berichten: 9
Geregistreerd: do apr 14, 2011 12:42

Re: Kuga hybride

Berichtdoor tacha op za mei 30, 2020 15:24

grauwelc schreef:
tacha schreef:
grauwelc schreef:Top, ik heb eentje besteld maar vrees dat de leverdatum van 17 juni niet haalbaar is.
Veel plezier ermee

wanneer heeft u hem besteld?


Hoi Tacha, ik heb hem besteld op 18 februari


Wij hebben hem besteld begin februari en hebben net bericht gekregen dat hij op 6 juni geleverd wordt.. :-)
tacha
 
Berichten: 3
Geregistreerd: do feb 06, 2020 16:26

Re: Kuga hybride

Berichtdoor Nederbelg op vr jun 05, 2020 22:19

Nederbelg
 
Berichten: 8
Geregistreerd: di maart 17, 2020 22:09
Woonplaats: Nederland

Re: Kuga hybride

Berichtdoor Nederbelg op za jun 06, 2020 11:06

2e deel, gisteren een uitvoerige reactie geschreven op het ANWB artikel omdat ik de info nogal beperkt vind als je overweegt een Kuga te kopen.
Maar dat was zo uitgebreid en nam zoveel tijd in beslag, dat het uiteindelijk niet is opgeslagen :twisted:
Jammer, dan maar in etappes.

Voor de Kuga heb ik 200.000km gereden met een geimporteerde XC60 diesel.
Nadat de NL cataloguswaarde bekend werd, kreeg ik een flinke koude douche van de belastingen (bijtelling - VAA).
Dus bij mn nieuwe bolide rekening gehouden met de lijstprijs en zoveel mogelijk "value for money"
Daarbij heb ik gekeken naar de Tesla 3, Mondeo, V90, XC40, Tiguan, Arteon en Touran.
De XC40 heb ik vlug laten afvallen omdat ik die veel kleiner vind dan de rest en bovendien duurder!
Vandaar ik het vergelijk ook niet correct vind, de XC40 is 6,24% kleiner dan de Kuga, de XC60 is maar 2,44% groter.
Op basis van de lijstprijs heb ik de Volvo's laten afvallen.

Ter info:
- in NL betalen we op de lijstprijs extra BPM afhankelijk van de CO2
- in NL betaal je 49,5% belasting over 22% van de lijstprijs bij een hybride, benzine of diesel
Voor de XC60 betaal je belasting in BE (pro ratio) over 3.075/jaar en in NL 12.925
Voor de Kuga is het 1.025 resp 8.470
De XC60 diesel heeft in NL een lijstprijs van 58.750 incl 7.188 BPM, de Kuga heeft 702 BPB

In BE geen thema, alleen dat van die afmetingen vind ik wel een puntje.
Nederbelg
 
Berichten: 8
Geregistreerd: di maart 17, 2020 22:09
Woonplaats: Nederland

Re: Kuga hybride

Berichtdoor Nederbelg op za jun 06, 2020 11:37

update na 6-weken en 4.000km, onderwerp verbruik.

Het ANWB artikel vind ik veel te beperkt.
Bij het bereik van de accu horen 2-parameters vermeld te worden: snelheid en buitentemperatuur.
Afgelopen zomerse periode was het verbruik op 50-80km wegen met weinig verkeerslichten max 14kWh/100km en gaf de auto aan dat het bereik tot 80km was bij een volgende volle accu, dat heb ik nooit gereden, niet in de buurt zelfs.
Op de snelweg (NL 100, BE 120) van het 17-19kWh/100km.
Bereik volle accu 48 - 64 km afhankelijk van de snelheid (langzamer = zuiniger).

Het onderweg opladen was 20-22% bij 20-30C en 15% bij 8-12C, dat eerste vind ik geweldig hoog.

Ook komt bij 1e opstart, op de snelweg de melding in het display: motor aan vanwege systeemprestatie
Wen maar aan die oranje kleur, want die wil niet uit beeld totdat je op OK hebt gedrukt.
Maar ik wil Elektrisch rijden, dat kan hij ook prima en waarom wil hij dan toch de motor aan bij 100kmh?
Dus lekker negeren en na 3-4 minuten (6-8km) gaat hij vanzelf weg.
Maar wat blijkt :shock: als ik naar het verbruik kijk zie ik dat de auto de motor zelf heeft ingeschakeld, terwijl ik "elektrisch" heb gekozen.
Hoe kouder het buiten is, hoe langer dit gebeurd.

3 van mijn collega's rijden een Tesla 3 (geen optie met 1.98 en stijve rug), die moeten/kunnen het accupakket voorverwarmen om een betere prestatie te krijgen en sneller te laden.
Is dit net zoiets? kun je de auto programmeren zodat hij 's morgens opgewarmd klaar staat incl. interieur?
Dit systeem is zeker ook op de Mondeo en Focus bekend, wie weet het?

Als laatste over het verbruik, ik ben tevreden, verbruiksvoorbeeld: gisteren (vrijdag) naar Brugge geweest, getankt voor ik wegreed.
Arnhem-Utrecht-Antwerpen- Gent (vleeswagen op zn kant) om via Deinze N34, Brugge 1e afspraak, terug via Gent, Leuven 2e afspraak, Geleen, (sperring A73) dus over A2 Eindhoven, Arnhem, Utrecht.
666 km totaal, display verbruik 5,3 l/100km (1 : 18,9 gecombineerd)
46km op de accu en 166 totaal elektrisch, dus 120km op de 620km onderweg opgewekt, toch 19% wauw :P :P
Over die 620km heeft hij dus 6.6 x 5.3 = 35 liter verbruikt = 1 : 17,7 wauw :D
Lampje van de tank ging bij Arnhem branden, nu nog 76km tot lege tank.

Vandaag ff naar Zeist geweest, boodschapje gedaan 80% snelweg, 54km elektrisch, accu precies leeg toen ik de dam op reed.
Laatst bijgewerkt door Nederbelg op za jun 06, 2020 20:50, in totaal 1 keer bewerkt.
Nederbelg
 
Berichten: 8
Geregistreerd: di maart 17, 2020 22:09
Woonplaats: Nederland


Keer terug naar Ford Kuga

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 1 gast