Probleem met elektra

Discussie over de Ford Fiesta

Moderator: Beheerders

Probleem met elektra

Berichtdoor CabrioDani op vr jun 05, 2020 8:51

Hallo! Ik zal me even gauw voorstellen.
Mijn naam is Danielle en ik heb sinds 2 dagen een oude ford fiesta mk2 xr2 uit 1984.

Nu was er tot gisteren niets mee aan de hand, reed als een zonnetje. Tot ik na mijn werk opeens de auto niet kon starten. Accu leeg... :| Na starten met de startkabels kon ik weer rustig naar huis rijden en op de oprit nog een keer starten ging ook prima. Toch had ik het idee dat mijn accu niet in orde was ookal was hij net getest bij de garage. Na een paar keer starten zonder problemen deed hij het opeens niet meer. de startmotor deed goed zijn best maar tevergeefs.

Toen hebben we de multimeter erbij gepakt. ik wilde natuurlijk zeker weten dat het de accu zou zijn en niet de dynamo.. (bedenk je wel dat ik er niet al te veel verstand van heb)

we hebben de accu getest en hij gaf 12,3 volt aan. Ik heb geleerd dat als je de auto start, de meting een stukje zal dalen (niet lager dan 9,2 volt) en dan zal stijgen naar rond de 14 volt omdat de dynamo zijn werk begint te doen. Toen hij het nog deed, en we hem startte steeg de waarde niet naar 14 maar bleef hangen op 12,3 en daalde zelfs naar 11,7. deze waarde daalde steeds verder naarmate de auto langer draaide.
Toen we de test deden wanneer de auto niet meer wilde starten trok hij de waarde zelfs naar ongeveer 3,6. mij lijkt het dat de accu dus stuk is, maar ook vind ik het vreemd dat de waarde niet steeg naar 14 toen de auto nog wel draaide..

heeft iemand hier enig verstand van? kan het zijn dat de accu gewoon helemaal op is? ik heb hem vannacht maar aan de lader gehad en ga straks kijken of hij uberhaupt wel vol heeft geladen.

Misschien is het ook handig om erbij te vertellen dat de auto al sinds augustus 2019 op naam stond van een man die hem in een loods had staan, waarschijnlijk de accupolen er niet af heeft gehad in de tijd dat hij stil stond en daarvoor was hij van een verzamelaar die allemaal oude autootjes had staan in een loods. auto heeft dus weinig gereden in al die tijd maar wellicht wel een paar keer draaiende gehad. Ik gok dus dat de accu misschien 3 keer heeft kunnen opladen terwijl de auto liep maar vervolgens helemaal leeggetrokken werd door stilstaan. :cry: :cry:

Graag hoor ik wat jullie er van denken, want ik zit echt met m'n handen in het haar.. :|
CabrioDani

Word een Viking

Re: Probleem met elektra

Berichtdoor Gizzzmo1976 op ma jun 08, 2020 11:31

Dynamo is kapot. Door dat de dynamo quasi geen stroom meer geeft neemt de motor stroom af van de batterij en die vervolgens de batterij leegtrekt. En een te platte batterij is ook niet goed voor de batterij zelf. Is dan te diep ontladen geweest waardoor de capaciteit flink is afgenomen.
Ford S-MAX TRENDSTYLE 2.0 TDCI 2014
Ducati ST3 2004

Ford Genk 1997-2014
Ford Lommel Proving Ground 2014 - heden
Gizzzmo1976

Keer terug naar Ford Fiesta