Focus ST 2016 cilinderkop gebarsten

Motor, versnellingsbak, differentieel, ...

Moderator: Beheerders

Focus ST 2016 cilinderkop gebarsten

Berichtdoor Miguel op wo jun 10, 2020 12:12

Hallo,

Ik heb in Juni 2019 een focus ST break 2dehands aangekocht bij een garage.
Deze had 51.000km op de teller, eigenaar zou deze ingewisseld hebben voor een BMW diesel daar hij veranderde van werk en de lange afstand hem teveel zou kosten met de ST.

Eind 2019/begin 2020 ben ik binnen geweest in de garage daar de motor plots in noodloop ging.
Toen gezien dat het koelwater te laag stond en er werd een druktest gedaan op de motor, resultaat -> niks te zien -> waarschijnlijk een luchtbel.

Nu 1 maand geleden rijd ik terug naar mijn werk en vond wel dat de motor redelijk snel warm werd, maar hier niet verder over nagedacht.
Tijdens het inhalen van een auto, kijk ik in de spiegels en zie ik enkel een witte mistbank van rook.
Ik ben rustig verder gereden (was nog +-1km naar mijn werk) en toen ik daar aangekomen was viel die stil.
Gebeld naar de garage, en die zei om in koude toestand te kijken naar het koelwater en het oliepeil. resultaat 2 liter water kunnen bijdoen.
Volgens de garage mocht ik verder rijden maar de motor mocht niet te warm worden. Maar moest wel zo snel mogelijk naar de garage rijden.
Zo gezegd, zo gedaan, de dag erna rijd ik naar de garage. Maar eens ik op een kruispunt sta en terug verder kon rijden krijg ik een melding dat de motor temperatuur te hoog was en ik veilig aan de kant moest gaan. (Dit was op +-1km van de garage)
Na enkele minuten wachten reed ik verder, en eens aangekomen bij de garage was het niveau van het koelwater alweer fors gedaald.

Blijkt de turbo te zijn die koelwater meetrekt in de motor waardoor het waterniveau zakt en de motor zo te warm word.
Nu blijkt ook na vervangen van de turbo (in garantie) dat de cilinderkop gebarsten is en niet meer hersteld kan worden -> nieuwprijs 2200€ zonder extra onderdelen (zoals bvb nieuwe distributieketting etc..)
Volgens de garage is dit mijn schuld en moet ik deze kost betalen aangezien de motor te warm geworden is.

Mijn vraag is, waarom zei de garage om verder te rijden ipv takelen (die voor mij gratis via de verzekering kan gebeuren)
Momenteel zit ik met een grote extra kost die niet voorzien was en ik heb amper 10.000km gereden met deze auto..

Mijn 2e vraag is, doe ik deze auto beter weg aangezien hier water in de motor geweest is of kan dit geen verdere schade aan de motor brengen?
Laatst bijgewerkt door Miguel op do jun 18, 2020 13:49, in totaal 1 keer bewerkt.
Miguel

Word een Viking

Re: Focus ST 2016 cilinderkop gebarsten

Berichtdoor smalleke op wo jun 10, 2020 21:48

Zeg maar tegen de garagist dat het eentje is van mijn kloten....
Witte rook is meestal turbo probleem en best is geen meter meer rijden.
smalleke

Berichtdoor Dimitri op vr jun 12, 2020 8:26

hoeveel jaren ford garantie had je wagen in totaal 5jaar of 2jaar?
Focus RS 2010 No. 4772 / 11500
Afbeelding
Ducati 748 2002
Lml 125cc 4T 2012
Dimitri
Beheerder

2010 Ford Focus RS

Berichtdoor Miguel op ma jun 15, 2020 23:11

Dimitri schreef:hoeveel jaren ford garantie had je wagen in totaal 5jaar of 2jaar?

Ik heb de auto 2de hands gekocht, en er was voor mij 1 jaar garantie via de garage.
Verder weet ik niet als de auto garantie heeft.
Kan je dit ergens zien?
Miguel

Berichtdoor Dimitri op di jun 16, 2020 13:55

Miguel schreef:
Dimitri schreef:hoeveel jaren ford garantie had je wagen in totaal 5jaar of 2jaar?

Ik heb de auto 2de hands gekocht, en er was voor mij 1 jaar garantie via de garage.
Verder weet ik niet als de auto garantie heeft.
Kan je dit ergens zien?

als de vorige eigenaar de extra fordgarantie genomen is moet daar een papier van zijn
DIt wordt door de garage samen afgeleverd net zoals je gelijkvormigheids attest,... misschien eens kijken in je handschoenkastje bij de documenten

Ford kan dit normaal ook wel navragen.
Maar als je het papier moest vinden ben je zeker van die extra garantie
Focus RS 2010 No. 4772 / 11500
Afbeelding
Ducati 748 2002
Lml 125cc 4T 2012
Dimitri
Beheerder

2010 Ford Focus RS

Keer terug naar Technisch > Aandrijving & Performance