Transit 2.0 89 carburateur gezeur

Discussie over de Ford Transit

Moderator: Beheerders

Transit 2.0 89 carburateur gezeur

Berichtdoor brandhout op do jan 23, 2020 21:48

Hallo allemaal!

Vorig jaar heb ik een Ford transit nugget uit 1989 met westfalia opbouw en klapdak gekocht. Ik ben er dolblij mee en ben afgelopen zomer flink door Europa wezen toeren.

In de herfst startte hij slecht, en dit leek te komen doordat de choke het niet deed. Toen ik ging kijken bleek de carburateur flink lucht aan de zuigen via de vacuĆ¼mleiding die naar de luchtfilter liep. Toen ik die vervangen had deed de choke het ook daadwerkelijk.

Met deze nieuwe set-up leek de bus te weinig lucht te krijgen. Dit heb ik toen redelijk kunnen oplossen door met de mengselschroef te spelen. Dit was lastig, want stationair merkte je hier niets van. Door flink te rijden en bij te stellen heb ik hem bijna goed gekregen, hij stotterde alleen nog een beetje bij deellast. Omdat dit zo lang geduurd had nam ik dit maar even voor lief. Ook met kou ging het starten prima.

Een week later startte de bus niet, hij bleek goed verzopen. Bougies kleddernat. Opnieuw afgesteld en weer redelijk aanvaardbaar gekregen.

Aantal dagen later weer hetzelfde probleem. Ik werd er erg moe van en ben naar een autogarage gesleept. Hoewel ik de indruk kreeg dat de monteur niet helemaal begreep hoe de carburateur werkt, heeft hij de carburateur gereinigd en afgesteld. Ontsteking bleek overigens prima in orde te zijn.

Nu zit ik weer met dezelfde symptomen. Starten is een drama, loopt niet stationair en rijdt voor geen meter.

Heeft er iemand ervaring met deze symptomen met een variable venturi carburateur? Hij moet dus schoon zijn en hij lijkt nergens lucht aan te zuigen (flink aan de gang geweest met remreiniger). Is het wellicht raadzaam om een Weber aan te schaffen?

Hartelijk dank!
brandhout

Word een Viking

Re: Transit 2.0 89 carburateur gezeur

Berichtdoor King op do jan 23, 2020 22:49

Kunnen meerdere dingen zijn.
Acceleratiemembraan gescheurd of hard geworden door ouderdom.
Vlotter wat blijft hangen of niet goed meer afsluit. Waar door het teveel aan benzine
niet terug de tank ingaat door de retourleiding.
Hoofdsproeier kan vervuild zijn.

Gewoon der afhalen en een revisie setje bestellen.
Ford S Max 2.0 Titanium
Goud metallic, 18 inch spoke velgen, in de winter 16inch LMV, parkeer sensoren, CC, AC ,bj 9-2007, bestuurders en pasagiers stoel 8 voudig verstelbaar.
kmst 130.000 .
King

Berichtdoor brandhout op wo feb 12, 2020 21:15

Ik ga het aankomende week proberen, bedankt.
brandhout

Berichtdoor brandhout op zo maart 01, 2020 12:13

ik ben de carburateur gereviseerd met de "Haynes carburettor manual" ernaast en meteen uit voorzorg het vacuĆ¼mmembraan vervangen door een originele vervanger. De bus loopt wel maar stationair veel te rijk, en de mengselschroef heeft helemaal geen invloed op het CO niveau of het lopen van de motor (zowel helemaal in als uit). Heeft iemand hierover eventueel tips?
brandhout

Keer terug naar Ford Transit